• Anonym (Osäker)

Deklarera övriga utgifter utan kvitto?

Har ett jobb sen ett år tillbaka där jag jobbar hemifrån och visste inte att jag hade rätt att göra avdrag på bl.a. kontorsmöbler och dator. Har inte ett enda kvitto nästan men räknar ihop summan på allt jag betalar till typ 40 000.

En revisor sa att jag kan redovisa detta under punkt 2.4 men då trodde jag att jag hade betalat typ 15000 för allt.

Vad händer om skatteverket inte godkänner detta? Kan jag få problem? Jag har en restskatt på 55000 kr då jag jobbat nästan 200% och fick massa statlig skatt nu.

Någon ekonom här som vet? Kan jag bli straffad och få prick eller fängelse för att redovisa 40 000 som jag ej kan bevisa? Det är tex möbler, dator, skrivare, porto, el, internet, mm. Mänga saker har jag dessutom köpt kontant på blocket och har inga kontoutdrag för ens.

Tacksam för hjälp här.

• Svar på tråden Deklarera övriga utgifter utan kvitto?
  • Anonym (Rickard)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 18:27:09 följande:
    Delvis så är det. Har inget arbetsrum då jag är lärare på distans och har endast träffar på nätet med elever i hela Sverige. De tillhandahåller endast arkivpapper med logga till mig. All utrustning måste jag själv införskaffa.
    Var har du ditt skrivbord då, om du inte har ett arbetsrum?

Tror du får svårt att få igenom dina avdrag. Men kontakta skatteverket, de vet exakt vilka regler som gäller.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Rickard) skrev 2018-04-19 18:30:06 följande:

Tror du får svårt att få igenom dina avdrag. Men kontakta skatteverket, de vet exakt vilka regler som gäller.

Jag har gjort ett arbetsrum i bostaden. Har skrivbord och dator och skrivare där och allt jag behöver. Men som sagt har jag inga kvitton alls då samtliga saker är köpta i stort sett kontant och blocket mm
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Rickard) skrev 2018-04-19 18:30:06 följande:

Enligt revisor får msn dra av internet och 4000kr för arbete hemifrån om man bor i lägenhet. Samt porto mm och sånt msn behöver. Stol och bord behkver man ju. Varför tror du inre dwt går? Är de så hårda?
  • Anonym (Rickard)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 18:35:30 följande:
    Enligt revisor får msn dra av internet och 4000kr för arbete hemifrån om man bor i lägenhet. Samt porto mm och sånt msn behöver. Stol och bord behkver man ju. Varför tror du inre dwt går? Är de så hårda?
    Du kan ju inte bevisa något. Och du har inte ditt kontor avskilt från din bostad. Att ha ett arbetsrum hemma har ju många.

Som sagt, varför inte ringa skatteverket? De vet reglerna.
  • Anonym (Rickard)

Enligt skatteverket:

Avdrag allmänt - Privatpersoner
    Jag vill ha avdrag för arbetsrum i hemmet. Kan jag få det?
    En första förutsättning för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum i bostaden är att arbetsgivaren inte håller dig med arbetsrum. Det räcker inte med att du arbetar hemma för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum.

För att du ska få avdrag krävs också att arbetsrummet inte kan anses ingå i bostadsutrymmet eller att det blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål, dvs. ett rent arbetsrum (t.ex. läkares behandlingsrum).

Du kan då få avdrag med de faktiska merkostnaderna i form av ström, värme och städning. För arbetsrum i en hyreslägenhet kan du även få avdrag för en viss del av hyran.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Rickard) skrev 2018-04-19 18:53:33 följande:

Enligt skatteverket:

Avdrag allmänt - Privatpersoner

Jag vill ha avdrag för arbetsrum i hemmet. Kan jag få det?
    En första förutsättning för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum i bostaden är att arbetsgivaren inte håller dig med arbetsrum. Det räcker inte med att du arbetar hemma för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum.För att du ska få avdrag krävs också att arbetsrummet inte kan anses ingå i bostadsutrymmet eller att det blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål, dvs. ett rent arbetsrum (t.ex. läkares behandlingsrum).

Du kan då få avdrag med de faktiska merkostnaderna i form av ström, värme och städning. För arbetsrum i en hyreslägenhet kan du även få avdrag för en viss del av hyran.
    Tack. Jag har ringt de men det är enormt långa köer. El och värme känns svårt att räkna ut,men de kanshe har någon schablonbelopp då.
  • Anonym (.)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 17:56:26 följande:

Jag är ju lite korkad när det gäller sånt här har alltid bara skickat in förr och aldrig gjort avdrag. Vad menar du med ?så länge man öppet yrkar på något? vad är motsatsen menar du? Alltså när blir det straffbart?

