• Anonym (Vän)

Hur importerar man en man eller fru?

Frågar åt min vän som självklart kommer att kontakta Migverket men tills dess så undrar hen hur det går till att flytta tillbaka till Sverige med en utländsk partner som hen har varit gift med i många herrans år. Min vän är svensk medborgare men inte partnern. Är det bara för båda att flytta direkt eller krävs det ansökningar trots att dom har varit gifta så länge? Hur länge kan det tänkas ta att få ett godkännande om det krävs innan flytt? Behöver dom  uppvisa att dom har pengar att försörja sig med? Det är en västerlänning men inte en EU-medborgare det gäller och dom har bott utanför EU.

• Svar på tråden Hur importerar man en man eller fru?
  • kenopeno
    kenopeno skrev 2018-04-18 01:41:12 följande:

Angående char de sparade 10 miljoner kronorna ska vara, är jag osäker på. Men de måste finnas i hennes namn.

Man kan inte bo inneboende. Det måste vara ett eget boende, helt avskiljt från andra människor, förutom henne och honom.

Skulle de till exempel hyra en släktings hus, så får ingen annan vara skriven där. Och ingen annan än hon och han får stå med på kontraktet, som hyresgäster.

(Hyran behöver vara skälig, så de inte skriver den som orimligt låg....för då kommer migrationsverket genast misstänka att något inte är rätt och riktigt.)

För om migrationsverket får minsta misstanke om att något inte ser rätt och normalt ut, så kommer de bli skickade på extrautredning. Jag ska berätta längre ner, vad en extrautredning innebär.

Ett riktigt hyreskontrakt måste finnas, i vilket det tydligt ska stå hur hög hyran är. Och hur stor lägenheten är i kvadratmeter. Och hur många rum den innehåller. De måste samtidiga kunna visa upp att han som hyr ut huset, även är husets ägare i ett separat intyg.

Hon behöver åka hem och folkbokföra sig i det hyrda huset, innan de skickar in ansökan. För är ansökan inte komplett, så får de flesta ett tidigt avslag.

Angående sms och chattloggar. Jag och min man hade sammaproblem. Det var mest matlistor mm. Men här o var kom det inte lite kärleksuttryck. Även relationsbråk fungerar.

Helt enkelt allt som kan visa att det är en äkta relation.

Migrationsverket använder inte logik. Så i MIGs (migrationsverkets) bedömning, så räcker inte att de varit tillsammans i 100 år. De bedömer helt och hållet efter vad de skickat in som bevis.

Så dina släktingar får gå igenom alla gamla papper och skicka in allt som de kan tänka sig som visar att de bor på samma address och bott så under alla år tillsammans.

Om MIG skulle fatta misstankar att det är ett skenäktenskap, så blir man i bästa fall skickad på extrautredning. I sämsta fall får man avslag. Denna extrautredning ökar väntetiden ett år och mer.

Dessutom blir man kallad till intervju extrautredningsintervju.

Det är en flera timmar lång intervju, i vilka båda parterna intervjuas samtidigt. Och utfrågas om allt. Alla datum i relationen. Alla släktingar hos motparten. Hemmet, (vilken färg är det på köksgardinerna just nu), sexlivet, hur man beter sig i konflikter, romantiska saker man gör. Mm mm

Och sedan jämför de intervjusvaren, för att se om något inte stämmer överens.

Så extrautredning vill man inte ha. Därför är det så jätteviktigt att man gör iordning sin ansökan och dokumenten rätt och trovärdigt.

De kan när som helst be om extramaterial.

Mig bad de till exempel att skicka in kontoutdrag, för att visa att jag var den som betalade alla räkningar (jag var ju den som försörjde)

De ville ha en ny kopia av mitt hyreskontrakt, trots att jag redan sänt in det till dem. De ville ha kopia på kvittot att jag betalat hyran på egen hand. (Det kunde de ju se på mitt kontoutdrag. )

Och dessa kompliteringar kan de be om när som helst under väntetiden.

