• Anonym (Hm)

Vårdbidrag adhd ?

Undrar om det går att söka vårdbidrag för barn med adhd?

Som det ser ut just nu är ett heltidsarbete nästan omöjligt då barnet inte kan vara långa dagar i skolan. Någon som sökt och blivit beviljad? Är det en lång process?

• Svar på tråden Vårdbidrag adhd ?
  • viseversa

Har för mig att det är svårt att få vb för adhd. Har två barn med adhd och har itne fått vb för någon av dom. Däremot får vi för vår som med autism. Det är betydligt lättare.

• LiaSthlm

Jag har för båda mina tjejer som har adhd, 1/4 bidrag per barn.

Så mycket extra tid det tar att sitta med läxor, vara hemma mer, möten, påminna om allt, hämta och lämna så tycker jag det är helt rätt att man får en del iaf.

• AndreaBD
    Anonym (Hm) skrev 2018-04-23 17:24:04 följande:

Som det ser ut just nu är ett heltidsarbete nästan omöjligt då barnet inte kan vara långa dagar i skolan. Någon som sökt och blivit beviljad? Är det en lång process?

Absolut ska du söka! Man brukar få det. Det brukade ta två - tre månader tills det var klart, men det var länge sedan, så jag vet inte hur det är nu. För sonen fick jag allt mellan 1/4 till ett helt. För dottern var det nog  1/4, men hon fick bara diagnos med 16. Man kan få upp till 19-års-åldern.

Och det har inte att göra med hur mycket du arbetar. Det är i alla fall inget hinder OM du jobbar heltid. Jag trodde då att man måste gå ner i arbetstid, men det är inget måste.
  • Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2018-04-23 18:29:58 följande:

Absolut ska du söka! Man brukar få det. Det brukade ta två - tre månader tills det var klart, men det var länge sedan, så jag vet inte hur det är nu. För sonen fick jag allt mellan 1/4 till ett helt. För dottern var det nog  1/4, men hon fick bara diagnos med 16. Man kan få upp till 19-års-åldern.

Och det har inte att göra med hur mycket du arbetar. Det är i alla fall inget hinder OM du jobbar heltid. Jag trodde då att man måste gå ner i arbetstid, men det är inget måste.

Hur går det till när man ansöker? Mer än att skickar in en ansökan alltså :)

Nja menade mer att jag inte kan ha ett heltidsarbete och måste ju få pengar nånstans ifrån.
  • Anonym (Hm)
    LiaSthlm skrev 2018-04-23 18:20:51 följande:

Jag har för båda mina tjejer som har adhd, 1/4 bidrag per barn.

Så mycket extra tid det tar att sitta med läxor, vara hemma mer, möten, påminna om allt, hämta och lämna så tycker jag det är helt rätt att man får en del iaf.

Ja man får kämpa med att ligga steget före ibland
  • Anonym (Adhd)

Har fått 1/4 för sonen i 5 år. No problemas. Ska nu söka 1/2.

• AndreaBD
    Anonym (Hm) skrev 2018-04-23 21:43:04 följande:
    Hur går det till när man ansöker? Mer än att skickar in en ansökan alltså :)

Nja menade mer att jag inte kan ha ett heltidsarbete och måste ju få pengar nånstans ifrån.
    Jag förstår inte frågeställningen? Vad är din fråga angående det senaste?

Jo, man skickar in en ansökan och väntar på svar.

Det kan vara svårt att veta hur man ska skriva. Om det inte har ändrats, så ska man göra en lista på alla extra-kostnader. Det som de brukar godkänna är extra tvätt (tvättmedel, el), extra kläder som slits snabbare. Däremot är borttappade kläder och sönderslagna saker tveksamma, men det är absolut värt att ta med dem. Ibland godkänns dem. Även sånt som att man har tagit ledigt, för att vara med på möten eller hos barnpsykiatern. Plus pakeringskostnader eller biljetter. Du kanske har fler saker.

Och sedan skriver du en text där du beskriver en typisk dag (eller snarare hur det kan vara som värst - de räknar med att du överdriver) och beskriver allt som ni måste lägga extra tid på och skriva hur många minuter (eller timmar) det tar. Allt som kräver mer tid än det skulle göra med ett barn i samma ålder utan ADHD. Du kanske måste följa med på vissa saker där andra barn kan gå själva? Läxor brukar ta mycket längre tid. Frukost och sånt före skolan och läggningsdags brukar ta längre tid. Du får skriva upp allt som är MER än det vanliga. Och jag har för mig att man måste få ihop 10 timmar i veckan för att få 1/4 vårdbidrag.

Dessa papper kan du då bifoga ansökan (det finns inte så mycket plats för att skriva på den).
  • Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2018-04-23 21:57:47 följande:

Jag förstår inte frågeställningen? Vad är din fråga angående det senaste?