Personligen tycker jag 40 000 är en fis i rymden jämfört med vad företag säkert för avdrag på, och borde knappast innebära ett nej men det kanske är mycket för en privatperson?

Om du gör ett avdrag utan motivation(bara fyller i beloppet) , och i strid med avdragsrätten, så får man skattetillägg om skatteverket granskar. Tror det är 20-40% extra.

Som privatperson får man i princip inte dra av något, så de granskar ganska noga större avdrag
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (.) skrev 2018-04-19 20:52:58 följande:

Om du gör ett avdrag utan motivation(bara fyller i beloppet) , och i strid med avdragsrätten, så får man skattetillägg om skatteverket granskar. Tror det är 20-40% extra.

Som privatperson får man i princip inte dra av något, så de granskar ganska noga större avdrag

Jag fakturerar genom något som kallas frilans finans jag tror jag räknas som egen företagare då, det står att man har egenanstållning. Men jag har inte fattat detta då det är nytt.

20-40% extra skatt? Som ?straff? då för att man inte får göra avdragen? 40% mer på vad? På hela ens årliga inkomst eller på den dragna skatten?

Då vågar jag ju inte skriva något alls... känns ju samtidigt tokigt när jag visst är tvungen att ha vissa saker för att utföra mitt jobb...
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (.) skrev 2018-04-19 20:52:58 följande:

Räknas 40 000 som större avdrag?
  • Anonym (.)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 21:13:45 följande:

Jag fakturerar genom något som kallas frilans finans jag tror jag räknas som egen företagare då, det står att man har egenanstållning. Men jag har inte fattat detta då det är nytt.

20-40% extra skatt? Som ?straff? då för att man inte får göra avdragen? 40% mer på vad? På hela ens årliga inkomst eller på den dragna skatten?

Då vågar jag ju inte skriva något alls... känns ju samtidigt tokigt när jag visst är tvungen att ha vissa saker för att utföra mitt jobb...

Är osäker på vad du får dra av. Rent tekniskt tror jag du räknas som anställd. Starta aktiebolag istället .

Skattetilägget är i proportion mot yrkandet. Om du gör ett avdrag som skulle ge dig 100kr mindre skatt, så får du betala 20-40kr extra skatt om avdraget nekas, om du inte gjort avdraget öppet.
  • NELJ

2016 jobbade jag via Cool Company som funkar som Frilans Finans. Jag gjorde och fick igenom avdrag för dator, skrivare, programvara, arbetskläder och en elfa-hurts. Redovisade kostnaderna men inga kvitton, (däremot hade jag kvitton om jag blivit ifrågasatt, men det blev jag inte).
  • Anonym (Osäker)
    NELJ skrev 2018-04-19 21:21:30 följande:

2016 jobbade jag via Cool Company som funkar som Frilans Finans. Jag gjorde och fick igenom avdrag för dator, skrivare, programvara, arbetskläder och en elfa-hurts. Redovisade kostnaderna men inga kvitton, (däremot hade jag kvitton om jag blivit ifrågasatt, men det blev jag inte).

Skrev du summan då bara under övriga utgifter? Skrev du till vad pengar hade gått och att du hade kvitto?

Hur mycket var det på?
  • NELJ
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 21:30:31 följande:

Skrev du summan då bara under övriga utgifter? Skrev du till vad pengar hade gått och att du hade kvitto?

Hur mycket var det på?

Jag skrev varje post i anteckningarna. Ex dator 9995 kr, varselkläder 1845 kr, arbetsskor 1239 kr osv. Och sen totalsumman i själva blanketten. Jag skrev också nån rad med motiv om varför jag behövde vissa saker. Jag skrev också att detta införskaffades när jag var egenanställd för att motivera varför ingen arbetsgivare kunde förse mig med det jag behövde. De har ju kontrolluppgift från egenanställningsföretaget som verifierar det. Tror inte att jag skrev nåt om kvitto.

Det var ca 20 000 totalt.

