• halfbaked

    Sf mått 28 efter 32 fulla veckor

    Någon som haft som rubriken? Sf måttet har stått stilla sen sist jag var hos bm (3 veckor sedan). Bebis har vänt sig med huvudet ner (ruckbart) men hoppade ner från "normalkurvan" till lägsta kurvan på ett besök.

  • Svar på tråden Sf mått 28 efter 32 fulla veckor
  • Anonym (Tjej)

    Jag hade så, tror det var exakt de siffrorna. Barnet föddes i v 41+3 och vägde 3,2 kg då. Så lite mindre men inget extremt.

  • Jacqueline

    Hade SF på 27 sist jag var hos bm i vecka 32+.

    Ska dit i eftermiddag och är nu i vecka 34+, känns som förra måttet var lite litet men bm sa ingenting om det alls.

  • halfbaked

    Nä måttet är det väl inget fel på. Är ok att ligger på lägsta kurvan. Är mer fundersam över att magen inte vuxit på tre veckor egentligen... men ska dit om en vecka och mäta på nytt.

  • Anonym (Litenmage)

    Hej. Har samma ?problem?. Är i 35 fullgångna veckor och har SF-mått på 29. Har varit avplanande sedan v 30. Fick idag remiss för tillväxtultraljud som kommer göras till veckan förmodligen. Är det någon annan som har gjort TUL? Vad tittar man på/efter?

  • Anonym (liten mage)

    Jag hade sf 28 i v 33. Hamnade tillslut på sf 33 i v 40. Avstannande mått under graviditetens gång (växte inget mellan v 35-37) och fick göra 3 tillväxt-ul. Men barnet föddes normalviktigt strax över 3 kg.
    Gjorde även tillväxt-ul med mitt första barn men där var magen 1 cm större, 29 i v. 33 och 34 i v 40. Även där normalviktigt barn.

    Tillväxt-ul, där mäter de allt plus att de kollar barnets alla organ.

  • mikaela2

    Mitt sf-mått ligger på 28 och jag är i v 37 nu..

    har gjort tul och bebis växer som han ska, blir troligtvis lite mindre.

    Min 4-åring växte däremot inte speciellt mkt i magen men när han kom ut i v 38+4 på 2300g så mådde han jättebra. Får små barn helt enkelt har dom sagt till mig :)

  • cosinus

    Tre av fyra barn har börjat på normalkurvan för SF-måttet i v 25 men sen sjunkit till runt lägsta kurvan till v 40. De har vägt, 3100, 2715 och 3705 gram. SF 32-33 cm.

    Fjärde barnet (nummer 3 i ordningen) började lågt i v 25 och sjönk sen han med. Föddes i v 40 2550 gram, SF 28 cm. Kändes jättekonstigt att inte bli större, var som att slippa vara höggravid.

  • halfbaked
    cosinus skrev 2018-04-21 23:21:08 följande:

    Tre av fyra barn har börjat på normalkurvan för SF-måttet i v 25 men sen sjunkit till runt lägsta kurvan till v 40. De har vägt, 3100, 2715 och 3705 gram. SF 32-33 cm.

    Fjärde barnet (nummer 3 i ordningen) började lågt i v 25 och sjönk sen han med. Föddes i v 40 2550 gram, SF 28 cm. Kändes jättekonstigt att inte bli större, var som att slippa vara höggravid.


    Ts här

    Ja alltså ettan låg mellan normal- och lägstakurvan och vägde 3400 g när hon föddes dan före bf. Kände mig stor på slutet men hade också mkt sammandragningar halva graviditeten p.g.a. gbs.

    Denn gång har jag mindre sammandragningar. Kände mig skitstor i v 27-28 men nu känner jag mig inte alls stor utan lika som då och går in i v 34 på måndag.

    Både jag och pappan var mindre än dottern när vi föddes så jag tror inte vi får jättestora barn. Men jag har liksom ätit skit och socker varje dag denna grav och tycker ändå barnet borde växa längstmed någon slags normalkurva :-/

    Hoppas iaf på sf = 29 på onsdag. Annars blir det tul.

    Är en mkt lugnare bebis denna gång också så är orolig att den inte får i sig nog med näring.
  • halfbaked
    Jacqueline skrev 2018-04-19 09:46:45 följande:

    Hade SF på 27 sist jag var hos bm i vecka 32+.

    Ska dit i eftermiddag och är nu i vecka 34+, känns som förra måttet var lite litet men bm sa ingenting om det alls.


    Hur gick det? Hade bebis växt?
  • Jacqueline
    halfbaked skrev 2018-04-22 08:52:02 följande:

    Hur gick det? Hade bebis växt?


    Jadå, måste ha varit felmätt förra gången för nu låg det på 32cm i vecka 35 ligger precis på mittenkurvan.
Svar på tråden Sf mått 28 efter 32 fulla veckor