• Anonym (Hur mycket är den till nytta?)

Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?

Hur mycket tar belastningsregistret nytta egentligen?

Jag har hört att det har diskuteras från och till om belastningsregistrets regler och om den borde finnas kvar. Det man verkar komma överens om, är att personen som begått sexbrott och söker arbete inom förskolor t.ex, inte borde få det jobbet. Vilket jag håller med om.

Men belastningsregistret för körkort, andra arbeten m.m. Hur mycket gör belastningsregistret nytta egentligen?

Om en person är desperat för arbete och sedan söker jobbet som lokalvård. Vissa företag frågar om utdrag ur från polisen/belastningsregistret. Om man förekommer i registret får man inte jobbet.

Detta kan leda till att människan då finner en hopplöshet att återgå till ett vanligt samhäll liv, och/eller känner sig utanför, vilket den sedan söker sig till personer med samma erfarenhet och därmed kanske blir en gängmedlem och begår nya brott.

Eller att den människa på egen bevåg begår nya brott.

Är det då inte mer vinst för samhället att låta personen få jobba. Ta bort belastningsregistret så länge det inte gäller allvarligt, så som mord och sexbrott?

Jag tycker inte man skall ge en respons som: De borde inte begå brottet i första hand.

Utan nu pratar vi endast om belastningsregister och människor som faktiskt vill komma tillbaka till samhället med jobb.

• Svar på tråden Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?
  • Anonym (Q)

Om det är så att personen begått ett brott som är så allvarligt att man inte ens får jobb som lokalvårdare så ska nog denne söka ett annat jobb. Det finns massor av ställen där de inte ber om belastningsregister. Alternativet är att bli föreläsare, där personen berättar om sina kriminella erfarenheter på skolor.

Belastningsregistret gör nytta och det ska vara kvar. Det går inte att ha det att bara vissa brott syns. Det är alla eller inga som gäller, eftersom att det är omöjligt att dra en gräns.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Q) skrev 2018-04-20 08:11:45 följande:

Om det är så att personen begått ett brott som är så allvarligt att man inte ens får jobb som lokalvårdare så ska nog denne söka ett annat jobb. Det finns massor av ställen där de inte ber om belastningsregister. Alternativet är att bli föreläsare, där personen berättar om sina kriminella erfarenheter på skolor.

Belastningsregistret gör nytta och det ska vara kvar. Det går inte att ha det att bara vissa brott syns. Det är alla eller inga som gäller, eftersom att det är omöjligt att dra en gräns.

Nej, jag håller verkligen med ts. Jag anser att sexbrott och mord bör finnas i belastningsregistret. Möjligen även förskingring/ekonomisk brottslighet om en person söker jobb där pengahantering förekommer.

Men övriga domar bör inte stå kvar i några register.

Dessutom har du fel! Jag är själv dömd för ett brott (som jag inte ens förstod var brottsligt, tvärtom hade jag tagit reda på att det var lagligt), det finns INGA brottsoffer utom jag själv. Ändå var det EXTREMT svårt för mig att få jobb. Varenda j*kla sk*tjobb som helst kräver utdrag från belastningsregistret.
    Till slut blev jag uppringd av ett amerikanskt bolag med amerikanska anställningsregler så på så sätt fick jag jobb.
    Hade inte det företaget kontaktat mig så hade jag fortfarande varit arbetssökande i många år till. Tills "pricken" försvinner efter 10 år.
    Anonym (Q) skrev 2018-04-20 08:11:45 följande:

Vad gör den exakt för nytta?

Det exemplet ovan var bara ett exempel.

• Anonym (tex)

Jättebra att Transportstyrelsen kan kolla om flera domar på narkotikabrott, eget bruk finns med i belastningsregistret då den personen kanske inte är lämplig att få ta körkort och köra.

• Anonym (Stöld)

Eftersom städbranschen nämndes... jag skulle vara glad om jag slapp städpersonal både på mitt kontor och i mitt hem som stjäl, tex. Enstaka långt tillbaka i tiden kanske kan vara ok, men verkligen inte upprepade stölder. Har varit med om att en sådan person gick i personalens fickor och även tog pengar ur gemensam kassa innan det uppdagades. När det hände mer än en gång (alltså efter att hen blev påkommen) dessutom så fick hen sparken. Skulle inte tycka att personen är lämplig att städa hos någon alls.

Anonym (Stöld) skrev 2018-04-20 09:15:27 följande:

Eftersom städbranschen nämndes... jag skulle vara glad om jag slapp städpersonal både på mitt kontor och i mitt hem som stjäl, tex. Enstaka långt tillbaka i tiden kanske kan vara ok, men verkligen inte upprepade stölder. Har varit med om att en sådan person gick i personalens fickor och även tog pengar ur gemensam kassa innan det uppdagades. När det hände mer än en gång (alltså efter att hen blev påkommen) dessutom så fick hen sparken. Skulle inte tycka att personen är lämplig att städa hos någon alls.

Absolut!

När en person begår brottet stöld och snatteri, så kanske det inte är lämpligt att anställa en sådan människa.'

Men att vara med i en belastningsregistret innebär det att personen är straffat. Och bör få en ytterligare chans till samhället. Många människor lär sig sin läxa efter att blivit straffat.

Anonym (Kvinna) skrev 2018-04-20 08:27:43 följande:
    Nej, jag håller verkligen med ts. Jag anser att sexbrott och mord bör finnas i belastningsregistret. Möjligen även förskingring/ekonomisk brottslighet om en person söker jobb där pengahantering förekommer.

Men övriga domar bör inte stå kvar i några register.