Det är helt onödigt att skaffa en advokat under ansökningsprocessen. Denna kommer varken göra till eller från och kommer enbart kosta dem pengar i onödan.

En advokat skaffar man sig om man fått ett avslag och ska överklaga.

Jag ska skicka lite länkar till dig på PM till MIG hemsida och som vägleder hur de ska göra.

Men tveka inte att fråga alla frågor ni funderar över, så ska jag svara så gott jag kan.

Var lite oklar om extrautredningsintervjun.

Hon och han kommer att intervjuas samtidigt, men i separata rum.
  • kenopeno

Kan du skicka PM till mig, så ska jag skicka viktiga länkar till dig.

Jag kan ju inte skicka PM till dig kom jag på. Du är ju anonym i den här tråden :D

• Tow2Mater

Men vilket Naziland Sverige blivit.

Men sk papperslösa kan flytta rakt in utan frågor.

• kenopeno
    Tow2Mater skrev 2018-04-18 02:23:32 följande:

Ja det har blivit sjukt hårt, sedan den nya lagen trädde i kraft.

Men om man är ärlig och inte ljuger i sin ansökan och att relationen är äkta, så brukar allt gå bra för de allra flesta :)
  • Tow2Mater
    kenopeno skrev 2018-04-18 02:52:19 följande:
    Ja det har blivit sjukt hårt, sedan den nya lagen trädde i kraft.

Men om man är ärlig och inte ljuger i sin ansökan och att relationen är äkta, så brukar allt gå bra för de allra flesta :)
    Att inte kunna t ex bo hos foräldrar medan man letar bostad, utan måste ha inte bara en inkomst av viss storlek, utan också egen bostad av viss storlek for att ens make/maka ska få uppehållstillstånd är ju helsjukt.
  • kenopeno
    Tow2Mater skrev 2018-04-18 03:08:10 följande:

Att inte kunna t ex bo hos foräldrar medan man letar bostad, utan måste ha inte bara en inkomst av viss storlek, utan också egen bostad av viss storlek for att ens make/maka ska få uppehållstillstånd är ju helsjukt.

Ja det kunde man innan den nya lagen trädde i kraft.

Jag gissar att det har att göra med, att immigranterna inte ska kunna leva typ 20 st i en liten lägenhet.

Men det har gjort det svårt för hemflyttande par. Och att ett par som varit gifta i många år, ska tvingas att separera för att genomgå denna process, är orättvist. Om vi åtminstone kunde skicka in ansökan och sedan leta lägenhet under väntetiden (då den är så lång) hade hjälpt hemvändande par. Men idag måste man ju ha allt klart, innan man ens ansöker.
  • Anonym (Vän)
    Tow2Mater skrev 2018-04-18 02:23:32 följande:

Jag tänkte exakt samma sak men ville inte göra det här till en flyktingtråd som går bananas så jag sa inget. Men det är sjukt hur återvändande svenskar behandlas med sin man eller fru.
    kenopeno skrev 2018-04-18 08:35:36 följande:
    Ja det kunde man innan den nya lagen trädde i kraft.
    Jag gissar att det har att göra med, att immigranterna inte ska kunna leva typ 20 st i en liten lägenhet.
    Men det har gjort det svårt för hemflyttande par. Och att ett par som varit gifta i många år, ska tvingas att separera för att genomgå denna process, är orättvist. Om vi åtminstone kunde skicka in ansökan och sedan leta lägenhet under väntetiden (då den är så lång) hade hjälpt hemvändande par. Men idag måste man ju ha allt klart, innan man ens ansöker.
    Det är inte okej hur svensken och dennes partner behandlas av Sverige. Ingen är gift i ens 10 år för ett skenäktenskap då det inte behövs då man får permanent eget uppehållstillstånd i vilket land som helst långt innan 10 år har gått. Inte heller bor en svensk utomlands i vi drar till med 23 år och återvänder sen med samma partner som dom har varit gifta med sen 23 år pga något uppehållstillstånd i Sverige. Menar staten att svensken har haft ett skenäktenskap i 23 år? Det måste ju vara så dom tänker.

