• Anonym (Huh)

Ojordat/jordat uttag?

Skulle byta stickpropp till dammsugaren och blev osäker på om den är jordad eller ojordad. I affären sa han att jordade har 3 färgade sladdar i själva färgen och ojordad har två. Stämmer det? Ser nu att vi har en ojordad isåfall och nu har vi jordad stickpropp vilket vi haft hela tiden utan att något hänt. Finns det någon risk med detta? Själva kontantuttaget är jordat antar jag...är en elektrolux dammsugare. Han sa också i affären att oavsett hade han valt den jordade.

• Svar på tråden Ojordat/jordat uttag?
  • Anonym (duff)

Jordat, så passar dom direkt i alla vägguttag utan att behöva skära till den...

Säkerhetsmässigt kvittar det om inte damsugaren är jordad. Jordat elutrustning har 3 sladdar.

• viktorjohan

Det stämmer att en ojordad apparat bara har två kablar. Varav en ska vara blå. Den andra ska vara enfärgade i annan färg, oftast svart eller brun.

En jordad apparat har tre kablar varav jordkabeln är gul och grön, en är blå och den tredje en annan färg. Byter man stickpropp ska den blå och den andra kabeln anslutas till varsin "pinne" på kontakten och absolut inte till jordskruven i kontakten. Har man en tredje gul/grön kabel ska den anslutas till jordskruven. Det är den som förbinder de två små skenorna på sidan av stickproppen. Är man det minsta osäker tar man hjälp med byte av stickpropp. Det tar bara några minuter för nån som är van.

• Anonym (123)

Om det ändå bara är 2 kablar i er dammsugarsladd så är det helt meningslöst att ta en jordad kontakt till den, spelar ingen roll om uttaget är jordat

• Roddarn
    Anonym (Huh) skrev 2018-04-23 17:17:48 följande:

Skulle byta stickpropp till dammsugaren och blev osäker på om den är jordad eller ojordad. I affären sa han att jordade har 3 färgade sladdar i själva färgen och ojordad har två. Stämmer det? Ser nu att vi har en ojordad isåfall och nu har vi jordad stickpropp vilket vi haft hela tiden utan att något hänt. Finns det någon risk med detta? Själva kontantuttaget är jordat antar jag...är en elektrolux dammsugare. Han sa också i affären att oavsett hade han valt den jordade.

Om du måste fråga om detta så ska du absolut inte göra jobbet själv!
    Nej, det är inte svårt att byta egentligen, men om man inte vet skillnaden på jordat och inte jordat utan att fråga på familjeliv så ska man inte ens ge sig på de enklaste el-jobben själv. Ta hjälp av någon som kan och var med och lär dig.

Konsekvensen av att göra fel kan bli katastrofalt.
  • Roddarn

Dessutom ska du sluta lyssna på den försäljaren direkt! För att ge rådet att sätta ett jordat uttag på en kabel utan jord är näst intill kriminellt.....

• Caroluscarolus

Du ska inte göra detta själv, det är uppenbart.

• Brian W

Nä du ska helt klart inte göra detta själv. Brun och blå är fas och nolla grön gul är jord. Men hushållsapparater har ofta skyddsisolerade kontakter och dom kräver ingen jord. Har du en en stikpropp med jord anslutning så är den inte jordad ifall du inte har en jordkabeln ansluten till jorden. Dammsugaren har inget ledande material i ytterhöljet så därför går det bra med ojordat. Men igen har man så dålig koll på el som du har så ska man inte greja med det heller. Be någon som har lite mer på fötterna att göra det åt dig!

• Anonym (Huh)

Det är alltså min man som gjort det åt mig både nu och innan och innan dess var det min pappa. Det har ju aldrig hänt något men jag är lite nojig av mig så därför jag undrar efter försäljaren sa sådär. Min fråga är väl egentligen om jag kan få en stark stöt av ojordad dammsugare med jordad stickpropp/ mvh har dammsugat och överlevt idag ;)

• Anonym (123)
    Anonym (Huh) skrev 2018-04-23 20:19:20 följande:

Det är alltså min man som gjort det åt mig både nu och innan och innan dess var det min pappa. Det har ju aldrig hänt något men jag är lite nojig av mig så därför jag undrar efter försäljaren sa sådär. Min fråga är väl egentligen om jag kan få en stark stöt av ojordad dammsugare med jordad stickpropp/ mvh har dammsugat och överlevt idag ;)

Nej inte om det är rätt kopplat. En massa vardagsgrejer som är ojordade. 
  • Anonym (Huh)
    Anonym (123) skrev 2018-04-23 20:21:40 följande:

Nej inte om det är rätt kopplat. En massa vardagsgrejer som är ojordade. 

Ok tack för svar! Min man har gjort detta förut och har dammsugat såhär utan problem i flera är men efter kommentaren idag så började jag fundera över om vi är fel ute. Min man tycker jag oroar mig i onödan då ?han vet vad han gör?(=sett hur min pappa hade gjort på förra)
Svar på tråden Ojordat/jordat uttag?