• Leeno

    Vänder sig i sömnen?!

    Jag kom in nu på morgonen till min 3 månader gamla dotter, och hon hade vänt sig till mage?! Vad ska jag göra, de ska ju inte sova på mage? Finns det något jag kan göra så att det här inte händer igen? Något jag borde köpa? Mvh jätte orolig

  • Svar på tråden Vänder sig i sömnen?!
  • fluu

    Det är inte mycket att göra om du inte vill sitta och stirra på henne när hon sover. Du kan möjligen skaffa andningslarm om du oroar dig mycket. Annars är det inget konstigt att man trivs att sova i olika ställningar. Jag var helt nipprig med ryggläge under de första månaderna. Dottern trivdes inte på rygg utan föredrog att sova på mage eller sidan, men jag vände och vände henne och varje gång vaknade hon och blev förbannad och ingen av oss fick speciellt mycket sömn. När hon var 5 månader ungefär vaknade jag med ett ryck(orolig som alltid) och såg att hon låg på mage. Jag tänkte vända henne igen, men fick någon slags uppenbarelse och fattade att jag inte kunde hålla på så här. Jag var bara tvungen till att lita till hennes förmåga att överleva och jag kunde inte hålla på att sabba både hennes och min sömn. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jsv17

    Jag har haft min son på mage med andningslarm då han sov bättre så och sen inte fick sova på rygg pga av en snedbelastning i nacken. Dock är rekommendationen egen säng och ryggläge. MEN när vi hade vårt utskrivningssamtal från neo ihop med en annan familj så frågade den andra mamman specifikt om magläge och om man skulle vända på barn som vänder sig själva (de hade detta problem med sitt första barn) och svaret var nej, när de kan vända sig själva så ska magläge vara lika säkert som ryggläget så man behöver inte vända tillbaka barn. Men om hon inte vänder sig själv ännu annars och du tror att hon mest ?tippat över? så finns det en specialkudde för sidoläge (sidoläge är lika säkert som ryggläge) för 2-300kr där de sover på sidan och kudden hindrar dem att tippa över i magläge, men denna kudde fungerar bara fram till att de fått in snitsen på att vända sig själva men är definitivt värt pengarna om du då kan känna dig tryggare och kunna sova Kudden heter basic babysleep sidokudde, och vi blev rekomenderad den av sjukgymnasten för säker sidosovning, jag beställde min på jollyroom.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Snuttis2

    Precis som de skriver ovan så är det okej för dem att ha magläge när de kan vända sig själva samt har bra stabilitet o styrka i huvudet. Sen kanske jag personligen skulle tycka att 3 mån känns tidigt. Min son är precis 9 mån o har sista månaden börjat snurra runt fram o tillbaka o behindrat. Numera får han röra sig fritt men när han var yngre höll jag mer koll o la honom till sido-ryggläge. Risken finns att barnet klarar att ändra till magläge men inte ändra tillbaka!

Svar på tråden Vänder sig i sömnen?!