Inlägg från: Anonym (knep) |Visa alla inlägg
  • Anonym (knep)

Sambo beter sig skumt

Anonym (Op) skrev 2018-04-22 20:00:08 följande:
    Alltså, jag vet att signalerna är där men vad som får mig att tveka är pga hur han reagerar. Jag känner mig förvirrad över mina egna tankar när han får det att framstå som att detta är mitt fel bara och att det är jag som gjort något fel, inte han.

T.ex - det är inte fel av han att han ljög och dolde om sitt ex utan det är JAG som är ?the bad Guy? för jag inte godtog att han inte ville visa vad som stod på när jag kände att något var fel. Då blir jag osäker. Jag kan inte förstå hur han kan först ljuga och dölja och sen när jag kommer på han så vänder han det till mitt fel. Vad har jag gjort för fel ens som aldrig ens snokat igenom hans saker förutom nu, en gång, pga magkänsla och att han visade att något ej stod rätt till.. jag som partner har väl rätt till sanningen så man kan bryta och sluta slösa tid på en person som ändå inte kan behandla min tillit med respekt.
    Fast det är ju liksom det som är meningen med hans reaktion, att få dig att börja tvivla på dig själv och bli osäker. Hans beteende är ju klassiska manipulationstekniker. 

Att han gör fel men försöker få dig att framstå som the bad guy kallas "påförande av skuld och skam". Han vet att det är han som gjort fel men försöker lägga skulden på med olika metoder så att det ska bli så besvärligt som möjligt för dig att fortsätta ifrågasätta honom om det han gjort. Tanken är att det till slut blir  jobbigare att ifrågasätta än att låta bli så du låter hellre bli.

Sluta tvivla på dig själv, både du och han VET att det är han som gjort fel inte du, men det kommer han inte erkänna förrän han inte har något annat val. Så länge han KAN lägga det på dig för att slippa undan själv så kommer han göra det. Och så länge det fungerar och får dig att tvivla på dig själv och hamna i idiotdiskussioner om vems fel det var när det är ganska självklart vem som gjort fel så kommer ni inte komma någon vart. Det är ju det som är hela poängen.

När det gäller manipulation så är det viktigt att lära sig känna igen det vara kall och inte dras med. Hela poängen är ju att föra konversationen bort från det som är känsligt för honom. Så fort han försöker vända det på dig så för du tillbaka det till honom genom att säga "nu pratar vi om dig och vad du har gjort, mig kan vi prata om sen"

Gör så här istället: Ställ saker på sin spets och ge honom inte utrymme att slinga sig. När han börjar slingra sig så säger du:

"Jag tänker inte lyssna på dina bortförklaringar och försök att slinga dig, om du inte vill att jag tar mina saker och drar NU så har du en enda möjlighet och det är att vara ärlig. Fortsätter du skylla ifrån dig så ser jag ingen poäng att prata mer med dig och det är bättre att vi går skilda vägar. Vad väljer du?"
  • Anonym (knep)
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 13:01:41 följande:
    Har försökt men han LOOOOOOVAAAR att han inte gjort något osv osv. Sen är han irriterad för jag är ?långdraget sur? över en ?skitsak? haha? Jag tycker nästan synd om han för han tror att jag är så dum att jag inte förstår eller vet något. Antar han inte är vuxen nog för att binda sig ännu.

Hans telefon innehåller bara hans ex, sökhistorik på endast nakna kvinnor 24/7 enligt tidstämpeln och massa annat skit.

Ah, Justja, för ett år sedan hittade jag en blogg som han ägde (sökte inte ens efter han utan den kom upp på nån lista och kände igen namnet) där han hade bilder på helnakna kvinnor och bad sina läsare om nudes :)). Men han gick seriöst in o blogga där VARJE gång han gick på toa, mitt i natten, mitt under MIDDAGEN!!! Och när höggravida jag fick gå och jobba fastän jag kräktes 10ggr per dag. Japp då satt han hemma med sin lilla grej och bad andra tjejer om nudes.
    Ok, och du fortsatte vara ihop med honom för att......???
  • Anonym (knep)
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 13:28:36 följande:
    Well, han har alltid lyckats få saker han gjort att framstå som ?små och obetydliga? typ det kunde ju ha varit värre. Och att det är mer jag som förstorar dom. Och som jag nämnt ovan har det fått mig att känna som att det är JAG som gjort något fel då även fast det nu inte är så.
    Ja, du lät honom komma undan och gick på hans skitsnack trotts att du innerst inne visste att det var skitsnack. Är du förvånad över att han fortsatt göra likadant? Du vet ju innerst inne vad för slags snubbe han är.