Det är inte heller okej att separera ett gift par på obestämd tid i 18-24 månader. Vet du hur det är om man har försörjningen tryggad och inte måste jobba? Får svensken vara i utlandet då tills make/maka får sitt besked? Eller har svensken arrest i Sverige under tiden? Som vi redan har nämnt så vem har sparat massor av bevis i form av räkningar, sms etc varje år under tiotals år för att man tydligen behöver det som bevismaterial för att kunna flytta till sitt eget hemland igen med sin make/maka 30 år senare? Det är så sjukt!

Bostad. Visst man behöver bo nånstans men om svensken har en familjemedlem som äger en tom lägenhet och låter paret bo där, med eller utan hyra, så ska väl staten strunta i om någon betalar hyra för lägenheten? Familjemedlemmen kanske inte vill ha betalt eller under marknadshyra så vad är problemet? För att inte krångla så kanske man vill vänta tills båda bor i Sverige innan man köper något eget.

Och det med 10 miljoner i svenskens namn och försörjningsplikt. Det är jättebra att paret ska kunna visa att dom kan försörja sig så dom inte utnyttjar systemet det första dom gör men tänk om det är utlänningen som har alla pengar eller jobbet? Tänk om utlänningen är den som har 150 miljoner på banken (överdriver summan to prove a point) och svensken har noll kronor. Får dom inte flytta till Sverige då för att den inflyttade tydligen inte har någon plikt att försörja sig själv utan måste försörjas av svenska partnern fast utlänningen kanske har försörjt svensken i många år? Det borde vara skitsamma vem i paret som har pengar eller jobb bara någon av dom har det.

Otroligt är vad det här är...

• kenopeno
    Anonym (Vän) skrev 2018-04-18 15:48:45 följande:

Jag tänkte exakt samma sak men ville inte göra det här till en flyktingtråd som går bananas så jag sa inget. Men det är sjukt hur återvändande svenskar behandlas med sin man eller fru.Det är inte okej hur svensken och dennes partner behandlas av Sverige. Ingen är gift i ens 10 år för ett skenäktenskap då det inte behövs då man får permanent eget uppehållstillstånd i vilket land som helst långt innan 10 år har gått. Inte heller bor en svensk utomlands i vi drar till med 23 år och återvänder sen med samma partner som dom har varit gifta med sen 23 år pga något uppehållstillstånd i Sverige. Menar staten att svensken har haft ett skenäktenskap i 23 år? Det måste ju vara så dom tänker.

Det är inte heller okej att separera ett gift par på obestämd tid i 18-24 månader. Vet du hur det är om man har försörjningen tryggad och inte måste jobba? Får svensken vara i utlandet då tills make/maka får sitt besked? Eller har svensken arrest i Sverige under tiden? Som vi redan har nämnt så vem har sparat massor av bevis i form av räkningar, sms etc varje år under tiotals år för att man tydligen behöver det som bevismaterial för att kunna flytta till sitt eget hemland igen med sin make/maka 30 år senare? Det är så sjukt!

Bostad. Visst man behöver bo nånstans men om svensken har en familjemedlem som äger en tom lägenhet och låter paret bo där, med eller utan hyra, så ska väl staten strunta i om någon betalar hyra för lägenheten? Familjemedlemmen kanske inte vill ha betalt eller under marknadshyra så vad är problemet? För att inte krångla så kanske man vill vänta tills båda bor i Sverige innan man köper något eget.

Och det med 10 miljoner i svenskens namn och försörjningsplikt. Det är jättebra att paret ska kunna visa att dom kan försörja sig så dom inte utnyttjar systemet det första dom gör men tänk om det är utlänningen som har alla pengar eller jobbet? Tänk om utlänningen är den som har 150 miljoner på banken (överdriver summan to prove a point) och svensken har noll kronor. Får dom inte flytta till Sverige då för att den inflyttade tydligen inte har någon plikt att försörja sig själv utan måste försörjas av svenska partnern fast utlänningen kanske har försörjt svensken i många år? Det borde vara skitsamma vem i paret som har pengar eller jobb bara någon av dom har det.

