• Anonym (Huh)

Ojordat/jordat uttag?

Skulle byta stickpropp till dammsugaren och blev osäker på om den är jordad eller ojordad. I affären sa han att jordade har 3 färgade sladdar i själva färgen och ojordad har två. Stämmer det? Ser nu att vi har en ojordad isåfall och nu har vi jordad stickpropp vilket vi haft hela tiden utan att något hänt. Finns det någon risk med detta? Själva kontantuttaget är jordat antar jag...är en elektrolux dammsugare. Han sa också i affären att oavsett hade han valt den jordade.

• Svar på tråden Ojordat/jordat uttag?
  • Caroluscarolus
    Anonym (Huh) skrev 2018-04-23 20:23:55 följande:

Ok tack för svar! Min man har gjort detta förut och har dammsugat såhär utan problem i flera är men efter kommentaren idag så började jag fundera över om vi är fel ute. Min man tycker jag oroar mig i onödan då ?han vet vad han gör?(=sett hur min pappa hade gjort på förra)

Uppenbarligen vet varken du elller din man någonting om el. Det är olagligt att byta ut en stickpropp på ett felaktigt sätt och dessutom kan man få livshotande skador vid överbelastning.

Känner du att en vag fråga på FL räcker för att överbrygga problemet?
  • Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik)
    Roddarn skrev 2018-04-23 19:37:09 följande:

Dessutom ska du sluta lyssna på den försäljaren direkt! För att ge rådet att sätta ett jordat uttag på en kabel utan jord är näst intill kriminellt.....

Om det hade handlat om att montera ett jordat vägguttag utan att ansluta jorden så hade du haft rätt.

Nu handlar det i stället om att sätta en jordad stickpropp på en dammsugare. Om inte dammsugaren är en antikvitet så hade den från början en stickpropp som gick att sätta i ett jordat uttag, men den var inte jordad. Sådana kontakter är gjutna på kabeln och går inte att köpa löst. De går bara att köpa fastgjutna på en bit anslutningskabel (= "sladd").

Att då montera en jordad stickpropp på den befintliga kabeln/sladden och inte ansluta jorden påverkar inte säkerheten alls. Jag har själv gjort likadant när "manteln" på dammsugarsladden släppte från den pågjutna kontakten så de inre ledarna blev synliga.

Finns det en jordledare i kabeln så måste den anslutas, men finns det ingen så är det OK med en jordad stickpropp där man lämnar jorden oansluten.

Jag vill förtydliga att man bara får montera en jordad stickpropp om den ursprungliga stickproppen gick att stoppa in i ett jordat uttag.

T.ex gamla lampor kan ha en rund stickpropp som inte går in i ett jordat uttag. En sådan stickpropp får man intebyta mot en jordad.

• Caroluscarolus
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-23 21:17:52 följande:

Om det hade handlat om att montera ett jordat vägguttag utan att ansluta jorden så hade du haft rätt.

Nu handlar det i stället om att sätta en jordad stickpropp på en dammsugare. Om inte dammsugaren är en antikvitet så hade den från början en stickpropp som gick att sätta i ett jordat uttag, men den var inte jordad. Sådana kontakter är gjutna på kabeln och går inte att köpa löst. De går bara att köpa fastgjutna på en bit anslutningskabel (= "sladd").

Att då montera en jordad stickpropp på den befintliga kabeln/sladden och inte ansluta jorden påverkar inte säkerheten alls. Jag har själv gjort likadant när "manteln" på dammsugarsladden släppte från den pågjutna kontakten så de inre ledarna blev synliga.

Finns det en jordledare i kabeln så måste den anslutas, men finns det ingen så är det OK med en jordad stickpropp där man lämnar jorden oansluten.

Poängen är ju inte hur man ska göra utan att TS ska låta bli att pilla med el.
  • Haskel

Om det inte rör sig om någon antik dammsugare, så är den med största sannolikhet dubbelkapslad och behöver därmed ingen jord. Alternativt rör det sig om en udda modell med jordad sladd. Helt oavsett är det då mest rätt att ansluta en jordad stickkontakt.

Om dammsugaren däremot härstammar från 70-talet, eller äldre gör man bäst i att skaffa en ny dammsugare.

• Roddarn
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-23 21:17:52 följande:

Det var därför jag skrev "näst intill kriminellt"....

