• Hapn12345

Matintro och trög mage

Min dotter är 6 månader och började med smaksensationer för mindre än en månad sedan. För drygt 2 veckor sedan fick hon några skedar gröt å kag har ökat successivt. Bajseriet har gått bra från start men nu när jag börjar ge större portioner (inte hela smakportioner ens) så har hon blivit trögare i magen. Ger henne lite gröt på morgon å någon tesked grönsaker eller potatis när vi äter middag. Hon har ått från att bajsa varjedag till var tredje. Hon kämpar med att få ut bajset. Har jag gått för fort fram? Ska jag sluta med maten å bara helamma i några dagar? Eller är det normalt att bajseriet blir trögare när mer fast mat introduceras..

• Svar på tråden Matintro och trög mage
  • trash panda

Vi hade likadant vid matintroduktion, speciellt med gröt. Backa ner på portionsstolekarna och ge annat än gröt ett tag. Min dotter blev totalförstoppad av någon enstaka tesked gröt i början och förstoppning är INTE roligt för bebisar. Att helamma några dagar kan hjälpa men håll koll så hon inte fortsätter vara hård i magen.

Bajset blir såklart lite fastare och mer likt "riktigt" bajs när de börjar med fast föda, men det ska inte bli jobbigt för dem att få ut det och hon borde bajsa oftare än var tredje dag.

• Hapn12345

Hon verkar inte ha ont eller något, hon bara bajsar mer sällan.. ska hon inte göra det? Tips på mat att ge en känslig mage?

• Trippelmamma76

Vi hade precis likadant. Fick gå väldigt långsamt fram och sedan hålla på med alla trix för att hålla magen igång, säkert i minst ett års tid. Han gick från bajs många gånger per dag till total förstoppning när han åt ungefär en tesked per gång.

trash panda skrev 2018-04-19 08:53:11 följande:

Vi hade likadant vid matintroduktion, speciellt med gröt. Backa ner på portionsstolekarna och ge annat än gröt ett tag. Min dotter blev totalförstoppad av någon enstaka tesked gröt i början och förstoppning är INTE roligt för bebisar. Att helamma några dagar kan hjälpa men håll koll så hon inte fortsätter vara hård i magen.

Bajset blir såklart lite fastare och mer likt "riktigt" bajs när de börjar med fast föda, men det ska inte bli jobbigt för dem att få ut det och hon borde bajsa oftare än var tredje dag.

• milli79

Om du skippar köpegröt som innehåller massa skummjölkspulver som både stoppar och är dåligt för kroppen så borde det bli bättre.

Undvik även banan, ris, majs/majskrokar det stoppar också.

Många barn blir förstoppade av mjölkprodukter.

• Mascaraklumpar

Barn som ammas brukar ofta gå över från att bajsa flera gånger om dagen till att bajsa mer sällan när de är i den åldern och det sker oavsett om man börjar med mat eller inte. Så länge mer än hälften av näringsintaget kommer från bröstmjölk är det ovanligt med förstoppning, och sannolikt hade hon alltså bajsat lika sällan även om du fortfarande helammande.

Jag hade inte minskat ned på maten så länge hon mår bra. Är det däremot så att hon verkar ha ont när hon bajsar, att hon krystar jättelänge innan det kommer något eller att bajset är stenhårt när det kommer ut är det förstås annorlunda, då måste man såklart göra något åt det. Sedan skadar det ju inte att ge tex katrinplommon på gröten en gång om dagen för att förebygga att hon blir förstoppad längre fram.

• milli79
    Hapn12345 skrev 2018-04-19 09:51:31 följande:

Hon äter mjölkfrigröt ?

Ok toppen men då kanske den innehåller majs el ris som stoppar? Vill minnas att den mjölkfria innehöll en hel del "skräp" Men finns ju bra utan på tex hirs, skrädmjöl el bovete
Svar på tråden Matintro och trög mage