• Anonym (?)

Går skadliga ämnen över till fostret innan moderkakan tagit över blod och näringstillförseln?

Dom säger ju att i början av graviditeten är det ofarligt att röka och dricka osv då fostret lever på gulekroppen och inte har någon koppling till mamman men vad händer sen? Moderkakan börjar ju bildas runt vecka 5-6 har jag läst MEN tar inte över näring och syretillförseln förän i vecka 11-12 , så det borde väl betyda att rökningen inte når fostret förän runt vecka 12? Fostrets blod och näringstillförsel är ju liksom sammankopplad med navelsträngen och moderkakan ..

• Svar på tråden Går skadliga ämnen över till fostret innan moderkakan tagit över blod och näringstillförseln?
  • Anonym (..)

Eftersom det i det stadiet inte finns något foster än, utan embryo, så nej. Skadliga ämnen går inte över till fostret innan moderkakan tagit över

• Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2018-04-24 08:54:37 följande:

Eftersom det i det stadiet inte finns något foster än, utan embryo, så nej. Skadliga ämnen går inte över till fostret innan moderkakan tagit över

Jag har hört att efter vecka 5 börjar det bli skadligt att röka men det går inte ihop med hur moderkakan funkar, moderkakan finns ju där så tidigt men börjar den även fungera som fostrets lunga först när moderkakan tar över försörjningen eller räcker det att den bara finns där för att kunna ge fostret skadliga ämnen av rökningen? Vad jag förstått så finns det väl inget annat sätt för dom skadliga ämnenena att nå fostret än genom moderkakan och den blir ju som sagt inte verksam förän runt vecka 12?
  • Anonym (kanske)
    Anonym (?) skrev 2018-04-24 09:01:05 följande:
    Jag har hört att efter vecka 5 börjar det bli skadligt att röka men det går inte ihop med hur moderkakan funkar, moderkakan finns ju där så tidigt men börjar den även fungera som fostrets lunga först när moderkakan tar över försörjningen eller räcker det att den bara finns där för att kunna ge fostret skadliga ämnen av rökningen? Vad jag förstått så finns det väl inget annat sätt för dom skadliga ämnenena att nå fostret än genom moderkakan och den blir ju som sagt inte verksam förän runt vecka 12?
    Det skulle ju kunna vara så att rökning ger en sämre moderkaka, och därför bör man låta bli, så att tillräckligt mycket blodkärl bildas som sedan skall försörja barnet med syre.
    Vad jag hört går alkohol in i fostervattnet, så embryot badar i alkohol även tidigt i graviditeten. Däremot kanske det inte har någon påverkan på utvecklingen så tidigt. Det vet jag inget om.
  • Anonym (?)
    Anonym (kanske) skrev 2018-04-24 09:03:56 följande:

Det skulle ju kunna vara så att rökning ger en sämre moderkaka, och därför bör man låta bli, så att tillräckligt mycket blodkärl bildas som sedan skall försörja barnet med syre.

Vad jag hört går alkohol in i fostervattnet, så embryot badar i alkohol även tidigt i graviditeten. Däremot kanske det inte har någon påverkan på utvecklingen så tidigt. Det vet jag inget om.

men fostervatten bildas ju inte förän senare in i graviditeten . Så tidigt finns det inget fostervatten. Har aldrig hört att rökning skulle göra att man får en sämre moderkaka bara att skadliga ämnen går över till fosret genom navelsträngen och moderkakan
  • Anonym (?)

Jag rökte tills jag var i vecka 10-11 så jag slutade alltså röka innan moderkakan tagit över. Så jag kan med andra ord vara lugn?

• Anonym (kanske)
    Anonym (?) skrev 2018-04-24 09:07:05 följande:

men fostervatten bildas ju inte förän senare in i graviditeten . Så tidigt finns det inget fostervatten. Har aldrig hört att rökning skulle göra att man får en sämre moderkaka bara att skadliga ämnen går över till fosret genom navelsträngen och moderkakan

Rökare får en dåligt fungerande moderkakan och det är bla därför det finns risk för tillväxthämning. Det kan du googla på.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (?) skrev 2018-04-24 09:20:48 följande:

Jag rökte tills jag var i vecka 10-11 så jag slutade alltså röka innan moderkakan tagit över. Så jag kan med andra ord vara lugn?

Det är absolut viktigast att inte röka under sista halvan av graviditeten. Även om det finns en ökad risk för missfall i början så påverkas alla foster av sämre moderkaka mot slutet.
  • Anonym (?)
    Anonym (kanske) skrev 2018-04-24 09:22:33 följande:

Rökare får en dåligt fungerande moderkakan och det är bla därför det finns risk för tillväxthämning. Det kan du googla på.

Men isåfall borde ju det gälla precis innan moderkakan bildas också? Vilket det inte gör då det inte är farligt att röka i början av graviditeten. Moderkakan bildas ju av kroppens byggstenar och rökare har ju skadliga ämnen i kroppen redan innan dom blir gravida
  • Anonym (?)
    Anonym (kanske) skrev 2018-04-24 09:24:24 följande:

Det är absolut viktigast att inte röka under sista halvan av graviditeten. Även om det finns en ökad risk för missfall i början så påverkas alla foster av sämre moderkaka mot slutet.

Har hört precis tvärtom att det är i början av graviditeten det är skadligast att röka men det kan inte stämma då moderkakan inte börjar funka förän i vecka 12 ..
  • Anonym (?)

Någon mer som vet?

Svar på tråden Går skadliga ämnen över till fostret innan moderkakan tagit över blod och näringstillförseln?