Otroligt är vad det här är...

Ja jag håller med dig hela vägen.

Vi var medlemmar i en grupp på Facebook under hela vår ansökningstid. Gruppen består ungefär av 6000 medlemmar. Och detta har varit otroligt värdefullt. Men skrämmande på samma gång.

Man kunde ju få rådgivning omedelbums. Och väldigt många medlemmar blir experter på detta system. Men man får ju oxå full insyn i hur ologiskt och omänskligt systemet fungerar.

Jag har sett par, med gemensamma barn, som varit gifta i flera år, få avslag. Varför? Jo för en av dem sade en dag fel.

När träffades ni?

Frun svarade 26 nov 2013 och mannen sa 27 november 2013.

Avslag. Misstanke om skenäktenskap pga motsägande svar.

Jag har sett ett fall då paret gick till migrationsverket och frågade om de kunde ändra sin ansökan till en innifrånansökan. (Det betyder att båda parter kan vänta i Sverige och kan gå i vissa fall)

De fick ja till svar. Det skulle inte vara några problem.

Paret fick även svaret sänt per mail, så de hade svaret skriftligt.

Efter 19 månaders väntan, fick de avslag. Avslag pga att han befunnit sig i Sverige när beslutet togs.

Frun skrev genast till migrationsverket, och medsände mailet som sade att de kunde vänta i Sverige. Nog måste de rätta till felet nu.

Men svaret de fick tillbaka var

-Vi beklagar att ni fick felaktiga råd och vägledning från oss. Men beslutet står fast. Ni får börja om er ansökan.

Så hennes man fick åka tillbaka till sitt land, utan att ha någonting att komma tillbaka till. Och där är han just nu o väntar på svar på deras nya ansökan. Deras nya ansökan är nu 14 månader lång.

Och inte så länge sedan fick ett par avslag. Mannen, som kommer från USA är höginkomsttagare. Ett arbete han kan ta med sig från USA till Sverige. Han har en lön på 1,5 miljoner kr per år.

Men frun är från Sverige och har just nu föräldrarpenning.

Avslag pga av att det fattades 150 kr för hans fru i månaden, för att nå upp till försörjningskravet.

Ja jag skulle kunna rabbla upp 100-tals exempel.

Men jag vill ändå poängtera att de flesta går det bra för. Det är en lång väntan. Men gör man allt rätt, och har mycket tålamod, så kommer de flesta i mål.
  • Anonym (Konvention)

Å ena sidan, om Migrationsverket får minsta misstanke om att något inte står rätt till kan det bli oändligt besvärligt som beskrivits. I andra fall kan det gå väldigt smidigt och lätt. Man kan alltså behöva bevisa allt det där som beskrivs, men ofta går det ganska lätt och smidigt trots allt bara man är noggrann i sina förberedelser och sin ansökan. Slarva inte med ansökan, utan ta den på största allvar och var mycket noggranna och se till att all information och alla dokument finns med redan från början. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Sverige har skrivit under en konvention som ger gifta makar rätt att leva tillsammans, så är man gift ska det inte vara några större problem förutom väntetiden.

Ofta har man ju massor med foton från massor med olika tillfällen och då är det ju rätt lätt att bevisa att man levt ihop.

Försöker man fuska är det rätt svårt att klara sig igenom nätet och kontrollerna och det är ju rätt bra att det är så.

Många kallas inte till intervju, utan man fattar beslut på de handlingar som finns.

• Anonym (Konvention)

Sista meningen blev lite fel.
    Den som ansöker om uppehållstillstånd (UT) kallas nog alltid till intervju på en svensk ambassad i utlandet. Det jag egentligen menade var att den part som är i Sverige inte alltid kallas till intervju.

Svar på tråden Hur importerar man en man eller fru?