Men jag hävdar fortfarande att man aldrig ska sätta en jordad stickpropp på en kabel utan jord. Bara för att DU vet att det inte påverkar säkerheten alls så är det inte rätt. Nästa gång någon får det rådet så kommer dom ihåg att "förra gången gick det bra att montera en jordad propp så då funkar det nog den här gången också". Sedan har man lärt sig fel och, vips, så har man gjort ett fel som leder till något som är farligt. Och att som försäljare ge det rådet till en kund är i mina ögon fel. Speciellt när det finns alternativ med ojordad stickpropp. Bättre att göra rätt från början. 

Men jag är ju bara högskoleingenjör inom elkraft så din kunskap som civilingenjör toppar min kunskap.....
  • FuckGoggleAskMe

[quote=78657963][quote-nick]Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-23 21:22:53 följande:[/ T.ex gamla lampor kan ha en rund stickpropp som inte går in i ett jordat uttag. En sådan stickpropp får man intebyta mot en jordad.[/quote] Menar du att en elektriker får inte heller göra det? Har en sådan lampa ... (jag har lite grand koll på elektricitet, men vågar aldrig göra något själv nuförtiden, det är liksom inte värt att chansa)

• Anonym (varsågod)
    Anonym (Huh) skrev 2018-04-23 20:19:20 följande:

Det är alltså min man som gjort det åt mig både nu och innan och innan dess var det min pappa. Det har ju aldrig hänt något men jag är lite nojig av mig så därför jag undrar efter försäljaren sa sådär. Min fråga är väl egentligen om jag kan få en stark stöt av ojordad dammsugare med jordad stickpropp/ mvh har dammsugat och överlevt idag ;)

Om du, istället för att rycka i sladden, tar tag i själva proppen när du ska koppla ur dammsugaren behöver varken din man eller din pappa byta stickproppar så ofta. Jag har aldrig behövt göra det
  • Anonym (A)
    Caroluscarolus skrev 2018-04-23 19:42:26 följande:
    Du ska inte göra detta själv, det är uppenbart.
    Håller med
    Roddarn skrev 2018-04-25 17:11:11 följande:
    Det var därför jag skrev "näst intill kriminellt"....

Men jag hävdar fortfarande att man aldrig ska sätta en jordad stickpropp på en kabel utan jord. Bara för att DU vet att det inte påverkar säkerheten alls så är det inte rätt. Nästa gång någon får det rådet så kommer dom ihåg att "förra gången gick det bra att montera en jordad propp så då funkar det nog den här gången också". Sedan har man lärt sig fel och, vips, så har man gjort ett fel som leder till något som är farligt. Och att som försäljare ge det rådet till en kund är i mina ögon fel. Speciellt när det finns alternativ med ojordad stickpropp. Bättre att göra rätt från början. 

Men jag är ju bara högskoleingenjör inom elkraft så din kunskap som civilingenjör toppar min kunskap.....
    Vänligen visa mig var man kan köpa en lös ojordad stickpropp som passar i ett jordat uttag (dvs likvärdig med den som sitter på alla normala hushållsdammsugare sedan lång tid tillbaka). Jag tror inte att det finns. De som sitter på dammsugare från början är gjutna på kabeln.

Vill man inte sätta dit en jordad stickpropp så måste man köpa en en ny komplett kabel/sladd till dammsugaren. Med tanke på att den är lång och sitter på en upprullningsmekanism så kan det bli dyrt. Förmodligen dyrare än en ny dammsugare i många fall.
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-04-25 17:45:11 följande:

[quote=78657963][quote-nick]Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-23 21:22:53 följande:[/ T.ex gamla lampor kan ha en rund stickpropp som inte går in i ett jordat uttag. En sådan stickpropp får man inte byta mot en jordad.[/quote]

Menar du att en elektriker får inte heller göra det? Har en sådan lampa ... (jag har lite grand koll på elektricitet, men vågar aldrig göra något själv nuförtiden, det är liksom inte värt att chansa)

Inte ens en elektriker får göra ett sådant byte, och det beror på att det uppstår en säkerhetsrisk. Någon kan dö om lampan blir spänningsförande. Risken är något mindre i en ojordad omgivning, och det är därför som den gamla kontakten inte går att sätta in i ett jordat uttag. Det är ett problem eftersom alla hus byggda efter 1994 bara har jordade uttag.

