Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-04-27 00:18:14 följande:
Om syftet med dina inlägg är att öka elsäkerheten och lära folk göra rätt så är du helt snett ute.
Platta euro-stickproppar är bara godkända för 2.5A, och det räcker inte för en dammsugare. Den du länkar till är förmodligen inte godkänd för någonting, då jag tvivlar på att någon seriös tillverkare gör sådana (dvs med skruvanslutning).
Varför hittar du inte något liknande på ELFA, Clas Ohlson, Jula, Biltema, Ikea,
elbutik.se etc ?
Är det för att ingen skulle köpa den, eller beror det på att det inte finns någon som är godkänd att säljas till konsumenter i Sverige/EU ?
Om det finns någon godkänd euro-stickpropp med skruvanslutning eller inte spelar inte så stor roll i den här tråden, eftersom den typen av stickpropp inte är specad för mer än 2.5A.
Jag måste tydligen komplettera mina krav:
Stickproppen ska klara strömmen som en dammsugare drar (10A är ett lämpligt krav) och den ska vara godkänd för försäljning inom Sverige/EU.
Så här ser en stickpropp ut på en normal dammsugare (den är fastgjuten på kabeln):
Då missförstår du helt vad jag är ute efter! Jag menar att vi inte ska lära folk att göra fel bara för att det går! Här hade dom fått rådet att sätta en jordad stickpropp på en produkt som inte det ska vara en jordad stickpropp på. Och även om både du och jag vet att det i det här fallet inte kommer uppstå en fara så kommer någon missförstå situationen och överföra kunskapen på ett annat fall där det faktiskt kan uppstå fara.
Därför hävdar jag fortfarande att man inte ska ge det rådet, så den som är snett ute vad gäller att öka elsäkerheten är nog inte jag....
Dessutom var nog huvudsyftet med mitt inlägg att dom inte skulle göra något eljobb själv när dom inte kunde skilja på en jordad och en ojordad kabel.
Sen att den där stickproppen inte är godkänd ändrar ju inte faktumet att den inte var speciellt svår att få tag i, och för dom som bara tror att dom har kunskapen så kommer det inte att hjälpa att du vet att stickproppen ska klara mer än 2,5 A. Dom ser ju bara att den ser ut att passa, ingen större skillnad mot för den gamla trasiga (två pinnar precis som på den gamla och passar i "två hål i väggen"), billig var den också!
Sen om du, som jag är helt säker på vet vad du gör, sätter på en annan propp på din dammsugare hemma skiter jag faktiskt fullständigt i (jag har själv gjort saker man "inte får" med el).
Enligt elsäkerhetsverket så är det dessutom inte tillåtet att byta stickpropp på en produkt i dubbelisolerat utförande, eftersom du då bryter mot CE-märkningen. Så det spelar ingen roll att du hittar en godkänd propp på Jula, arbetet blir inte godkänt ändå.