• Anonym (Osäker)

Deklarera övriga utgifter utan kvitto?

Har ett jobb sen ett år tillbaka där jag jobbar hemifrån och visste inte att jag hade rätt att göra avdrag på bl.a. kontorsmöbler och dator. Har inte ett enda kvitto nästan men räknar ihop summan på allt jag betalar till typ 40 000.

En revisor sa att jag kan redovisa detta under punkt 2.4 men då trodde jag att jag hade betalat typ 15000 för allt.

Vad händer om skatteverket inte godkänner detta? Kan jag få problem? Jag har en restskatt på 55000 kr då jag jobbat nästan 200% och fick massa statlig skatt nu.

Någon ekonom här som vet? Kan jag bli straffad och få prick eller fängelse för att redovisa 40 000 som jag ej kan bevisa? Det är tex möbler, dator, skrivare, porto, el, internet, mm. Mänga saker har jag dessutom köpt kontant på blocket och har inga kontoutdrag för ens.

Tacksam för hjälp här.

• Svar på tråden Deklarera övriga utgifter utan kvitto?
  • Anonym (Rickard)

Man får lov att yrka avdrag för kostnader man haft. Men om du inte inkommer med kvitton, så vet de ju inte om du verkligen haft dessa kostnader. Så du kommer med största sannolikhet inte att få igenom det.

Vad är det för saker för 40 000 som du var tvungen att införskaffa för att kunna jobba hemma?

• Anonym (Osäker)

Det var ju inget jag nödvändigtvis behövde mer än dator och skrivare, färgpatroner, , headset och kontorsmaterial som papper, porto, skrivbordslampa och internet. Förutom det köpte jag en skön kontorsstol och ett bra höj-och sänkbart skrivbord. Parkering och trängselskatt har jag betalat för de möten jag deltagit på några gånger också.

Sammanlagt har det blivit den summan på ett år. Enligt revisorn begär de sällan kvitton och därför frågar jag er som kam. Om jag nu skriver detta vad kan hända? Blir det bara ja eller nej eller får jag liksom straff för att jag inte har kvitton?

• Anonym (Osäker)
    Salmiakk skrev 2018-04-19 17:39:11 följande:

Oj, möbler för att ha hemma och jobba för 40.000 kr? Vad är det för möbler?

Jag köpte dyra möbler, inget jag visste att jag kunde göra avdrag för förrän nu. Stolen kostade 5000 drygt och skrivbordet nästan 10 000....

Visare en Mac för 15 000 och en skrivare mm
  • Anonym (.)

Skriv under övriga upplysningar att avdragen är baserade på din uppskattning. Så länge som man öppet yrkar på något så kan skatteverket bara neka dig avdrag, ej straffa dig.

• Anonym (Rickard)

Är du anställd men har ingen arbetsplats hos arbetsgivaren?

• Anonym (Osäker)
    Anonym (.) skrev 2018-04-19 17:51:17 följande:

Skriv under övriga upplysningar att avdragen är baserade på din uppskattning. Så länge som man öppet yrkar på något så kan skatteverket bara neka dig avdrag, ej straffa dig.

Jag är ju lite korkad när det gäller sånt här har alltid bara skickat in förr och aldrig gjort avdrag. Vad menar du med ?så länge man öppet yrkar på något? vad är motsatsen menar du? Alltså när blir det straffbart?

Personligen tycker jag 40 000 är en fis i rymden jämfört med vad företag säkert för avdrag på, och borde knappast innebära ett nej men det kanske är mycket för en privatperson?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Rickard) skrev 2018-04-19 17:54:57 följande:

Är du anställd men har ingen arbetsplats hos arbetsgivaren?

Timanställd ja och arbetar hemifrån har seminarier och utbildningar online.
  • Anonym (Rickard)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 17:57:21 följande:
    Timanställd ja och arbetar hemifrån har seminarier och utbildningar online.
    Som anställd är det svårt att få igenom.

För att få avdrag under inkomst av tjänst bör samtliga dessa förutsättningar vara uppfyllda:

Du har ett klart behov av hemmakontor för att kunna utföra ditt arbete.
    Arbetsrummet är så möblerat att det inte kan användas som vanligt bostadsrum. Det bör t ex inte finnas en säng i arbetsrummet.
    Rummet är avskilt från den egna bostaden.

Du har en högre kostnad på grund av arbetsrummet än du skulle haft utan arbetsrum.
    Arbetsrum för arbetsuppgifterna du gör hemma saknas på din arbetsplats.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Rickard) skrev 2018-04-19 18:03:49 följande:

Som anställd är det svårt att få igenom.För att få avdrag under inkomst av tjänst bör samtliga dessa förutsättningar vara uppfyllda:

Du har ett klart behov av hemmakontor för att kunna utföra ditt arbete.

Arbetsrummet är så möblerat att det inte kan användas som vanligt bostadsrum. Det bör t ex inte finnas en säng i arbetsrummet.

Rummet är avskilt från den egna bostaden.

Du har en högre kostnad på grund av arbetsrummet än du skulle haft utan arbetsrum.

Arbetsrum för arbetsuppgifterna du gör hemma saknas på din arbetsplats.

Delvis så är det. Har inget arbetsrum då jag är lärare på distans och har endast träffar på nätet med elever i hela Sverige. De tillhandahåller endast arkivpapper med logga till mig. All utrustning måste jag själv införskaffa.
Svar på tråden Deklarera övriga utgifter utan kvitto?