• faglin

Hur får man bebisen att sova på natten?

Vi har en söt liten Elvis som är en månad gammal. Vi förstår såklart att små barn vaknar ofta och vill ha mat, det här är vårt tredje barn, och det gör såklart inget. Även nattetid.

Problemet är att han sen två veckor tillbaka verkar ha fått in ett annat sovmönster som är riktigt jobbigt. Elvis får mat var tredje timme under dagarna och nätterna. Eftersom han gått upp bra osv så väcker vi honom inte på natten men han vaknar själv efter 2-4h.

Problemet är att han så gott som varje natt är vaken mellan 02 och 06. Han får mat när han vaknar vid 02, ligger och småsover medan han äter och vi får väcka honom hela tiden, sen somnar han i famnen. När vi lägger ner honom vaknar han alltid nästan direkt och somnar bara korta stunder på en kvart eller så. Ända till att han ätit nästa gång vid 05. När han somnar runt 06 sover han jätte bra i nån timme. Efter 09 matningen är det samma visa igen. Han småsover i 15min, bökar mycket mm och ofta slutar det med att han får vara uppe. Samma efter matningen vid 12. Efter matningen vid 14 sover han bra igen och måste väckas för att få mat vid 17. På kvällarna sover han också ganska bra.

Detta innebär att det i princip är omöjligt att kunna vila på dagarna. Vid 06 när han sover en timme vaknar ju brorsorna som är 5 (snart) och 7 år (nyss fyllda) och vill ha frukost mm. Pappan gör sig iordning för att gå till jobbet mm. Vid 14 när han sover bra igen så ska ju brorsorna hämtas.

Eftersom han sover ganska bra vid de tidpunkterna samt på kvällarna så tänker jag att det kanske går att förskjuta det så han sover bättre på natten?

• Svar på tråden Hur får man bebisen att sova på natten?
  • Jsv17

Nu ska jag säga nåt okonventionellt, men det har fungerat för oss. Min son vaknade också HELA tiden när vi skulle lägga ner honom, låg han själv sov han i princip aldrig mer än 1tim i taget. Så på natten lät jag honom sova på min arm, då började han sova 5-6 timmar i sträck, och i samband med magträning på filt på golvet upptäckte jag att han somnade och sov hur bra som helst på mage så lät honom sova så på dagen när jag kinde sitta bredvid. Så vi skaffade en bedside crib och andningslarm och lät honom sova på mage, och fick alltid somna på min arm, då började han sova nästan genom nätterna (ca 6tim) redan som 2månader och från han var 3,5 månad har han sovit från 20-21 på kvällen till 6 på morgonen utan att vakna. Växer så det knakar och går stadigt upp i vikt.

Jag tror på att priva lite olika saker för att se vad som fungerar för just er bebis, prova magsova (man kan alltid skaffa andningslarm om man är orolig som vi gjorde) bebisen kanske vill sova på sidan, då finns det specialkuddar för det för ett par hundra (så bebisen inte kommer över på mage.) Min son gillar absolut INTE att sova på rygg om det inte är i bilstol eller vagn som rullar mu när han kan vända sig vänder han sig direkt på mage om man lägger ner honom på rygg.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Långbenopluto
    Jsv17 skrev 2018-04-21 14:09:03 följande:
    Nu ska jag säga nåt okonventionellt, men det har fungerat för oss. Min son vaknade också HELA tiden när vi skulle lägga ner honom, låg han själv sov han i princip aldrig mer än 1tim i taget. Så på natten lät jag honom sova på min arm, då började han sova 5-6 timmar i sträck, och i samband med magträning på filt på golvet upptäckte jag att han somnade och sov hur bra som helst på mage så lät honom sova så på dagen när jag kinde sitta bredvid. Så vi skaffade en bedside crib och andningslarm och lät honom sova på mage, och fick alltid somna på min arm, då började han sova nästan genom nätterna (ca 6tim) redan som 2månader och från han var 3,5 månad har han sovit från 20-21 på kvällen till 6 på morgonen utan att vakna. Växer så det knakar och går stadigt upp i vikt.
    Jag tror på att priva lite olika saker för att se vad som fungerar för just er bebis, prova magsova (man kan alltid skaffa andningslarm om man är orolig som vi gjorde) bebisen kanske vill sova på sidan, då finns det specialkuddar för det för ett par hundra (så bebisen inte kommer över på mage.) Min son gillar absolut INTE att sova på rygg om det inte är i bilstol eller vagn som rullar mu när han kan vända sig vänder han sig direkt på mage om man lägger ner honom på rygg.
    Att du ens kan förslå det till en annan fastän du är medveten om riskerna??