Det kan gå att bygga om en lampa så att en annan stickpropp blir tillåten, men det är inget som en "normal" person bör ge sig på. Jag tror dock inte det finns några formella krav angående vem som får utföra någon av dessa "ombyggnader".
    Jag tror inte att en normal elektriker är villig att åta sig ett sådant uppdrag. Man kan inte ens veta i förväg om det är möjligt.

Några tänkbara ombyggnader för att kunna ansluta en gammal lampa till ett jordat uttag:

I vissa fall kanske det är möjligt att dubbelisolera hela lampan. Då kan man byta hela kabeln/sladden mot en ny som har en platt euro-stickpropp.

I andra fall kanske det är möjligt att skyddsjorda hela lampan. Då kan man byta kabeln till en jordad (med 3 ledare) och ha en jordad stickpropp.

En nödlösning kan vara att man bygger om lampan för drift med 12V. Det ställer inte så höga krav på lampans konstruktion, men den måste drivas via en transformator.

Oavsett lösning så ska man se till att man har en jordfelsbrytare i sitt hushåll! Den ger ett extra skydd om det uppstår ett farligt elektriskt fel.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-25 23:44:46 följande:

Menar du att en elektriker får inte heller göra det? Har en sådan lampa ... (jag har lite grand koll på elektricitet, men vågar aldrig göra något själv nuförtiden, det är liksom inte värt att chansa)
    Inte ens en elektriker får göra ett sådant byte, och det beror på att det uppstår en säkerhetsrisk. Någon kan dö om lampan blir spänningsförande. Risken är något mindre i en ojordad omgivning, och det är därför som den gamla kontakten inte går att sätta in i ett jordat uttag. Det är ett problem eftersom alla hus byggda efter 1994 bara har jordade uttag. Det kan gå att bygga om en lampa så att en annan stickpropp blir tillåten, men det är inget som en "normal" person bör ge sig på. Jag tror dock inte det finns några formella krav angående vem som får utföra någon av dessa "ombyggnader". Jag tror inte att en normal elektriker är villig att åta sig ett sådant uppdrag. Man kan inte ens veta i förväg om det är möjligt. Några tänkbara ombyggnader för att kunna ansluta en gammal lampa till ett jordat uttag: I vissa fall kanske det är möjligt att dubbelisolera hela lampan. Då kan man byta hela kabeln/sladden mot en ny som har en platt euro-stickpropp. I andra fall kanske det är möjligt att skyddsjorda hela lampan. Då kan man byta kabeln till en jordad (med 3 ledare) och ha en jordad stickpropp. En nödlösning kan vara att man bygger om lampan för drift med 12V. Det ställer inte så höga krav på lampans konstruktion, men den måste drivas via en transformator. Oavsett lösning så ska man se till att man har en jordfelsbrytare i sitt hushåll! Den ger ett extra skydd om det uppstår ett farligt elektriskt fel. [/quote] Tack så mycket för utförligt svar! Jag bor utomlands i ett halvgammalt hus med både jordade och ojordade uttag. Känner en elektriker som skulle nog kunna byta ut saker och fixa (alltså ingen ?normal? elektriker).Bra, nu vet jag lite om vad jag skulle kunna diskutera med honom, och förstå bättre vad han säger! Lite språkförbistring kommer det nog att bli nämligen.
  • Roddarn
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-25 23:19:55 följande:
    Vänligen visa mig var man kan köpa en lös ojordad stickpropp som passar i ett jordat uttag (dvs likvärdig med den som sitter på alla normala hushållsdammsugare sedan lång tid tillbaka). Jag tror inte att det finns. De som sitter på dammsugare från början är gjutna på kabeln.

Vill man inte sätta dit en jordad stickpropp så måste man köpa en en ny komplett kabel/sladd till dammsugaren. Med tanke på att den är lång och sitter på en upprullningsmekanism så kan det bli dyrt. Förmodligen dyrare än en ny dammsugare i många fall.
    Varsegod!
    www.kabelbutiken.com/stickpropp-euro-kontakt

Tog säkert en hel minut att hitta!
    Roddarn skrev 2018-04-26 19:56:36 följande:
    Varsegod!
    www.kabelbutiken.com/stickpropp-euro-kontakt

Tog säkert en hel minut att hitta!
    Om syftet med dina inlägg är att öka elsäkerheten och lära folk göra rätt så är du helt snett ute.

