• tikki masala

    TBE Vaccin?

    Nu har TBE kommit till vår kommun. Ska man vaccinera eller skall man låta bli? 
    Nu tänker jag mest på barnen. Men även jag är ju ute i skogen o ängar. O
    andra sidan har jag bara fått fästing på mig inne i stan =P. 
    Jag har haft två fästingar i mitt liv. En fick jag i min trädgård. och den andra fick jag när jag genvägade över en gräsplätt i stan.
    TBE finns enligt en karta på andra sidan stan där mina föräldrar bor. Och de tjatar om att jag ska vaccinera mina barn eftersom det finns där. 
    Hur har ni gjort där det finns TBE?

  • Svar på tråden TBE Vaccin?
  • gruvan

    Vi vistas större delen av somrarna där tbe finns så för oss har det varit en självklarhet att vaccinera både barnen och oss själva. Båda barnen fick första sprutan direkt när de fyllde 1 år. Jag hade ett barn när jag jobbade i förskoleklass som fick tbe och det var inte kul så jag skulle aldrig komma på tanken att inte vaccinera om jag eller barnen riskerar att få det.

  • Natta.A
    milli79 skrev 2018-04-20 21:51:00 följande:

    Riskerna med vaccinet är värre och vanligare än TBE


    Menar du att man ska skippa vaccinet ?
  • tikki masala
    milli79 skrev 2018-04-20 21:51:00 följande:

    Riskerna med vaccinet är värre och vanligare än TBE


    vart hittar du den informationen?
  • Mascaraklumpar

    Självklart bör man vaccinera om man bor i ett riskområde. TBE ger en svår hjärninflammation och/eller hjärnhinneinflammation som ofta leder till bestående funktionsnedsättning (t.ex. förlamning och dövhet). Personer som drabbas löper dessutom stor risk för neuropsykiatriska och kognitiva besvär som minnesproblem, nedsatt intelligens och personlighetsförändring. Dessutom har infektionen dödligt utgång i ett fall av 200.

    Det är mycket prat om mässlingsvaccinet just nu, och att en liten del av befolkningen väljer bort det. Att så många människor inte vaccinerar sina barn mot TBE är (åtminstone i dagsläget) ett mycket större problem. Mässlingen är visserligen lika dödlig, men leder inte till bestående skador i den stora utsträckning som TBE gör.

  • milli79
    tikki masala skrev 2018-04-21 07:43:33 följande:

    vart hittar du den informationen?


    De som fått tbe trots att de vaccinerats har fått svårare sjukdom.

    Opinion/Debatt/2017/05/TBE-vaccination-i-Sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/

    /fastingvaccinet-kan-ge-dig-parkinsons-somnolens-och-hjarninflammation-sprutan-farligare-an-tbe/

    Vet att många tycker är otillförlitlig med vaccin.me men läser man bipacksedeln på vaccinet ser man också biverkningarna som kan vara dödliga.

    Vissa biverkningar som vaccinet ger är inte något kan ser direkt som Parkinson, Alzheimers, ms mf.
  • elyse

    Var bor ni? Här i Uppland är det självklart att vaccinera för de flesta. Vi ska vaccinera båda barnen snart. TBE är ingen rolig sjukdom.

  • milli79

    Barn får oftast inte hjärnhinneinflammation av fästingar. Men får lättare biverkningar av vaccinet som kan leda till b.la neurologiska störningar. Vuxna drabbas oftare av tbe

  • modsey

    För mig /oss är det självklart att vaccinera oss och våra barn. Allt annat är oansvarigt! Jag gar träffat patienter med TBE och det är verkligen ingen vacket historia !

Svar på tråden TBE Vaccin?