Om du vill utsätta ditt eget barn för riskerna är ditt problem, men få inga andra att göra det!
  • Anonym (Japp)
    Salmiakk skrev 2018-04-21 16:21:19 följande:

Om du vill utsätta ditt eget barn för riskerna är ditt problem, men få inga andra att göra det!

Håller med!! Så sjukt att utmana ödet på de sättet, dumaste rådet man kan ge
  • nnnnnnnn

Man kan testa att låta barnet sova på sidan.
    Riskerna ökar bara om barnet ligger på mage, sidoläge ger samma låga risk som att ligga på rygg.

SÅ sidoläge och byt sida efter varje matning så det inte alltid blir samma sida ner.

• Jsv17

[quote=78652652][quote-nick]Anonym (Japp) skrev 2018-04-21 18:31:41 följande:[/quote-nick]Håller med!! Så sjukt att utmana ödet på de sättet, dumaste rådet man kan ge[/quote

Jag försöker inte ?få någon annan? att göra nånting jag berättade vad jag gör och hur jag tänker. Jag utmanar inte ödet över huvudtaget jag har ett andningslarm, tror han sover säkrare än barn på rygg utan larm men det är hur jag känner. Jag sa tydligt att låter man barnet sova på rygg ska man skaffa larm, och på sida särskild kudde (vilket sjukgymnaster faktiskt rekommenderar om de får platt huvud eller sned form av ryggsovandet)

Jag anser inte att det är en risk jag tar, men har lärt mig under min korta tid som mamma att är det nåt folk är bra på så är det att tala om vad som är rätt och fel med beslut kring barn och helst ska alla göra lika det känns tryggt och bra då slipper ju nån ?ha haft fel?. Jag diskuterade detta med läkaren på BVC innan vi skaffade larmet och lät honom sova på mage, men vet ni bättre än läkaren så...
  • Långbenopluto
    Jsv17 skrev 2018-04-21 20:54:29 följande:
    [quote=78652652][quote-nick]Anonym (Japp) skrev 2018-04-21 18:31:41 följande:[/quote-nick]Håller med!! Så sjukt att utmana ödet på de sättet, dumaste rådet man kan ge[/quote

Jag försöker inte få någon annan att göra nånting jag berättade vad jag gör och hur jag tänker. Jag utmanar inte ödet över huvudtaget jag har ett andningslarm, tror han sover säkrare än barn på rygg utan larm men det är hur jag känner. Jag sa tydligt att låter man barnet sova på rygg ska man skaffa larm, och på sida särskild kudde (vilket sjukgymnaster faktiskt rekommenderar om de får platt huvud eller sned form av ryggsovandet)
    Jag anser inte att det är en risk jag tar, men har lärt mig under min korta tid som mamma att är det nåt folk är bra på så är det att tala om vad som är rätt och fel med beslut kring barn och helst ska alla göra lika det känns tryggt och bra då slipper ju nån ha haft fel. Jag diskuterade detta med läkaren på BVC innan vi skaffade larmet och lät honom sova på mage, men vet ni bättre än läkaren så...
    Den läkarens ord skulle jag aldrig lyssna på, en massa forskning visar annat.
  • Anonym (Hejnej)
    Jsv17 skrev 2018-04-21 20:54:29 följande:

Jag försöker inte ?få någon annan? att göra nånting jag berättade vad jag gör och hur jag tänker. Jag utmanar inte ödet över huvudtaget jag har ett andningslarm, tror han sover säkrare än barn på rygg utan larm men det är hur jag känner. Jag sa tydligt att låter man barnet sova på rygg ska man skaffa larm, och på sida särskild kudde (vilket sjukgymnaster faktiskt rekommenderar om de får platt huvud eller sned form av ryggsovandet)

Jag anser inte att det är en risk jag tar, men har lärt mig under min korta tid som mamma att är det nåt folk är bra på så är det att tala om vad som är rätt och fel med beslut kring barn och helst ska alla göra lika det känns tryggt och bra då slipper ju nån ?ha haft fel?. Jag diskuterade detta med läkaren på BVC innan vi skaffade larmet och lät honom sova på mage, men vet ni bättre än läkaren så...

Alltså, va? Ingen risk du tar? Psd har minskat med 85% sedan råden om att lägga barnen på rygg kom. Det betyder alltså att om alla plötsligt ett år skulle följa Ditt råd skulle plötslig spädbarnsdöd öka med 600% det året. Dessutom kan man tänka på hur många som överlevt hittills efter de nya råden; ca 100 barn fler överlever varje år. Med andra ord har 2400 fler barn överlevt tack vare råden att ligga på rygg sedan 1994.

Förlåt om jag låter hård. Du är säkert en fantastisk förälder som bara har fått dålig kunskap. Jag skriver bara det här för att försöka förhindra någon annan / ts att prova magläge.

Andningslarm är toppen för övrigt, men det är ett larm som säger att ditt barn inte har andats på 20-30 sek - inte en återupplivningsmaskin.

Ts - min son har också en längre sovperiod (20-01 eller 02) och sover lite ytligare efter det. Hans sovperiod kan jag skjuta upp om jag orkar. Då ser jag till att väcka honom (blöjbyte eller matning) innan han sovit för länge. Men oftast försöker jag ha honom sovandes i tv-rummet på kvällen för att skjuta upp så att istället sover 22-03 eller 04 ca när jag också kan sova. Han somnar oftast inte lika djupt i vardagsrummet och sparar därför tunga sömnen. Dock orkar jag knappt vara uppe så länge längre så blir nu oftast att han sover i sängen redan kl 20 hehe. Han är 3,5 mån.
  • Anonym (Hejnej)

Usch vad jag känner mig taskig och angripande när jag läser mitt inlägg. Menar verkligen inget ont utan ville bara sprida fakta om riskerna.

• Jsv17
    Salmiakk skrev 2018-04-21 21:21:33 följande:

Den läkarens ord skulle jag aldrig lyssna på, en massa forskning visar annat.

Precis, forskning visar att sova på rygg drastiskt minskar risken för plötslig spädbarnsdöd det är jag väl medveten om, men anser att andningslarmet också gör (förutsatt att man har ett medicinskt godkänt larm) vilket vad var läkaren sa, 100% säkert är inget. Jag tycker att jag uppnår samma effekt som alla som lägger sina små på rygg, men jag gör det på ett annat sätt genom larmet. Det kan finns olika sätt att uppnå samma sak, vilket var vad jag menade med att föreslå olika sovställningar, och de hjälpmedel man kan nyttja för att göra det på ett säkert sätt. Du, och många andra, anser att jag har fel. Jag uppmanar dock inte någon till nånting, här besvarade jag en fråga genom att berätta något som fungerat för mig, det var ingen debattartikel eller officiell uppmaning, eller tråd jag själv skapat i ett sådant syfte. Ts får ju själv utvärdera vad hon tycker om de idéer hon får, och diskutera det med sin läkare, mitt svar var absolut inte menat som en uppmaning att börja lägga bebisar på mage bara så där, jag vet vad råden är och vad forskningen visat. Tycker dock att man under uppsikt (jag satt bredvid min son med en hand på hans rygg) kan testa om bebisen kanske sover bättre i en annan ställning än på rygg (om hen sover dåligt) för att se om det blir bättre och sedan diskutera med BVC för att kunna göra det på ett säkert sätt men det är en personlig åsikt och inget proffesionellt råd.
  • Jsv17
    Anonym (Hejnej) skrev 2018-04-21 22:27:56 följande:

Usch vad jag känner mig taskig och angripande när jag läser mitt inlägg. Menar verkligen inget ont utan ville bara sprida fakta om riskerna.

