• Anonym (.)

Frågor Ang bostadsbidrag

Jag undrar om man kan få bostadsbidrag av soc ifall man inte är folkbokförd på lägenheten som man vill söka bostadsbidrag för ? Av olika skäl kan jag inte skriva mig på adressen . Och finns det någon gräns på hur mycket månadshyran får kosta ifall man ska bli berättigad bostadsbidrag?

• Svar på tråden Frågor Ang bostadsbidrag
  • SysterY

1. Det är inte soc som bidrar med bostadsbidrag utan fk.

2. Kan i några fall gå art få bostadsbidrag för en lägenhet man inte står skriven på.

3. Man ska skriva sig där man har sin dygsnvila.

• Anonym (.)
    SysterY skrev 2018-04-24 18:08:49 följande:

1. Det är inte soc som bidrar med bostadsbidrag utan fk.

2. Kan i några fall gå art få bostadsbidrag för en lägenhet man inte står skriven på.

3. Man ska skriva sig där man har sin dygsnvila.

Det står på fk hemsida att man måste ha barn för att få bostadsbidrag samt att det beror på hur mycket man får i inkomst som avgör hur mycket man får i bostadsbidrag. Men jag vet ju ensamstående människor där soc betalar hela deras hyra , vad heter det bidraget då?
  • Anonym (Fk, inte soc)
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 18:14:54 följande:

Det står på fk hemsida att man måste ha barn för att få bostadsbidrag samt att det beror på hur mycket man får i inkomst som avgör hur mycket man får i bostadsbidrag. Men jag vet ju ensamstående människor där soc betalar hela deras hyra , vad heter det bidraget då?

Försörjningsstöd heter det om det är soc som betalar. Personer med sjukersättning eller aktivitetsersättning kan dock få bostadstillägg av fk, där får man bidrag för nästan hela hyran, ca 93% eller liknande av hyran. Kommer inte ihåg den exakta procentsatsen.
  • SysterY

Det är när man är utan inkomst och får ekonomiskt bistånd av soc.

Även studenter och ensamstående under 29 kan få bostadsbidrag.
  • SysterY

Öven när man har ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) så ska man söka bostadsbidrag om man har rätt till det.
  • Anonym (.)
    SysterY skrev 2018-04-24 18:28:10 följande:

Det är när man är utan inkomst och får ekonomiskt bistånd av soc.

Även studenter och ensamstående under 29 kan få bostadsbidrag.

Jag går på socialbidrag. Men vad jag läste på fk hemsida så räknas inte det som inkomst?
  • SysterY
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 18:30:03 följande:

Jag går på socialbidrag. Men vad jag läste på fk hemsida så räknas inte det som inkomst?

Om du har försörjningsstöd och är under 29 så ska du redan ha ansökt om bostadsbidrag då soc räknar med det och gör avdrag för det oavsett om du ansöker eller inte.
  • Anonym (.)
    SysterY skrev 2018-04-24 18:44:04 följande:

Om du har försörjningsstöd och är under 29 så ska du redan ha ansökt om bostadsbidrag då soc räknar med det och gör avdrag för det oavsett om du ansöker eller inte.

Jag har inte ansökt om bostadsbidrag. Men kan soc betala hela hyran?
  • Anonym (bu)
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 18:49:30 följande:

Jag har inte ansökt om bostadsbidrag. Men kan soc betala hela hyran?

Gör de inte redan? Och om de inte gör, vad betalar de för?
Svar på tråden Frågor Ang bostadsbidrag