• TindraVarg

Tvingad till TMU

Hej
    Jag lider av social fobi och ångestsyndrom och inväntar utredning på affektiva mottagningen i Halmstad. Min handläggare har alltid ifrågasatt mig på ett synnerligen snorkigt och nedlåtande sätt. Nu efter några års sjukskrivning har hon dels försökt att bakom min rygg byta ut min ersättning till varaktig sjukersättning vilket inte gick för jag är aldrig ens behandlad, och nu ringde hon och ska tvinga mig till en TMU "någonstans i landet" "någon gång snart inom nån vecka". Jag har så kraftig ångest att jag ofta spyr/tappar kontroll över tarm o blåsa samt svimmar när jag måste träffa nya läkare och behandlare - o det sa jag. Men att "ha blöja och åka iväg" är inget hinder sa hon. Jag fick sådan ångest att jag bara skrek o grät rätt ut. Anledningen till min skräck för människor är att jag utnyttjades som barn. Ni förstår kanske hur jag menar?

Mina frågor är:

1) vad händer om man inte KAN genomföra TMU? Alltså typ svimmar. Utförsäkring?

2) Kan man och isåfall hur byter man handläggare?

Tindra Varg
  • Svar på tråden Tvingad till TMU
  • Anonym (Mina)

Har du ingen som du litar på som kan vara med som stöd?

För det är väl bra att du blir ordentligt utredd och kan få hjälp så du får må bra och komma ut i arbetslivet?

• Anonym (B)

Fast istället för att se de som att hon gått bakom ryggen på dig försök se de som att hon faktiskt försökte hjälpa dig. För du inser väl själv att chansen till att du ska kunna fungera i yrkeslivet är ganska minimal?

Och att hon inte kan ge dig mer info gällande var och när du ska göra TMU beror nog på att hon håller utkik efter första möjlighet.

Hur jobbigt det än känns försök se de som att du gör framsteg iaf. Du står inte o stampar utan rätt hjälp längre.

• Anonym (*)

Om man vägrar ta till sig hjälp. Om man vägrar kämpa för att bli bättre.

Då finns ingen annan utväg än tvång.

Du ska tvingas att bli bättre.Du ska rvingas att kämpa.Du ska inte mer få lov att sitta på en stol och säga nej jag är rädd och kan inte bli bättre.

Försäkringskassan ser ingen annan utväg.

• TindraVarg
    Anonym (Mina) skrev 2018-04-16 17:45:38 följande:

Har du ingen som du litar på som kan vara med som stöd?

För det är väl bra att du blir ordentligt utredd och kan få hjälp så du får må bra och komma ut i arbetslivet?

Nej det har jag inte jag är ensam och mina föräldrar har gått bort. 

Utredning och behandling står inte FK för utan psykiatrin så det är inte det som är problemet. Komma ut i arbetslivet? Vad har det med mina frågor att göra?

Anonym (*) skrev 2018-04-16 17:48:53 följande:

Du ska tvingas att bli bättre.Du ska rvingas att kämpa.Du ska inte mer få lov att sitta på en stol och säga nej jag är rädd och kan inte bli bättre.

Försäkringskassan ser ingen annan

• TindraVarg
    Anonym (*) skrev 2018-04-16 17:48:53 följande:

Försäkringskassan ser ingen annan utväg.

Vilken tur då att jag varken sitter på en stol och säger nej eller vägrar kämpa eller vägrar ta till mig hjälp men tack ändå för ett svar som inte gav något
  • Anonym (*)
    TindraVarg skrev 2018-04-16 18:09:33 följande:

Vilken tur då att jag varken sitter på en stol och säger nej eller vägrar kämpa eller vägrar ta till mig hjälp men tack ändå för ett svar som inte gav något

Men det förstår du väl att du inte kan ha det så här?

Handläggaren har förstått det och försöker göra något.
  • Anonym (B)
    TindraVarg skrev 2018-04-16 18:09:33 följande:

Men om du fick välja skulle allt fortgå som det gör. Du sitter där du sitter, hela världen är ond och alla försöker bara förstöra för dig? Dina tykna svar på en tråd DU startat tyder mer på att du hoppats på ryggdunkar och en axel att gråta mot.
  • 8airam8

Alltså, du får ju lov att göra vad som krävs i det här läget, ångest eller ej. Samhället har stått för dina omkostnader i några år redan (!) och du är nu uppmanad att delta i en teambaserad utredning.

Du har all rätt att tacka nej. Det har ju konsekvenser givetvis, du får inga pengar. Men det är ingen som tvingar dig, hördu.

Som samhällsmedborgare har du inte bara rättigheter utan även skyldigheter och jag känner väl personligen att mina skattepengar visst ska gå till skyddsnät och välfärd, men att folk som får stöd också ska sträva efter att försörja sig själva efter bästa förmåga.

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • TindraVarg
    8airam8 skrev 2018-04-16 20:23:36 följande:

Alltså, du får ju lov att göra vad som krävs i det här läget, ångest eller ej. Samhället har stått för dina omkostnader i några år redan (!) och du är nu uppmanad att delta i en teambaserad utredning.

Du har all rätt att tacka nej. Det har ju konsekvenser givetvis, du får inga pengar. Men det är ingen som tvingar dig, hördu.

Som samhällsmedborgare har du inte bara rättigheter utan även skyldigheter och jag känner väl personligen att mina skattepengar visst ska gå till skyddsnät och välfärd, men att folk som får stöd också ska sträva efter att försörja sig själva efter bästa förmåga.

Nej det är faktiskt min privata sjukförsäkring som stått för mina omkostnader och all den skatt jag pyntade in sedan jag var 16 men tack ändå för ett svar som gav ingen hjälp. För övrigt är sjukpenning inget bidrag och man betalar skatt på det. 
  • TindraVarg
    Anonym (B) skrev 2018-04-16 20:23:02 följande:
    Men om du fick välja skulle allt fortgå som det gör. Du sitter där du sitter, hela världen är ond och alla försöker bara förstöra för dig? Dina tykna svar på en tråd DU startat tyder mer på att du hoppats på ryggdunkar och en axel att gråta mot.
    Nej om JAG fick välja, vilket man inte får här i stan kan jag ju säga, så hade jag gått en behandling och sedan börjat arbetsträna som jag sagt hela tiden. Men det är lätt att döma när man inte har hela bilden. Så som du gör nu. 
    8airam8 skrev 2018-04-16 20:23:36 följande:

Nej det är faktiskt min privata sjukförsäkring som stått för mina omkostnader och all den skatt jag pyntade in sedan jag var 16 men tack ändå för ett svar som gav ingen hjälp
Svar på tråden Tvingad till TMU