• Justess

Min son är sockerkänslig, vad ska vi undvika?

Sonen är extremt sockerkänslig. Humöret och aktivitetsnivån påverkas oerhört av socker (eller frånvaron av blodsockerhöjande mat). Vi försöker därför reducera sockret i vardagsmaten för att sonen ska få en jämnare blodsockernivå och därmed jämnare humör och aktivitetsnivå.

Det jag funderar över är vad man ska undvika förutom vitt mjöl (snabba kolhydrater) och raffinerat socker. Har också för avsikt att minska mängden mjölk och juice. Juice dricker vi iofs inte så ofta, men sonen dricker en hel del mjölk, gärna istället för mellanmål (om han får bestämma ).

Undrar även över vad man ska ge till mellanmål istället för klassikerna yoghurt, mjölk och smörgås etc. Fundrerar även över alternativa drycker till mjölk och juice. Till maten har vi alltid serverat vatten eller mjölk och är maten väl balanserad borde ju mjölk vara okej i sammanhanget.

Slutligen undrar jag om det finns några bra internetsidor om detta.

• Svar på tråden Min son är sockerkänslig, vad ska vi undvika?
  • Linda1976

Nja, nyponsoppa är ju INTE bra!! MAn måste skilja på socker och socker. Sockret i mjölk och frukt är naturligt socker, möjligen att du kanske ska välja låglaktosmjölk.

www.paulun.se finns massor med tips, även för barn

Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt.
  • Justess

Tack för svaret. Ska kolla länkarna .

Fundering: är inte nyponsoppa en av de värsta sockerbovarna?

Det här med mjölkens vara eller inte vara. Att ge honommjölk till målen är väl ok, men ofta dricker han sig mätt istället för att äta - och mjölk innehåller mycket socker, om än inte raffinerat, vitt socker.

Fler tips emottages tacksamt!

• Justess

Linda: jag funderar faktiskt på att börja köpa låglaktosmjölk till honom! Såg i Aftonbladets hälsa-bilaga att den mjölken är bättre. Har inte tänkt på det tidigare . Fast det är ju logiskt - mindre mjölksocker (laktos).

Ska även kolla din länk. Tack .

~Människor är aldrig så bra eller så dåliga som sina åsikter.~
  • Linda1976

Men mjölksocker är ingen katastrof, speciellt inte om man ger nån av de fetare varianterna.

Jo, frukt i behandlad form ska man undvika: kräm, saft, juice, nyponsoppa, saftsoppa osv....

Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt.
  • Justess

Nä, mjölksocker är väl inte så farligt om man tex dricker mjölken till maten. Men om man som sonen vill ha mjölk till mellanmål, mjölk när han är törstig och gärna sveper 1-2 glas mjölk innan maten så kanske det gått lite överstyr . Har tidigare inte reflektera så mycket över mjölkkonsumtionen - man är ju itutad att mjölk är så nyttigt och bra.

Frukt i behandlad form är ju ganska uppenbara sockerkällor/fällor... Vi dricker inte saft eller läsk på vardagar, dricker sällan juice till maten, äter nästan aldrig kräm eller nyponsoppa.

• prickelina

Försök att få i honom mycket fibrer, det bromsar socker lite! Man kan tex baka jätte goda mack-bullar med fibrex.

• Justess

Jo, vi försöker få i honom fibrer. Har tex fullkornsmakaroner, äter nästan bara grovt/halvgrovt bröd, försöker få i honom frukt och grönsaker. Men man kan alltid bli ännu bättre .

• Skrattmås

Baka eget bröd - med grovt mjöl och inget socker. Det kan han äta till både mellanmål och till frukost till havregrynsgröten.

Ta bort juicen helt! Det är lika mycket socker i den som i läsk. Sen är frukostflingor big no, no!

Tacokrydda t.ex som man har i köttfärsen är det mer socker i än någon annan ingrediens. I övrigt är det många saker som är likadana. Det lömska sockret som man inte tänker på och inte tror att det är i.

Svar på tråden Min son är sockerkänslig, vad ska vi undvika?