Vad tänker du göra den här gången?
    Lyssna på hans skitsnack igen som om det är sant den här gången?
  • Anonym (knep)
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 13:53:07 följande:
    Jag tycker det låter idiotiskt sen kör han igång med att föra över skulden på mig och sen tror jag att det är jag som gjort fel bara. Det känns väl bara så jobbigt psykiskt att man gett så mycket, 100% ärlighet och hela det paketet och sen tro att man ska få sånt tillbaka... man hoppas och hoppas... att saker ska förändras, sen har jag ingen familj tyvärr på sidan om.. det är ensamt och kanske det gör de hela lite jobbigare.

Finns det verkligen människor där ute som ändå är likasinnade? Är det någon här som har en sådan partner? Min dröm är ju ändå att få vara med någon som t.ex verkligen kan vara ärlig om allt, kunna varandras lösenord (kanske) och ändå inte snoka i varandras saker för man känner sån tillit till varann och ger varandra sådan respekt man själv vill ha, inte behandla förhållandet som ett fängelse. Att bara få känna att jag inte behöver oroa mig att något dolts, eller är fel. Och dyker det upp något efter vägen så pratar man ut om det och löser det så gott det går.
    Fast nu är du inte helt ärlig med dig själv. du snacka mycket om att han sa ditten och datten, men frågan var inte vad han sa, utan varför DU valde att tro på hans bullshit och varför DU valde att vara kvar med en sån lögnare? Att påpeka att han övertalade dig kommer ju inte lösa dina problem. Ja han övertalade dig... sen då?

Det låter som att du tror att du kan förändra honom och har någon slags förhoppning om att han kommer bli den där ärliga och snälla killen som du vill att han ska vara men som du egentligen VET att han inte är. Och så säker du efter "likasinnade" som kan bekräfta sitt önsketänkande och säga att allt kommer bli jättebra.

Mitt tips är att du slutar ljuga för dig själv och börjar se honom för den han är och inte den du tror han kan bli. Han kommer med allra största sannolikhet aldrig bli den du vill att han ska bli. Han kommer förmodligen fortsätta vara den han är. DET är vad du egentligen borde förhålla dig till. Inte fantasier om hur hans skulle kunna bli.
  • Anonym (knep)
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 17:14:09 följande:

Tack!! Superbra skrivet. Känns bra att han får höra andras åsikter också även fast det egentligen kanske bara ska räcka med min.

Men TS, om han inte ens lyssnar på dig vad får dig att tro att han kommer lyssna på okända människor på nätet? Du har tydligen inte tagit tilldig någonting av det som sagts. Han VET redan att det är han som gjort fel. Det här handlar inte om vem som gjort fel utan om att ERKÄNNA att man gjort fel. Det kommer han aldrig göra. Du förväntar dig ärlighet från någon som inte är ärlig. Det är bara rent önsketänkande, kommer aldrig hända.

Som sagt, sluta inbilla dig saker och sudda bort idioten från ditt liv.
  • Anonym (knep)
    Anonym (Något bättre) skrev 2018-04-24 18:00:24 följande:

Jag hoppas också skithögen läser vidare här, för han beter sig verkligen uselt och jag förstår inte varför ts visar respekt för honom.

Jag tror att det skithögen gjort är så oförlåtligt att såren det gett deras förhållande är för djupa. Han har knullat en annan, flera gånger. Hans lögner och reaktion är tillräckligt för vem som helst att förstå.

Ta dog ur detta ts! Och i dk har man rätt till hälften av vad som finns i hemmet om man varit sambo i över 2 år (menar jag det är), oavsett vem som står på kontraktet.