Platta euro-stickproppar är bara godkända för 2.5A, och det räcker inte för en dammsugare. Den du länkar till är förmodligen inte godkänd för någonting, då jag tvivlar på att någon seriös tillverkare gör sådana (dvs med skruvanslutning).
    Varför hittar du inte något liknande på ELFA, Clas Ohlson, Jula, Biltema, Ikea, elbutik.se etc ?
    Är det för att ingen skulle köpa den, eller beror det på att det inte finns någon som är godkänd att säljas till konsumenter i Sverige/EU ?

Om det finns någon godkänd euro-stickpropp med skruvanslutning eller inte spelar inte så stor roll i den här tråden, eftersom den typen av stickpropp inte är specad för mer än 2.5A.

Jag måste tydligen komplettera mina krav:
    Stickproppen ska klara strömmen som en dammsugare drar (10A är ett lämpligt krav) och den ska vara godkänd för försäljning inom Sverige/EU.

Så här ser en stickpropp ut på en normal dammsugare (den är fastgjuten på kabeln):

• Roddarn
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-27 00:18:14 följande:
    Om syftet med dina inlägg är att öka elsäkerheten och lära folk göra rätt så är du helt snett ute.

Platta euro-stickproppar är bara godkända för 2.5A, och det räcker inte för en dammsugare. Den du länkar till är förmodligen inte godkänd för någonting, då jag tvivlar på att någon seriös tillverkare gör sådana (dvs med skruvanslutning).
    Varför hittar du inte något liknande på ELFA, Clas Ohlson, Jula, Biltema, Ikea, elbutik.se etc ?
    Är det för att ingen skulle köpa den, eller beror det på att det inte finns någon som är godkänd att säljas till konsumenter i Sverige/EU ?

Om det finns någon godkänd euro-stickpropp med skruvanslutning eller inte spelar inte så stor roll i den här tråden, eftersom den typen av stickpropp inte är specad för mer än 2.5A.

Jag måste tydligen komplettera mina krav:
    Stickproppen ska klara strömmen som en dammsugare drar (10A är ett lämpligt krav) och den ska vara godkänd för försäljning inom Sverige/EU.

Så här ser en stickpropp ut på en normal dammsugare (den är fastgjuten på kabeln):
    Då missförstår du helt vad jag är ute efter! Jag menar att vi inte ska lära folk att göra fel bara för att det går! Här hade dom fått rådet att sätta en jordad stickpropp på en produkt som inte det ska vara en jordad stickpropp på. Och även om både du och jag vet att det i det här fallet inte kommer uppstå en fara så kommer någon missförstå situationen och överföra kunskapen på ett annat fall där det faktiskt kan uppstå fara. 

Därför hävdar jag fortfarande att man inte ska ge det rådet, så den som är snett ute vad gäller att öka elsäkerheten är nog inte jag....

Dessutom var nog huvudsyftet med mitt inlägg att dom inte skulle göra något eljobb själv när dom inte kunde skilja på en jordad och en ojordad kabel.

Sen att den där stickproppen inte är godkänd ändrar ju inte faktumet att den inte var speciellt svår att få tag i, och för dom som bara tror att dom har kunskapen så kommer det inte att hjälpa att du vet att stickproppen ska klara mer än 2,5 A. Dom ser ju bara att den ser ut att passa, ingen större skillnad mot för den gamla trasiga (två pinnar precis som på den gamla och passar i "två hål i väggen"), billig var den också! 

Sen om du, som jag är helt säker på vet vad du gör, sätter på en annan propp på din dammsugare hemma skiter jag faktiskt fullständigt i (jag har själv gjort saker man "inte får" med el).

Enligt elsäkerhetsverket så är det dessutom inte tillåtet att byta stickpropp på en produkt i dubbelisolerat utförande, eftersom du då bryter mot CE-märkningen. Så det spelar ingen roll att du hittar en godkänd propp på Jula, arbetet blir inte godkänt ändå.

Speciellt när det finns alternativ med ojordad stickpropp. Bättre att göra rätt från början. 
    Vi kan anta att det är din egen dammsugare som drabbas av att isoleringen släpper vid stickproppen så att de inre ledarna blottas.

