• Anonym (Nyfiken)

Fest i Långbortistan

Är det okej att begära att din familj dvs föräldrar och syskon med respektive och barn kom till ett annat land långt borta för att gå på ditt bröllop med bara dom närmaste där så det är inget stort bröllop med många inbjudna. Ingen i familjen har speciellt mycket pengar och det kommer att kosta 30 000-50 000 kr per familj. Man måste ju inte åka förstås men om det är den närmaste familjen som gifter sig så vill man ju säkert. Eller skulle du ställa till en bröllopsfest hemma där familjen bor vid ett annat tillfälle och på så vis inte pressa familjen att åka dit?

Det gäller inte mig så inga påhopp tack.

• Svar på tråden Fest i Långbortistan
  • Anonym (Annan Anna)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-19 18:28:20 följande:

Är det okej att begära att din familj dvs föräldrar och syskon med respektive och barn kom till ett annat land långt borta för att gå på ditt bröllop med bara dom närmaste där så det är inget stort bröllop med många inbjudna. Ingen i familjen har speciellt mycket pengar och det kommer att kosta 30 000-50 000 kr per familj. Man måste ju inte åka förstås men om det är den närmaste familjen som gifter sig så vill man ju säkert. Eller skulle du ställa till en bröllopsfest hemma där familjen bor vid ett annat tillfälle och på så vis inte pressa familjen att åka dit?

Bor man normalt och reser normalt så kostar det LÅNGT under 30.000 kr per familj.

De som gifter sig bestämmer var bröllopet ska äga rum. De som har möjlighet att närvara de närvarar.

Andra människor ska inte blanda sig i ett pars bröllop oavsett hur nära de är.
  • EmberEyes

Nej, du kan inte BEGÄRA någonting. Varken att de åker till Maldiverna för bröllop eller till rådhuset i stan.

Vad du kan göra är att BJUDA IN till bröllop på den platsen du vill gifta dig och ACCEPTERA att många fler kommer ha möjlighet att komma till rådhuset i stan än Maldiverna.

• Anonym (nej tack)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-19 18:28:20 följande:

Om man vet att de inte kommer att ha råd så innebär en sån inbjudan i de flesta fallen att de tvingas säga nej. Jag skulle tom kunna sträcka mig till att säga att man "bjuder med röva" = man gör något som gynnar en själv. Man vill inte att vissa ska komma så då bjuder man in på ett sånt sätt att de måste tacka nej, men man ser ff på ytan ut som om man bara är vänlig och slog på stort.  Jag säger inte att man tänkt så, men det skulle kunna uppfattas så. 
  • Anonym (nej tack)

Och vill man absolut resa för egen del så kan man göra det, köra vigsel på plats och sen ha fest för alla när man kommer hem 

• Anonym (K)
    Anonym (Annan Anna) skrev 2018-04-21 00:38:43 följande:
    Andra människor ska inte blanda sig i ett pars bröllop oavsett hur nära de är.

Nu är det ju brudparet som valt att blanda in sin familj. Klart att de inte måste bjuda in familjemedlemmar som de inte vill ha med, men det är inte okej att låtsas att man bjuder in men sedan se till att det blir för dyrt för familjen att delta.
  • Cizi

Jag skulle gifta mig som jag ville och bjuda de jag önskade skulle närvara. De som har råd/tid/lust kommer, de andra inte. Sen gillar vi fester, så skulle nog bli en sån också, men som sagt, för att VI vill det.

Jag tycker att ska göra precis som de själva vill när det gäller bröllop

• Cizi
    Anonym (K) skrev 2018-04-21 08:54:46 följande:

Nu är det ju brudparet som valt att blanda in sin familj. Klart att de inte måste bjuda in familjemedlemmar som de inte vill ha med, men det är inte okej att låtsas att man bjuder in men sedan se till att det blir för dyrt för familjen att delta.

Tycker du att paret inte ska gifta sig som de önskar, eller låta bli att bjuda de de hoppas kan komma?
  • Anonym (Annan Anna)
    Anonym (K) skrev 2018-04-21 08:54:46 följande:

Brudparet har valt var de vill gifta sig.

De har sagt till folk: här ska vi gifta oss.Du är välkommen att närvara.

De som har möjlighet de kommer.De som inte har möjlighet de kommer inte.

Brudparet ska inte anpassa SITT bröllop efter ANDRA.

Bröllopet är till för två personersom ska vigas inte för gästerna ska få en fest.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Annan Anna) skrev 2018-04-21 00:38:43 följande:
    Bor man normalt och reser normalt så kostar det LÅNGT under 30.000 kr per familj.
    Hahaha. Dagens mest idiotiska kommentar. Varför tror du dig veta hur mycket det kostar när du inte ens vet var i världen vi pratar om eller hur många som ska åka per familj? Alla resor går inte till Gran Canaria för 6000 kr för en vecka men det kanske du inte är medveten om?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Annan Anna) skrev 2018-04-21 12:39:59 följande:
    Brudparet har valt var de vill gifta sig.

De har sagt till folk: här ska vi gifta oss.Du är välkommen att närvara.

De som har möjlighet de kommer.De som inte har möjlighet de kommer inte.

Brudparet ska inte anpassa SITT bröllop efter ANDRA.

Bröllopet är till för två personersom ska vigas inte för gästerna ska få en fest.
    Fast nu var frågan om brudparet kan begära att gästerna ska komma. Och det kan inte brudparet. 
  • Anonym (Annan Anna)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-21 15:11:56 följande:
    Hahaha. Dagens mest idiotiska kommentar. Varför tror du dig veta hur mycket det kostar när du inte ens vet var i världen vi pratar om eller hur många som ska åka per familj? Alla resor går inte till Gran Canaria för 6000 kr för en vecka men det kanske du inte är medveten om?
    Jag reser ofta och jag letar alltid efter de lägsta priserna. jag bokar resa och boende separat. jag bor i rum med endast säng och badrum. ibland är badrummet i hallen och man får stå i kö till toan. jag reser aldrig charter. En typisk svensk vill bo på fint dyrt hotell och resa bekvämt. så inte ens till Australien kostar det 30.000 kr om man är ekonomisk.
  • Anonym (Annan Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 19:02:06 följande:
    Fast nu var frågan om brudparet kan begära att gästerna ska komma. Och det kan inte brudparet. 
    nej varför skulle de begära det? de bjuder in. Att gästerna sen väljer att tolka det som ett begär är ju en annan femma. Brudparet kommer ju knappast stå och skrika NU KOMMER NI HIIIIT och de kommer knappast binda fast gästerna i ett rep för att de ska komma.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Annan Anna) skrev 2018-04-21 21:26:45 följande:
    nej varför skulle de begära det? de bjuder in. Att gästerna sen väljer att tolka det som ett begär är ju en annan femma. Brudparet kommer ju knappast stå och skrika NU KOMMER NI HIIIIT och de kommer knappast binda fast gästerna i ett rep för att de ska komma.
    Ja, det är det som frågan i trådstarten.

Är det okej att begära att din familj...
Svar på tråden Fest i Långbortistan