Jag tar absolut inte illa upp Det är bra att vi är engagerade i barns säkerhet, jag kanske förtydligade min ståndpunkt i mitt inlägg ovan inser också o efterhand att mitt svar Till vår historia hör också att min son hade en fostersvulst på en sidan när han föddes vilket gjorde ryggläget smärtsamt för honom i vissa positioner har vi förstått i efterhand då vi nu går hos sjukgymnast för att han är svagar på ena sidan i nacken då han endast vred sig åt ett håll pga det. Jag inser också i efterhand att inlägget kunde tolkas som en uppmaning att börja lägga barn på mage hipp som happ vilket absolut inte var vad jag menade.
  • Anonym (Moro)

Men gud så du överreagerar! Vissa små bebisar KAN inte sova på rygg pga jättestark mororeflex. Min var också sån. Det hade varit en ENORM hjälp för mig om någon hade vågat föreslå en annan sovställning och inte bara tjatat om att "små barn ska sova på rygg" som papegojor. Alla VET att ryggläge i egen säng är det rekommenderade, men alla bebisar köper inte det.
  • nnnnnnnn

Påpekar bara en gång till:

Det är lika säkert med sidoläge.

Många missar det och tror att "undvika magläge" = enbart sova på rygg.
    Men precis som att många vuxna inte gillar att ligga rakt på rygg eller rakt på mage utan hellre sover på sidan, så brukar detta läge fungera mycket bättre för barn än platt på ryggen.

• Anonym (B)

Usch vissa borde fan inte få vara föräldrar :(

• Anonym (Hejnej)
    nnnnnnnn skrev 2018-04-23 08:35:03 följande:

Påpekar bara en gång till:

Det är lika säkert med sidoläge.

Många missar det och tror att "undvika magläge" = enbart sova på rygg.

Men precis som att många vuxna inte gillar att ligga rakt på rygg eller rakt på mage utan hellre sover på sidan, så brukar detta läge fungera mycket bättre för barn än platt på ryggen.

Det är inte lika säkert med sidoläge om föräldern själv sover eftersom de kan tippa över på mage. Rekommendationerna är att sova just på rygg, inte ?undvika mage?. Det tog de bort på 90-talet.

Håller de sig på sida är dock risken lika liten som att sova på rygg :)
  • Anonym (Moro)
    Anonym (B) skrev 2018-04-23 08:48:59 följande:

Usch vissa borde fan inte få vara föräldrar :(

Om du ska skriva den typen av uttalanden så kan det vara smart att citera den du vänder dig till. Bara så det blir tydligt vem i tråden det är du vill ska bli fråntagen sina barn...
  • Jsv17
    Anonym (Hejnej) skrev 2018-04-23 21:42:33 följande:

Det är inte lika säkert med sidoläge om föräldern själv sover eftersom de kan tippa över på mage. Rekommendationerna är att sova just på rygg, inte ?undvika mage?. Det tog de bort på 90-talet.

Håller de sig på sida är dock risken lika liten som att sova på rygg :)

Det finns en kudde för 2-300kr som gör att barnet håller sig i sidoläge, innan vår son kunde vända sig själv (den slutar fungera då) hade vi den i vagnen och om han sov på soffan så att han inte skulle tippa över på mage då han inte sov i sin säng med larmet, då han faktiskt inte ska sova på rygg pga av snedbelastningen han fick i början pga av svulsten, så den blev vi rekommenderade av sjukgymnasten för säker sidosovning.
Svar på tråden Hur får man bebisen att sova på natten?