Förklara hur du gör "rätt från början" med en ojordad stickpropp!
    Länka till en godkänd produkt!

Elsäkerhetsverket har ingen synpunkt på att en person med tillräckliga kunskaper byter stickproppar på sina apparater. Det är den som säljer apparater som inte får göra något som bryter mot CE-märkningen.

Jag och flera andra hävdar att det bästa sättet att byta stickpropp på en dammsugare är att sätta dit en jordad stickpropp och lämna jordklämman oansluten. Du har hela tiden argumenterat emot, men du har fortfarande inte kommit med ett godtagbart alternativ. Det enda du har länkat till är en produkt som du i ett senare inlägg erkänner är ett felaktigt val.

Jag kan hålla med om att byte till en jordad stickpropp på en ojordad dammsugare är en gråzon som eventuellt inte är tillåten om man lusläser reglerna. Tyvärr verkar det inte finnas något bättre alternativ om man inte vill byta hela kabeln, vilket troligen kostar mer än en komplett billig dammsugare.

Att sätta en jordad stickpropp på dammsugaren äventyrar dock inte säkerheten, och inte ens Roddarn verkar ha en annan åsikt.

• Roddarn
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-28 12:29:56 följande:

Vi kan anta att det är din egen dammsugare som drabbas av att isoleringen släpper vid stickproppen så att de inre ledarna blottas.

Förklara hur du gör "rätt från början" med en ojordad stickpropp!
    Länka till en godkänd produkt!

Elsäkerhetsverket har ingen synpunkt på att en person med tillräckliga kunskaper byter stickproppar på sina apparater. Det är den som säljer apparater som inte får göra något som bryter mot CE-märkningen.

Jag och flera andra hävdar att det bästa sättet att byta stickpropp på en dammsugare är att sätta dit en jordad stickpropp och lämna jordklämman oansluten. Du har hela tiden argumenterat emot, men du har fortfarande inte kommit med ett godtagbart alternativ. Det enda du har länkat till är en produkt som du i ett senare inlägg erkänner är ett felaktigt val.
    Med "rätt från början" menar jag att man inte får göra hur som helst, med elinstallationer, framförallt ska du låta bli det om du inte vet vad du håller på med. Sedan säger jag också att både du, jag och en massa andra människor som faktiskt vet vad dom håller på med gör sånt ändå, men att ge råd till personer som inte kan skilja på en jordad och ojordad kabel på sånt som i mitt tycke inte är en gråzon enligt elsäkerhetsverket är fel tycker jag. 

Så här svarar elsäkerhetsverket på en fråga om man fick byta proppen på en TV med euro-kontakt, men samma bör väl gälla i det här fallet:

"Nej. Stickpropp till elektrisk materiel i dubbelisolerat utförande får inte bytas då det bryter CE-märkningen och produkten kan då riskera att bli farlig. På viss elektrisk materiel kan komplett sladd bytas hos av tillverkaren anvisad serviceverkstad. Detta bör framgå av bruksanvisningen, vänd dig annars till inköpsstället för att få hjälp med service. Lämna annars till återvinning."

Jag tycker inte det svaret lämnar mycket till egen fantasi.

Så en länk till en godkänd produkt bör då bli en länk till tillverkarens hemsida eller serviceställe. Sedan om du tycker det är värt pengarna är ju en helt annan diskussion. Det beror ju på om du köpt en dammsugare på ICA för 499:- eller en överprissatt hemförsäljar-dammsugare för 25000:-.

Ok, då tror jag att vi är överens. Byter man stickpropp så sätter man på en jordad. Är man osäker ber man någon mer kunnig om hjälp. Det innebär inte någon säkerhetsrisk att sätta på en jordad stickpropp, men det är inte tillåtet enligt Elsäkerhetsverket. De vill att man byter hela kabeln eller skrotar dammsugaren.

Tyvärr motiverar Elsäkerhetsverket sin ståndpunkt på ett mycket dåligt sätt. Det är inte alls förbjudet att göra något som "bryter CE-märkningen" på en produkt man har köpt. Kravet på CE-märkning gäller vid försäljning av varor.
    Man får däremot inte göra en produkt farlig. Jag skulle vilja se Elsäkerhetsverket visa hur en dammsugare blir farlig genom att man sätter på en jordad stickpropp.

Svar på tråden Ojordat/jordat uttag?