Så ta för dig och dra!

Han borde skämmas!

Njae sambolagen gäller väl OM man kan bevisa att bostaden köptes för gemensamt boende. Och man har inte alls rätt till hälften av ALLT utan till hälften man köpt tillsammans eller för gemensamt bruk. Sambolagen är inte tänkt som ett verktyg för hämnd eller ett sätt att roffa åt sig andras grejer.

Den kan vara en bra idé för TS att ringa jourist jouren och kolla vad som gäller. Gratis juridisk rådgivning på nätet eller telefon.
  • Anonym (knep)
    plättarmedsylt skrev 2018-04-24 18:45:04 följande:

Fast nu är det ju snarare TS sambo som verkar vilja hämnas och ?roffa åt sig? hela bostaden, trots att han inte har rätt till det. Ingen här har väl antytt att TS ska hämnas på sin sambo genom att utnyttja sambolagen? Det jag har menat när jag har hänvisat till sambolagen i den här tråden, är att den skyddar TS från att bli utkastad ur sitt hem. Sambolagen är till just för att skydda den ekonomiskt svagare parten vid en separation. Har TS och sambon flyttat in i bostaden tillsammans, så ingår den i samboegendomen, och alltså i det som ska delas på. Det borde inte vara svårt att bevisa.

Tagga ner. Jag tar inte idioten i förvar, jag påpekar att det kan finnas brister i ditt påstående. Kan ju vara bra om TS vet vad hon ger sig in i. Ja sambolagen är till för att skydda den svagare parten men det är fortfarande inte detsamma som att man automatiskt har rätt till bostaden och hälften av allt. Det gäller när man är gift och inte ens då har man rätt till hälften av precis allt.
  • Anonym (knep)
    Anonym (Op) skrev 2018-05-05 17:58:18 följande:

Glömde bort lösenordet men har tillbaka det nu.

Känner mig svag och osäker över allt :( fått höra att jag är lat som aldrig gör något....jag städar här hemma o lagar mat m.m men ibland är barnens leksaker lite överallt trots att jag plockat undan dem 7gånger - så dras de ju fram ändå i hela huset som ni kanske själva vet.... jag orkar inte hela tiden ta upp varje leksak för att sedan se den på samma ställe igen efter 1 minut och det gör han förbannad....

Jag har sagt att de blir stökigt med leksaker när man har barn och han tillåter INTE det. Han vill inte att något ska synas öht för då har jag ?misslyckats med det lilla jag behöver göra?.

Jag är hemma med barn just nu och han jobbar. Han har för ett tag sen fått jobbet han velat ha sååå länge. Tjänar bra och trivs. Mitt jobb enligt han är att göra allting kliniskt rent 24/7 och ha hand om barnen SJÄLV 24/7. Han säger att även om han kmr hem från jobbet så behöver han 1. Inte hjälpa till något alls hemma 2. Inte Umgås/hjälpa med barn.

Han jobbar olika tider och när han väl slutar kommer han hem och sitter vid datorn tills han ska sova, helst äter han vid datorn också.

Han vill aldrig gå ifrån datorn till mig och barn för det är tråkigt säger han... säger man ens så till sin familj?

Han smsar mig flera ggr om dagen från jobbet o frågar om jag gjort alla sysslor jag ska göra t.ex. ?har du fixat tvätttmaskinen? Jag vill inte se att det är något gammalt tvätt där?

Har du gjort diskmaskinen? Ser jag att det är disk framme kommer jag blir arg?

Känns som han är chef över mig eller nåt..

Idag kastade han maten på vardagsrumsbordet och golvet så det stänkte överallt tillochmed på tvn. Sen vadå jag han städa upp och då sa han att jag får göra det för det är mitt jobb men jag är ju så dålig på mitt jobb så det blir ju ingen skillnad ifall han slänger mat på golvet för det är lika fult ändå.... vad är fel....

Som jag ser det har du två val TS

1) Du sitter här och uppdaterar oss dag för dag hur idiotiskt han beter sig och mår därefter

2) Du inser att snubben är störd och drar

Vilket föredrar du?
Svar på tråden Sambo beter sig skumt