Dessutom har du fel! Jag är själv dömd för ett brott (som jag inte ens förstod var brottsligt, tvärtom hade jag tagit reda på att det var lagligt), det finns INGA brottsoffer utom jag själv. Ändå var det EXTREMT svårt för mig att få jobb. Varenda j*kla sk*tjobb som helst kräver utdrag från belastningsregistret.
    Till slut blev jag uppringd av ett amerikanskt bolag med amerikanska anställningsregler så på så sätt fick jag jobb.
    Hade inte det företaget kontaktat mig så hade jag fortfarande varit arbetssökande i många år till. Tills "pricken" försvinner efter 10 år.
    Jättetråkigt och jag beklagar din förra sitatuion och just av din erfarenhet är det därför jag får frågan om belastningsregistret i mitt huvud. Jag känner sympati och tänker för mig själv hur stor nytta det egentligen gör. Eftersom det leder till att människor mår sämre och det kan också finnas en stor chans till att återgå till kriminell bana eftersom man kanske känner att det inte finns något hopp.

Skall man vänta i tio år, för någonting som man redan har lärt sig att aldrig någonsin begå någon form av brott?

Tio år är lång tid.

Och skall man också kolla på vinster, så tjänar samhället på det, människan själv tjänar på det rent psykiskt och inga risker för brott.

Återigen, beklagar jag för din tidigare erfarenhet. Vilken tur att bolaget kontaktade dig, det måste ha varit en väldigt skönt känsla!
  • Anonym (.)

Så du läste också den diskussionen på darkside? Flört

Belastningsregistret är nästan utan undantag totalt verkningslöst. Att det är lag på utdrag för skolor osv är bara ett spel för galleriet och ett försök att tillfredsställa pöbeln. Hur många döms tex för sexualbrott? otroligt få. Det är inte dom dömda vi ska vara rädda för utan dom som inte döms. Så länge vi inte har tankekontroll är det bara trams och falsk säkerhet.

Vi har inte livstidsbestraffning i Sverige och ska inte ha det heller. Är ett brott sonat så är det. De allra, allra flesta är värda en andra chans. De som inte är det kommer ändå inte att söka arbete.

Jag blir smått irriterad över hur illa folk tänker, att det verkar så svårt att tänka på vad ett resonemang innebär i förlängningen. Pöbelmentaliten att en tjyv är en tjyv är en tjyv är både inskränkt och stelt men tyvärr något man kan förvänta sig av någon som bara är normalbegåvad.

Jag vill inte ha normalbegåvade anställda för en stel tankeverksamhet innebär en sämre utvecklingspotential. Jag vill ha anställda som är över genomsnittet. Är det ok för mig att IQ-testa alla arbetssökande, inklusive städare?

Naturligtvis inte. IQ säger inget om arbetsförmågan. Än mindre säger ett utdrag ur belastningsregistret. Det borde även normalbegåvade kunna förstå.

• Anonym (.)
    Anonym (Hur mycket är den till nytta?) skrev 2018-04-20 09:25:11 följande:

Absolut!

När en person begår brottet stöld och snatteri, så kanske det inte är lämpligt att anställa en sådan människa.'

Men att vara med i en belastningsregistret innebär det att personen är straffat. Och bör få en ytterligare chans till samhället. Många människor lär sig sin läxa efter att blivit straffat.

Det är otroligt vanligt att tonåringar åker dit för snatteri. Du menar alltså att alla dessa inte är lämpade att ha en sådan anställning?
    För att inte snacka om alla som inte åker dit...

Registerutdrag är bara snickesnack. Om en snattare är olämplig för vissa jobb så innebär det att personen är olämplig oavsett om den åkt dit eller inte. Då man vet de flesta tonåringar har snattat så betyder det också att tonåringar generellt sett är olämpliga för vissa jobb, tex butiksarbete. Var hittar vi en mycket hög andel tonåringar? I butiker...
    Anonym (.) skrev 2018-04-20 09:38:56 följande:

Så du läste också den diskussionen på darkside? Flört

Belastningsregistret är nästan utan undantag totalt verkningslöst. Att det är lag på utdrag för skolor osv är bara ett spel för galleriet och ett försök att tillfredsställa pöbeln. Hur många döms tex för sexualbrott? otroligt få. Det är inte dom dömda vi ska vara rädda för utan dom som inte döms. Så länge vi inte har tankekontroll är det bara trams och falsk säkerhet.

Vi har inte livstidsbestraffning i Sverige och ska inte ha det heller. Är ett brott sonat så är det. De allra, allra flesta är värda en andra chans. De som inte är det kommer ändå inte att söka arbete.

Jag blir smått irriterad över hur illa folk tänker, att det verkar så svårt att tänka på vad ett resonemang innebär i förlängningen. Pöbelmentaliten att en tjyv är en tjyv är en tjyv är både inskränkt och stelt men tyvärr något man kan förvänta sig av någon som bara är normalbegåvad.

Jag vill inte ha normalbegåvade anställda för en stel tankeverksamhet innebär en sämre utvecklingspotential. Jag vill ha anställda som är över genomsnittet. Är det ok för mig att IQ-testa alla arbetssökande, inklusive städare?

Naturligtvis inte. IQ säger inget om arbetsförmågan. Än mindre säger ett utdrag ur belastningsregistret. Det borde även normalbegåvade kunna förstå.

Men vilket fantastiskt och underbart inlägg!!

Tja, förhoppningsvis kan vi snart se en mycket snar framtid angående om belastningsregistret användning, alternativ, borttagning.

Jag har nästan lust att visa dessa positiva svar till någon med högre makt.

Eller hoppas på att någon med högre makt skall råka se detta. Hur skall man helt enkelt veta vem som är rätt person att visa upp detta till?

Svar på tråden Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?