• amarello

Förälskad i behandlare

Hejsan!

Jag har gått och kärat ner mig i min behandlare.Hon är en form av socionom och detta är

högst olämpligt eftersom både hon och jag har sambo+att hon får ej ha förhållande med mig om hon ska behålla jobb.Jag vet innnerst inne att hon aldrig skulle se på mig på det sättet men ändå fantiserar jag om henne.Problem nr 1 är att hon är lik en tjej från min ungdom som jag älskade väldigt mycket.

Problem nr 2 är att jag redan bytt behandlare en gång pga av att personen betedde sig felaktigt i sitt jobb och fick sparken senare.Nu är det så här att jag tycker hon såklart är extremt duktig på sitt jobb med mig och jag är väldigt nöjd med henne.Bör hon kunna hantera detta om jag berättar? Känslorna är stabila och blir som tur inte starkare så jag kan

nog hantera det tror jag men jag har blivit lite kallare mot henne vilket hon har märkt. Att jag

blivit kyligare beror ju på att jag känner mig osäker pga situationen.Någon som har Synpunkt?

• Svar på tråden Förälskad i behandlare
  • Pope Joan II

Behandlare? Vad är det för behandling? 

I en terapi så är det väldigt vanligt att klienten i någon fas känner ett kärleksintresse för sin terapeut, och i en sådan kontakt är det väldigt bra att samtala kring detta eftersom det ofta står för något helt annat än det klienten tror och man kan därmed använda det i det terapeutiska arbetet. 

• amarello

Hon är en form av livscoach kan man säga. Hon är utbildad socionom, så det är inte vanlig terapi men hon har vart viktig i en känslig del av mitt liv.Mina känslor har nog med detta att göra så jag tror inte det har med kärlek att göra men det är jobbigt att hon poppar upp i mitt huvud då och då. Hon är utseendemässigt VÄLDIGT likt ett ex som sagt.Sen att jag älskar hennes personlighet gärna ju inte saken bättre : -/

• Anonym (öööö)

Men du ser ju bara en pytteliten del av hennes personlighet, nämligen en professionell sida hon visar upp för dig. Du vet inte alls hur hon är hemma, om hon svär åt sina barn eller sitter och skåpsuper om kvällarna (ja det gör hon säkert inte, men du förstår hoppas jag Glad ) 

Och att hon är lik ditt ex har du ju redan klart för dig. Troligen har du känslor för exet som påverkar. Om du hade hatat ditt ex, hade du nog tänkt mer negativt om socionomen, eller hur? Försökt se det så - detta har i princip enbart med dina gamla känslor för exet att göra och det kan du ju lyfta med henne tycker jag. Om du inte vill säga att hon liknar exet säg bara att du vill reda ut de här gamla känslorna som spökar för dig. 

• amarello

Tack för svaret! Det hela känns väldigt pinsamt och hade det inte varit för att jag behöver henne just nu så hade man väl sprungit därifrån snabbt som fan haha

• Anonym (I)

Som andra skrivit så är inte sådana känslor helt ovanliga i en klient-hjälpar-relation. Jag tycker absolut att du ska berätta om detta för henne - hon är utbildad och bör vara medveten om att detta kan ska i den situation som du befinner dig i. Hon bör således även ha fungerande verktyg för att ni ska kunna bena ut vad det egentligen handlar om (för det är inte ett "kärleksintresse" utan handlar snarare om en psykologisk reaktion hos dig som antagligen bottnar i något som ni kan arbeta vidare med). Var inte orolig - hon bör veta hur man bemöter sådana känslor hos klienter (det är en del av hennes jobb) men berättar du inte kan ni heller inte arbeta med det. Du behöver inte gå och bära på dessa funderingar själv och du ska absolut inte skambelägga dina tankar! Klarar du inte av att berätta så skulle jag råda dig att söka annan "behandlare" men risken finns att samma tankar uppstår även där.

• amarello

Tack för ditt råd ! Jag träffade på henne inatt ute på krogen och gick fram o berättade!! Hon blev helt paff men samtidigt smickrad, enligt vad hon berättade iaf.Vi bestämde oss för att kämpa vidare och som du säger så nämnde hon att hon är utbildad att hantera sådant här.Jag kan tillägga att hon är ett par år äldre än mig och tog det med en nypa salt då detta skett förut. Återigen tack för hjälpen!

Svar på tråden Förälskad i behandlare