• Zsaza

    För mkt mat? Magproblem? Normalt?

    Hej!

    Har en liten kille på strax över 6 månader som började med smakportioner när han var strax över 4 månader. Han har nu börjat visa mer intresse för maten och smakisarna har sakta utökats. I dagsläget äter han ungefär enligt följande:


    Frukost: cirka 1 portion gröt med någon matsked päron eller katrinplommon, därefter erbjuds amning. Erbjuds även vatten.
    Förmiddagsmellis: Amning
    Lunch: 1/2-1 burk barnmat, beroende på hur mkt han vill ha. Därefter erbjuds amning. Erbjuds även vatten.
    Eftermiddagsmellis: Amning
    Middag: cirka 1 portion gröt med någon matsked päron eller katrinplommon, erbjuds vatten.

    Kvällsmat: Amning
    Natten: Ammar 1-2 gånger

    Vi har upplevt att hans magvanor har ändrats. Från att ha bajsat sisådär 7-8 gånger per dag så bajsar han nu en rejäl laddning 1-2 gånger per dag. Han låter även mer när han bajsar, som att han får ta i lite. Han fiser även mer och får ibland känslan av att han "krystar" då och då dagtid. Han verkar dock inte ha ont och avföringen är inte hård på något sätt. 

    Men nu till min fråga, är det här normalt magbeteende när man börjar med lite mer mat? Ger vi honom för mycket mat? Lagom? Frågade BVC-läkaren och hon tyckte i princip att jag endast skulle "dessert-amma" efter frukost. lunch och middag och i övrigt ge honom mat och neka nattamning. Jag känner mig dock inte riktigt bekväm med det ännu...
  • Svar på tråden För mkt mat? Magproblem? Normalt?
  • Meriall

    Vad ger ni för gröt? Jag tycker man verkar kunna variera konsistensen/frekvensen av bajset väldigt mkt beroende på vilken sorts gröt/välling man ger.

    Sedan tänker jag också att om ni vill kan ni ju byta kvällsmålet mot mat istället.

    Men är det bra konsistens på bajset är det bara bra, min flicka bajsade ungefär en gång per dag i den åldern och åt liknande (fast ersättning istället för amning).

  • Zsaza

    För tillfället äter han Hipps havregröt. Vi har även köpt hem Semper för att testa om det blir någon skillnad.

    Vi har funderat på om vi ska byta kvällsmålet mot mat istället för gröt, men har av ngn anledning fått för mig att gröt är snällare mot magen? Men kanske inte alls stämmer.

  • Fru Ve

    Tycker det låter helt normalt allt du beskriver. Både den mat ni ger, amningen och bajset :) Jag skulle ha fortsatt så men skynda långsamt så det inte blir för mycket.

Svar på tråden För mkt mat? Magproblem? Normalt?