• möjligt

    En arvsfråga

    Allt tillfaller för närvarande den efterlevande maken men jag tror att de andra släktingarna till den avdöde maken kommer att noteras ned som efterarvingar i bouppteckningen. Detta gör i så fall att den efterlevande maken endast kommer att kunna testamentera bort hälften av sina ägodelar till sina släktingar.

    Det kan bli ganska komplicerat med arvsordning så jag rekommenderar en jurist

    www.lawline.se/answers/14912

  • möjligt
    Glinda från Oz skrev 2018-04-23 22:38:46 följande:

    Om inga särkullsbarn finns ärver maken/makan först, sedan barnen, föräldrarna och syskonen. Här finns en make som ärver. Syskon har ingen arvslott som barn har, de har ingen rätt till något arv det är bara om det inte finns någon annan som de får ärva.


    Fast det är just där såkallade efterarvingar kan komma i spel. Dessa får då precis som eventuella gemensamma barn vänta med sitt arv tills maken också gått bort
  • möjligt
    choklad skrev 2018-04-24 09:21:01 följande:

    Om B skulle dö fullkomligt barskrapad så visst, då stämmer det. Men annars har arvingarna till A rätt att få ut sin andel, och om B gett bort stora summor till sina arvingar så kan delen som arvingarna efter A ska ha komma att räknas om. Så det är inte helt enkelt. Men TS fråga var huruvida B kan testamentera bort arvet efter A och det är inte möjligt. De personer som jag blir upprörd på är de i tråden som påstår att B har full rätt att göra vad hen vill med det (inkl testamentera bort det). Man ska låta bli att uttala sig när man inte kan något i frågan, eller åtminstone se till att säga att man gissar.


    Hoppas det är ok att jag gör en förtydling här, jag vet att du redan skrivit det men jag vill bara skriva det lite tydligare????

    När B ärver A så blir det arvet ju förenklat halva Bs fortsatta egendom. Så B är naturligtvis fri att testamentera bort ?sin? halva men inte ?As? halva.
  • möjligt

    Nu får choklad gärna korrigera detta om jag har fel, men..

    Det är mycket prat om att B skulle göra av med pengarna och det är sant, men det skulle ju i lika delar drabba As och Bs släktingar. B kan ge gåvor till sina släktingar under sin livstid men dessa gåvor kan As efterarvingar försöka bestridda när bouppteckningen görs och hävda att de bör anses utgöra förskott på arv, lyckas de med detta så kan de få en större andel av det kvarvarande arvet.

    Men en annan sida av myntet är att om B istället är väldigt sparsam eller kanske vist investerar arvet i aktier tex så kan arvet efter B räknas på lotter så att As efterlevande får ut mer än de skulle fått direkt

Svar på tråden En arvsfråga