Inlägg från: Anonym (Skallepär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skallepär)

Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?

Arbetsgivaren gör fel när denna begär ut ett utdrag från belastningsregistret om det är på fel grunder.

Jag skulle ifrågasätta varför och säger arbetsgivaren fel saker så får denne ej något utdrag från belastningsregistret och går miste om bra arbetskraft.

Många arbetsgivare tycks inte veta vad belastningsregistret är till för, det är inte till för att dom ska tro att arbetsplatsen blir tryggare om dom gör så.

Jag själv skulle vilja jobba på en arbetsplats där många som blivit dömda jobbar.

Varför är en arbetsplats bättre bara för att man inte står med i ett papper?

• Anonym (Skallepär)

Ändamål

2 § Belastningsregistret ska föras för att ge information om sådana belastningsuppgifter som behövs i verksamhet hos

1. Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket och Kustbevakningen för att förebygga, upptäcka och utreda brott,2. åklagarmyndigheter för beslut om förundersökning och åtal samt för utfärdande av strafföreläggande,3. allmänna domstolar för straffmätning och val av påföljd och4. Polismyndigheten och andra myndigheter vid sådan lämplighetsprövning, tillståndsprövning eller annan prövning som anges i författning.

Registret får användas också för att till en enskild lämna uppgifter som är av särskild betydelse i hans eller hennes verksamhet. Lag (2014:593).

Därför tycker jag att det erfordras frågor om hur arbetsgivaren bedömmer att den behöver utdraget, vilken särskild betydelse för verksamheten det har.

Svar på tråden Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?