Jo, man skickar in en ansökan och väntar på svar.

Det kan vara svårt att veta hur man ska skriva. Om det inte har ändrats, så ska man göra en lista på alla extra-kostnader. Det som de brukar godkänna är extra tvätt (tvättmedel, el), extra kläder som slits snabbare. Däremot är borttappade kläder och sönderslagna saker tveksamma, men det är absolut värt att ta med dem. Ibland godkänns dem. Även sånt som att man har tagit ledigt, för att vara med på möten eller hos barnpsykiatern. Plus pakeringskostnader eller biljetter. Du kanske har fler saker.

Och sedan skriver du en text där du beskriver en typisk dag (eller snarare hur det kan vara som värst - de räknar med att du överdriver) och beskriver allt som ni måste lägga extra tid på och skriva hur många minuter (eller timmar) det tar. Allt som kräver mer tid än det skulle göra med ett barn i samma ålder utan ADHD. Du kanske måste följa med på vissa saker där andra barn kan gå själva? Läxor brukar ta mycket längre tid. Frukost och sånt före skolan och läggningsdags brukar ta längre tid. Du får skriva upp allt som är MER än det vanliga. Och jag har för mig att man måste få ihop 10 timmar i veckan för att få 1/4 vårdbidrag.

Dessa papper kan du då bifoga ansökan (det finns inte så mycket plats för att skriva på den).

Jag har försökt läsa lite på nätet och såg att nån blivit kallad till möte så tänkte att dom kanske gjorde dom en mer utförlig utredning.

Tack för svar :)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Adhd) skrev 2018-04-23 21:51:28 följande:

Har fått 1/4 för sonen i 5 år. No problemas. Ska nu söka 1/2.

Hur mycket är ett 1/4 bidrag?
  • AndreaBD
    Anonym (Hm) skrev 2018-04-23 22:01:36 följande:
    Jag har försökt läsa lite på nätet och såg att nån blivit kallad till möte så tänkte att dom kanske gjorde dom en mer utförlig utredning.

Tack för svar :)
    Jag minns att man kunde få vara med på något möte, där de pratade om ens ansökan i en grupp. Man måste inte, men man kan. De går bara efter det man har angett, de träffar inte barnet eller någon annan.
  • AndreaBD

Medlemsbidrag i Attention eller liknande kan du  också ta med. Just det - och telefonsamtal.

• Anonym (Mn)

Vi har 1/4 dels vårdbidrag för vår son med adhd. 

För oss tog det c:a tre månader från att jag skickade in ansökan till vi fick beslut, men det beror helt på vart man bor och hur mycket FK har att göra. 

Jag fyllde bara i kort på nätet sen skrev jag ett par A4 fyra sidor om hur en veckodag samt helgdag ser ut. Allt från hur mycket man behöver påminna, förbereda, hantera utbrott mm. Fyllde även i att jag ville ta det muntligt. Fick en telefontid då en handläggare ringde. Hon utgick från det jag skrivit sen har de nån standardmall med frågor de ställer. Samtalet tog max en timme för mig. 
    Ni måste även skicka med intyg från läkare. Klart ni ska söka. 

Vi har trygghansa som försäkringsbolag och där har de så man kan få hjälp med sin ansökan. Det var en bra förberedelse, för mycket som är normalt för oss men inte för andra tänker man inte på. 

• Anonym (allas)
    Anonym (Hm) skrev 2018-04-23 17:24:04 följande:

Jag har ½ vårdbidrag för min son med ADHD. Det kan säkert vara svårt att få igenom det men inte omöjligt.

Det du ska beskriva är det merarbete och den mertid som du lägger på barnet jämfört med ett friskt/normalfungerande barn i samma ålder.

Tex om barnet är 9 år men fortfarande behöver hjälp att klä sig, följas till alla aktiviteter, inte kan vara på fritids, inte klarar sig själv på toaletten och liknande som andra barn i samma ålder klarar, så är det den tiden du ska ta upp. 

Jag skrev ett dokument där jag beskrev från morgon till kväll allt vi gör extra för vår son pga hans adhd. Sen ringde FK och intervjuade mig och frågade vidare på olika saker. Vi tog även upp att vi måste ha många läkarbesök, kurser och utbildningar om ADHD samt möten med skolan som tar tid och som innebär frånvaro från vpra arbeten.

Vårdbidraget har hjälpt oss mycket när vi fått gå ned i tid då sonen inte klarade fritids och inte heller att vara ensam hemma nån timme. Även har vi kunnat göra aktiviteter som gynnat hans utveckling som vi kanske inte kunnat kosta på honom annars.

Själva processen var inte så lång. Läkarintyg behövs och det kan ta tid ibland, men sen fyllde vi i blanketten och skrev dokumentet. Några veckor senare intervju med FK och några veckor till så fick vi beslutet.
Svar på tråden Vårdbidrag adhd ?