Sambo beter sig skumt
T.ex - det är inte fel av han att han ljög och dolde om sitt ex utan det är JAG som är ?the bad Guy? för jag inte godtog att han inte ville visa vad som stod på när jag kände att något var fel. Då blir jag osäker. Jag kan inte förstå hur han kan först ljuga och dölja och sen när jag kommer på han så vänder han det till mitt fel. Vad har jag gjort för fel ens som aldrig ens snokat igenom hans saker förutom nu, en gång, pga magkänsla och att han visade att något ej stod rätt till.. jag som partner har väl rätt till sanningen så man kan bryta och sluta slösa tid på en person som ändå inte kan behandla min tillit med respekt.
Att han gör fel men försöker få dig att framstå som the bad guy kallas "påförande av skuld och skam". Han vet att det är han som gjort fel men försöker lägga skulden på med olika metoder så att det ska bli så besvärligt som möjligt för dig att fortsätta ifrågasätta honom om det han gjort. Tanken är att det till slut blir jobbigare att ifrågasätta än att låta bli så du låter hellre bli.
Sluta tvivla på dig själv, både du och han VET att det är han som gjort fel inte du, men det kommer han inte erkänna förrän han inte har något annat val. Så länge han KAN lägga det på dig för att slippa undan själv så kommer han göra det. Och så länge det fungerar och får dig att tvivla på dig själv och hamna i idiotdiskussioner om vems fel det var när det är ganska självklart vem som gjort fel så kommer ni inte komma någon vart. Det är ju det som är hela poängen.
När det gäller manipulation så är det viktigt att lära sig känna igen det vara kall och inte dras med. Hela poängen är ju att föra konversationen bort från det som är känsligt för honom. Så fort han försöker vända det på dig så för du tillbaka det till honom genom att säga "nu pratar vi om dig och vad du har gjort, mig kan vi prata om sen"
Gör så här istället: Ställ saker på sin spets och ge honom inte utrymme att slinga sig. När han börjar slingra sig så säger du:
"Jag tänker inte lyssna på dina bortförklaringar och försök att slinga dig, om du inte vill att jag tar mina saker och drar NU så har du en enda möjlighet och det är att vara ärlig. Fortsätter du skylla ifrån dig så ser jag ingen poäng att prata mer med dig och det är bättre att vi går skilda vägar. Vad väljer du?"