Nu hade du ju köpt mycket på blocket men har du betalat saker med kort har du ju ett intyg där på utgiften, man kan också gå till försäljningsstället och fråga om de kan plocka fram en kvittokopia om man vet exakt när det köptes (vilket du får fram från ditt kontoutdrag). Att kunna verifiera delar av utgifterna i alla fall spär ju på din trovärdighet om du skulle bli granskad.
  • Anonym (Osäker)
    NELJ skrev 2018-04-19 22:21:16 följande:

Jag skrev varje post i anteckningarna. Ex dator 9995 kr, varselkläder 1845 kr, arbetsskor 1239 kr osv. Och sen totalsumman i själva blanketten. Jag skrev också nån rad med motiv om varför jag behövde vissa saker. Jag skrev också att detta införskaffades när jag var egenanställd för att motivera varför ingen arbetsgivare kunde förse mig med det jag behövde. De har ju kontrolluppgift från egenanställningsföretaget som verifierar det. Tror inte att jag skrev nåt om kvitto.

Det var ca 20 000 totalt.

Nu hade du ju köpt mycket på blocket men har du betalat saker med kort har du ju ett intyg där på utgiften, man kan också gå till försäljningsstället och fråga om de kan plocka fram en kvittokopia om man vet exakt när det köptes (vilket du får fram från ditt kontoutdrag). Att kunna verifiera delar av utgifterna i alla fall spär ju på din trovärdighet om du skulle bli granskad.

Jag har en bråkdel på kontoutdrag som portoutgofter och smått men möblerna datorn och skrivaren som var dyrast köpte jag på blocket och minns inte ens vad personerna som sålde dem hette :/ å där betalade jag kontant dessutom :/ vågar man skriva det eller ska man bara ta med det man kan bevisa tro? Vill ju inte betala ännu mer som något straff....
  • Anonym (Frilans)

Är det frilans finans du använer är det också genom dom får avdrag för inköp av material som du utför i tjänsten. MEN, du MÅSTE ha kvitto på allt, annars räknas det inte.

Varför har du inte sparat kvittot för datorn, det är ju 2 års garanti med kvittot i behåll. Så det förstår jag inte varför du slängde från första början. Det samma med möblerna också.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Frilans) skrev 2018-04-19 22:38:30 följande:

Är det frilans finans du använer är det också genom dom får avdrag för inköp av material som du utför i tjänsten. MEN, du MÅSTE ha kvitto på allt, annars räknas det inte.

Varför har du inte sparat kvittot för datorn, det är ju 2 års garanti med kvittot i behåll. Så det förstår jag inte varför du slängde från första början. Det samma med möblerna också.

Detta är nytt för mig jag började fundera då jag fick så mycket i restskatt och pratade då med en revisor som förklarade att jag visst kunde få avdrag för sånt jag använt. Detesta ör köpt på blocket så därav saknar jag kvitton. Menar du att det inte är på deklarationen jah ska försöka få avdrag? Är det frilans finans jag ska vända mig till? Det förstår jag inte vad har de med det att göra?
  • NELJ
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 22:45:29 följande:

Detta är nytt för mig jag började fundera då jag fick så mycket i restskatt och pratade då med en revisor som förklarade att jag visst kunde få avdrag för sånt jag använt. Detesta ör köpt på blocket så därav saknar jag kvitton. Menar du att det inte är på deklarationen jah ska försöka få avdrag? Är det frilans finans jag ska vända mig till? Det förstår jag inte vad har de med det att göra?

Nej han rör ihop det. Frilans finans kan fakturera vidare utlägg du haft för dina uppdrag som dina kunder är redo att betala för, exempelvis förbrukningsmatrial, bilersättning mm. Kostnader som dator mm står ju inte kunderna för, men däremot får du göra avdrag i deklarationen för dem.
  • NELJ
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 22:31:42 följande:

Jag har en bråkdel på kontoutdrag som portoutgofter och smått men möblerna datorn och skrivaren som var dyrast köpte jag på blocket och minns inte ens vad personerna som sålde dem hette :/ å där betalade jag kontant dessutom :/ vågar man skriva det eller ska man bara ta med det man kan bevisa tro? Vill ju inte betala ännu mer som något straff....

Av vad jag har förstått är det inte olagligt att begära om avdrag, det värsta som kan hända är att de säger nej. Men bit ihop och ställ dig i telefonkön till skatteverket ich fråga för säkerhets skull.
  • Anonym (K)

Men är rummet endast inrett till arbetet och används inte till annat? Datorn används enbart under arbetstid?

• Anonym (Osäker)
    Anonym (K) skrev 2018-04-20 00:34:04 följande:

Men är rummet endast inrett till arbetet och används inte till annat? Datorn används enbart under arbetstid?

I stort sett ja. Det är ju ett arbetsrum nu. Datorn köpte jag ju för det ändamålet.
Svar på tråden Deklarera övriga utgifter utan kvitto?