• Anonym (.)

Frågor Ang bostadsbidrag

Jag undrar om man kan få bostadsbidrag av soc ifall man inte är folkbokförd på lägenheten som man vill söka bostadsbidrag för ? Av olika skäl kan jag inte skriva mig på adressen . Och finns det någon gräns på hur mycket månadshyran får kosta ifall man ska bli berättigad bostadsbidrag?

• Svar på tråden Frågor Ang bostadsbidrag
  • SysterY
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 18:49:30 följande:

Jag har inte ansökt om bostadsbidrag. Men kan soc betala hela hyran?

Inte om du är berättigad till bostadsbidrag eller andra bidrag.
  • Anonym (.)
    Anonym (bu) skrev 2018-04-24 19:01:07 följande:

Gör de inte redan? Och om de inte gör, vad betalar de för?

Dom betalar för mitt uppehälle , dvs får lite pengar i månaden som ska gå till mat , kläder osv
  • Anonym (.)
    SysterY skrev 2018-04-24 19:01:49 följande:

Inte om du är berättigad till bostadsbidrag eller andra bidrag.

Det är väl samma sak som det bostadsbidraget man får från soc? Räknar dom in mitt socbidrag som inkomst?
  • SysterY
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 19:10:25 följande:

Det är väl samma sak som det bostadsbidraget man får från soc? Räknar dom in mitt socbidrag som inkomst?

Ja, på ett sätt så räknas socialbidrag spm inkomst. Man inte bostadsbidrag från soc. Det är försäkringskassan som betalar ut det.
  • Anonym (.)
    SysterY skrev 2018-04-24 19:11:51 följande:

Ja, på ett sätt så räknas socialbidrag spm inkomst. Man inte bostadsbidrag från soc. Det är försäkringskassan som betalar ut det.

står inget om att socbidrag är inräknat som inkomst på deras sida . Vet du hur mycket jag kan få i bostadsbidrag ungefär ifall jag går på soc?
  • SysterY
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 19:26:47 följande:

står inget om att socbidrag är inräknat som inkomst på deras sida . Vet du hur mycket jag kan få i bostadsbidrag ungefär ifall jag går på soc?

Beror på hyran men runt 2-3000 kanske. Der du får dras sedan av från ditt ekonomiska biståns.
  • Anonym (.)
    SysterY skrev 2018-04-24 19:28:08 följande:

Beror på hyran men runt 2-3000 kanske. Der du får dras sedan av från ditt ekonomiska biståns.

Jag får 3000 i ekonomiskt bistånd varje månad så då kommer ju alla mina matpengar gå till hyran .man får väl bostadsbidrag utöver ekonomiska biståndet? Det går inte ihop annars. Men man betalar ju inte skatt när man går på soc bidrag så är tveksam om det verkligen räknas som inkomst hos fk? När man söker lägenhet räknas det inte som en inkomst
  • Anonym (bu)
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 19:08:54 följande:

Dom betalar för mitt uppehälle , dvs får lite pengar i månaden som ska gå till mat , kläder osv

Anonym (.) skrev 2018-04-24 19:08:54 följande:

Har du ingen hyreskostnad? Varför söker du inte för hyran också?
  • Glinda från Oz

Om din inkomst är noll kronor fyller du i det hos FK, försörjningsstödet ska inte räknas med. Socialen kommer se att du får bostadsbidrag och dra av den summan på försörjningsstödet så du får inte mer pengar. För att få försörjningsstöd måste man ha gjort vad man kan för att bli självförsörjande och att söka bostadsbidrag är en sån grej.

• Anonym (Jo då)
    Anonym (.) skrev 2018-04-24 19:34:22 följande:

Jag får 3000 i ekonomiskt bistånd varje månad så då kommer ju alla mina matpengar gå till hyran .man får väl bostadsbidrag utöver ekonomiska biståndet? Det går inte ihop annars. Men man betalar ju inte skatt när man går på soc bidrag så är tveksam om det verkligen räknas som inkomst hos fk? När man söker lägenhet räknas det inte som en inkomst

Det räknas som inkomst när du söker bostadsbidrag, precis som bidragsdelen av CSN räknas som inkomst.
Svar på tråden Frågor Ang bostadsbidrag