• Äldre 24 Apr 19:36
    6178 visningar
    9 svar
    9
    6178

    Min 4 åring är rädd för att äta

    Hej.

    Sen några dagar tillbaka har min dotter fått för sig att inte äta. Hon är rädd att det ska fastna i halsen. Det enda hon kan tänka sig är filmjölk i princip. Hur hanterar man dessa situationer? Jag blir stressad över det hela. På förskolan har de hänt samma sak. Hon provar ibland att äta men börjar då gråta eller spotta ut maten. För några månader sedan åt hon popcorn och fick då lite i halsen. Fick hosta en stund. Men detta har kommit långt efter. Någon som haft liknande situation som kan dela med sig av tips för att komma över detta?

  • Svar på tråden Min 4 åring är rädd för att äta
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 24 Apr 21:55
    #1

    Har ni varit hos läkare? Det kan ju vara så att något faktiskt är fel med halsen och att det känns som om maten fastnar på väg ned.

  • Äldre 24 Apr 22:19
    #2

    Vi var där idag. Läkaren kunde inte se något mer än lite svulla mandlar..Men inget som enligt honom var infektion ????

  • Äldre 24 Apr 22:19
    #3

    Vi var där idag. Läkaren kunde inte se något mer än lite svulla mandlar..Men inget som enligt honom var infektion ????

  • Äldre 25 Apr 14:44
    #4

    Du har ju svaret där: hon är tjock i halsen och orolig för att inte kunna svälja antagligen. Fråga barnet för att bekräfta.

  • Äldre 25 Apr 14:48
    #5

    Fast jag har frågat henne ett flertal gånger men hon har intr ont i halsen.

  • Äldre 25 Apr 15:01
    #6
    Mami86 skrev 2018-04-24 22:19:01 följande:
    Vi var där idag. Läkaren kunde inte se något mer än lite svulla mandlar..Men inget som enligt honom var infektion ????
    Det kan vara rejält obehagligt att svälja med svullna mandlar.

    Om jag vore dig skulle jag ge filmjölk och låta det bero. Kanske erbjuda lite kräm, mosad banan och annat som är lätt att svälja.
  • Äldre 25 Apr 15:04
    #7
    Mami86 skrev 2018-04-25 14:48:51 följande:
    Fast jag har frågat henne ett flertal gånger men hon har intr ont i halsen.
    Det behöver inte göra ont för att vara riktigt obehagligt. Om du försöker svälja samtidigt som du kramar åt din egen hals ganska hårt så börjar du närma dig hur det kan kännas.

    Sådär känns det för mig varje gång jag har en infektion och det är inte kul...Skrikandes
  • Äldre 25 Apr 15:07
    #8
    +1
    Mami86 skrev 2018-04-24 19:36:13 följande:

    Hej.

    Sen några dagar tillbaka har min dotter fått för sig att inte äta. Hon är rädd att det ska fastna i halsen. Det enda hon kan tänka sig är filmjölk i princip. Hur hanterar man dessa situationer? Jag blir stressad över det hela. På förskolan har de hänt samma sak. Hon provar ibland att äta men börjar då gråta eller spotta ut maten. För några månader sedan åt hon popcorn och fick då lite i halsen. Fick hosta en stund. Men detta har kommit långt efter. Någon som haft liknande situation som kan dela med sig av tips för att komma över detta?


    Avdramatisera och låt henne ta det som känns tryggt. Många barn blir rejält rädda om det hänt något som att de satt i halsen till exempel. Ibland blir det så illa att man får gå till psykolog för att bli av med rädslan.

    Du behöver inte känna dig stressad att hon inte får i sig mat, hon klarar en period med lite sämre intag.

    Bestäm tillsammans med henne vad som känns okej att äta och ge henne det, det kan ju vara yoghurt, mjölk, fruktdryck och liknande. Förklara också att det inte finns något fel i halsen och peppa henne försiktigt att våga svälja. Utmana henne att våga prova något lite fastare som potatismos, mixad soppa och sen mer och mer av nitar och vanliga konsistenser. 
  • Glinda från Oz
    Äldre 25 Apr 15:12
    #9

    Ge henne flytande mat, Kelda har bra släta soppor, så finns blåbärssoppa, nyponsoppa, yoghurt och kräm (om hon inte tycker det är för tjockt, gör gärna egen kräm så det inte blir så mycket socker.)

Svar på tråden Min 4 åring är rädd för att äta