• Anonym (vänta­r nog andra barnet­)
    Äldre 24 Apr 19:17
    2717 visningar
    7 svar
    7
    2717

    Någon med tuff graviditet i bagaget som fått må bra under andra?

    Hej! Jag har precis plussat och vi väntar vårt andra barn, vår dotter är 15 månader. Min första graviditet var hemsk, rent ut sagt. Skulle föda barn alla dagar i veckan istället för att må så i 9 månader till.

    Mina diagnoser då:

    - Hyperrememsis gravidarum, låg inlagt med dropp då och då

    - Hydronefros/njurbäckensvidning, gjorde riktigt ont i hela sidan sista halvan av graviditeten och orsakade 2 njurstensanfall

    - Havandeskapsförgiftning från v.35 (jag blev igångsatt till slut)

    Jag var sjukskriven nästan hela graviditeten. MEN nu till min fundering, finns det möjligtvis någon där ute som haft en kass första graviditet, men fått vara frisk i andra? Enligt min BM så kommer dom två första sakerna rätt så säkert att komma även i den här graviditeten. Men nån där ute borde ju ha någon solskenshistoria?!

    Finns det nån som kanske haft en bra graviditet med en dålig i bagaget? Berätta jätte gärna! Kanske kan lugna min oro en aning.

  • Svar på tråden Någon med tuff graviditet i bagaget som fått må bra under andra?
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 24 Apr 19:31
    #1

    Är också nyfiken då jag själv hade en hemsk första graviditet (även förlossning). Har ännu inte ens vågat närma mig tanken på att bli gravid igen, men drömmen om många barn lever kvar.

    Min svägerska hade en tuff förstagravidotet och blev sjukskriven runt v. 15. Har nyligen fött sitt andra barn och den graviditeten var princip symptomfri. Första var en dotter och nu senast fick hon en son. Vet ej om det spelar någon roll? Mitt barn är pojke..

  • Anonym (Jag)
    Äldre 24 Apr 19:35
    #2

    Kräktes flera gånger dagligen i nio månader under den första graviditet medan när jag väntade nummer två (tätt efter) mådde jag hur bra som helst.

  • Anonym (vänta­r nog andra barnet­) Trådstartaren
    Äldre 24 Apr 19:44
    #3
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-24 19:31:32 följande:

    Är också nyfiken då jag själv hade en hemsk första graviditet (även förlossning). Har ännu inte ens vågat närma mig tanken på att bli gravid igen, men drömmen om många barn lever kvar.

    Min svägerska hade en tuff förstagravidotet och blev sjukskriven runt v. 15. Har nyligen fött sitt andra barn och den graviditeten var princip symptomfri. Första var en dotter och nu senast fick hon en son. Vet ej om det spelar någon roll? Mitt barn är pojke..


    Okej, jag förstår dig helt och hållet! Här blev denna graviditet lite halvt oplanerat. Men vi vill ha fler barn så abort är inget alternativ, sambon är överlycklig men det är ju inte han som måste må piss... haha!

    Tyvärr har kräkningarna redan börjat är i v 6 nu. Får hoppas att det inte blir lika illa som sist.

    Finns ju någon teori om att man mår mer illa med tjejer, men antar att det är en gammal myt eller något... Hoppas jag har lika tur som din svägerska hade andra gången också då!
  • Anonym (vänta­r nog andra barnet­) Trådstartaren
    Äldre 24 Apr 19:45
    #4
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-24 19:35:57 följande:

    Kräktes flera gånger dagligen i nio månader under den första graviditet medan när jag väntade nummer två (tätt efter) mådde jag hur bra som helst.


    Åh precis sånt jag vill höra! Hoppas hoppas jag får samma tur med andra.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 24 Apr 19:55
    #5
    Anonym (väntar nog andra barnet) skrev 2018-04-24 19:45:57 följande:

    Åh precis sånt jag vill höra! Hoppas hoppas jag får samma tur med andra.


    Håller tummarna för dig! Själv jobbar vi på en sladdis.
  • Anonym (jolie­)
    Äldre 24 Apr 20:14
    #6

    Hade en fruktansvärd första graviditet med smärtor överallt låg på sjukhus mer än vad jag var hemma blev sjukskriven och födde tillslut på speciall

    förlossning, tog 3,5 år innan jag ens tänkte tanken på ett till barn och är nu gravid med nummer

    2, är nu i vecka 37 så snart i mål och har mått helt ok denna graviditet, lite upp o ner har det varit men inte ens i närheten av första, så visst kan det bli bra andra gången däremot ingen garanti för någon, men lycka till hoppas det går bra för er alla :))

  • Äldre 24 Apr 21:47
    #7

    En av mina bästa vänner hade en hemsk första graviditet kräktes hela 9 månaderna, hemsk foglossning och gravidhepatos (kliade på hela kroppen så hon höll på att bli galen) det hela avslutades dessutom Med sugklocka och grad 3 bristning som följd efter en dygns lång förlossning då han vägde nästan 5kg och hade fastnat... De hade bestämt sig för att det blev bara ett barn, tog 7år innan de ändrade sig och ändå ville ha ett syskon. Hon var helt laddad för 9mån helvete men fick en toppengraviditet, mådde knappt illa och hade bara lite foglossning på slutet, pga förlossningsskadan så födde hon med planerat snitt, och även denna grabben var en bjässe på över 4kg trots att han plockades ut en vecka innan Såvisst kan man få en dålig och sen en bra graviditet


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Någon med tuff graviditet i bagaget som fått må bra under andra?