Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Mansplaining - hur vanligt är det?

Anonym (trötter) skrev 2018-04-19 22:49:14 följande:

Jo, det är ganska typiskt att en man försöker berätta för en kvinna inte bara oönskade eller irrelevanta fakta, utan även vad hon känner/tycker eller borde känna/borde tycka. Som om en kvinna omöjligt kan veta själv vad hon tycker.

Och ända fram till 1960-talet så var det också så många män såg på kvinnor, det är inrotat i samhället sedan tidigare. Vi var omyndigförklarade. Från början i rent juridisk mening, numera ser man mest skuggorna av det.

Finns fler kvinnor som tar upp detta på olika ställen på nätet så det är inget jag hittar på.

För att exemplet ska vara relevant så måste det beläggas att denna man gjorde detta för att det var en kvinna han talade med, samt att han skulle agerat annorlunda om det var en man han pratade med. Allt är inte mansplaining. Vissa tar på sig offerkoftan helt i onödan.
  • oanonym
    Anonym (Sara) skrev 2018-05-13 21:16:17 följande:

Mycket vanligt. Nu vid 36 års ålder kan jag avbryta och säga att du, nu står du här och mansplainar, med glumten i ögat. Men det funkar. 50+ fattar inte vad det betyder så då får jag förklara ordet.

Och ni som tänker "då är det ju du som mansplainar", nej. Det är en helt annan sak att förklara något som den andra inte förstår.

Ja, världen ska vara glad att du finns.
  • oanonym
    Anonym (Mom) skrev 2018-05-15 11:36:49 följande:

Borde finnas nåt som heter momsplaining med för det är fan vanligare, mammor kan och vet allt om allt verkar det som.

Har själv 5 barn men ändå ska både min mor och svärmor tala om för mig hur jag ska ta hand om sista bebisen...jag tror mig ha rätt bra koll på läget dock.

Ja, farföräldrar och svärfarsor lägger sig sällan i detta.
  • oanonym
    Anonym (Eh) skrev 2018-05-15 14:05:14 följande:

Jaså? Farföräldrar, dvs farmor och farfar då alltså. I min släkt är det farfar och morfar som är värst. De ska förklara för de små barnen hur världen fungerar, bara det att världen fungerar inte så längre.

Jag skrev lite fel, jag menade morsor och svärmödrar. Det är väldigt sällan männen i släkten ska komma med råd om hur man sköter en nyfödd, var min poäng.

Angående att förklara för barnen om hur världen fungerar så är det inte ens något jag tagit upp, så det kan nog vara lite hur som med den saken. Men kul att du skrev hur det ligger till med den biten i din släkt.
  • oanonym
    Anonym (Eh) skrev 2018-05-15 15:46:04 följande:

Det där beror på att det (tyvärr) har varit kvinnornas sak att ta hand om barnen. När männen tar lika stort ansvar för barnen lär det bli annorlunda.

Ja, och samma sak kan sägas om viss s.k. mansplaining. Den förekommer för att män, rent historiskt, har skött vissa saker.

Antingen får man finna sig i detta, eller så får man försöka blunda för normen, och behandla varje individ lika.
Svar på tråden Mansplaining - hur vanligt är det?