sextiotalist skrev 2018-04-20 08:43:05 följande:
De som är smarta nog att kunna bli läkare, civilingenjör etc kan hantera sin dyslexi. Jag hade kursare som var dyslektiker när jag pluggade till civilingenjör och de fixade utbildningen genom att de hade strategier.
Det jag reagerade på är intrycket av din inställning och faktiskt egna erfarenheter, där jag fick höra direkt från läraren att stavningen var inte alls viktig utan "hindrade" barnet i dess utveckling.
Men än en gång, dina elever ska en gång i tiden ut i verkligheten och de ska kunna kommunicera skriftligt. Då står de där, kan skriva vänligt, men mottagaren är inte intresserad av en vänlig person på ett forum, mottagaren vill ha en korrekt skriven text.
De stavningshjälpmedel som finns fungerar utmärkt för oss som kan svenska, men jag ser själv dagligen att stavningsprogrammet ger fel alternativ (och möter ofta texter där stavningsprogrammet har gjort så att texten blir felaktig).
Tja, skolverket har ju också fått kritik mot vad de har skrivit som mål.
Men än en gång, de elever som har studievana föräldrar, föräldrar som vet vad som krävs, de klarar sig alltid, vi kan kompensera bristerna, men den gruppen som inte har det stödet hemifrån, de kommer få det betydligt tuffare.
För dagens skola har brister, stora brister, facit finns. När elever med A i matematik och svenska inte klarar av gymnasiets krav, när elever med A i matematik och svenska från gymnasiet inte klarar de krav som ställs på dom när de läser på universitetet.
När eleverna i PISA-undersökningar är klart sämre än elever i andra länder på sitt modersmål.
Ja, lärarutbildningen har också brister, när lärare i sina meddelande hem till föräldrarna gör både stavfel och grammatiska fel som inte hade kunnat passera utan kommentar när jag gick i skolan, när mail och brev till föräldrar innehåller syftningsfel som kan göra att texten misstolkas.
När lärare som undervisar i ett kärnämne lär ut felaktigt.
Det är sällan man märker av en text att den som skriver är dyslektiker. De brukar nämligen ta hjälp av folk i sin närhet. Jag känner en jurist vad fru alltid läste igenom alla hans texter. De som lämnar ifrån sig usla texter är de som inte bryr sig, som hade kunnat lära sig om de velat och ansträngt sig.