• AmbitiousAngie

Beteendevetare + intrikning

Hej! Jag är 19 och har bestämt mig för att studera vidare på högskola. Jag är rätt vilsen och vet inte vad jag vill bli, jag har tittat runt lite och såg ett program som heter Samhällsanalys och består av en examen i sociologi. Man blir beteendevetare vilket i min uppfattning är en bred utbildning men känns rätt så "tunn" kompetensmässigt. Efter att ha tittat runt lite på forumet så är det många som skriver att det är väldigt svårt att få jobb som beteendevetare. Bor även i en mellanstor stad och vill gärna jobba här. Jag vill komma igång med plugget, känner mig otålig men samtidigt är jag orolig över framtiden, känns som att jag inte har så mycket till val. Rynkar på näsan Jag skulle vilja plugga på några kurser efter min sociologi examen för att öka min kompetens och få en inriktning i min utbildning. Funderade på någon form av HR inriktning. Vänder mig till er beteendevetare som har fått jobb och trivs, vilka inriktningar tror ni är mest attraktiva för en arbetsgivare i nuläget och även några år fram? Vilka kurser skulle höja min kompetens i arbetsgivarens ögon? Hur lång tid tog det för er att få jobb efter er utbildning? Om ni har fler bra tips på vad man borde göra för att få jobb, så välkomna. Skulle vara hemskt tacksam för svar! {#emotions_dlg.flower}

/Orolig tjej
  • Svar på tråden Beteendevetare + intrikning
  • Carambolan

Det är ju en väldigt fluffig utbildning om du inte vill ha en akademisk karriär. Jag tror spontant att du skulle vara mer attraktiv på arbetsmarknaden om du läste ett mer renodlat HR-program och sedan väljer till valbara kurser inom beteendevetenskap istället för att göra tvärt om.

• AmbitiousAngie

Ja jag vet, men nu är det så att mina betyg inte riktigt räcker till för att komma in på ett bra HR program, då dom är väldigt populära och intagningspoängen är skyhöga. Känner mig otålig och vill bara börja studera och inte krångla med snitt, det måste väl finnas andra vägar eller? Jag vet att man tar risker när man läser ett sånt här program..vet riktigt inte vad jag ska göra. Hur menar du med en akademisk karriär ?  

• AmbitiousAngie

Vill även tillägga att jag lider av någon sorts prestationsångest och tycker HP är så läskigt och väldigt ångestladdat, tänk att ens framtid hänger på ett prov liksom, det är en obehaglig känsla. Jag är dock ganska bra på att prata, läste på någon annan tråd att man som beteendevetare ska vara bra på att "sälja" in sig själv till en arbetsgivare och vara bra på att prata, vilket är ett stort plus i mitt fall då jag lätt skulle kunna övertyga, men det är inte så enkelt alla gånger, då det även krävs rätt kompetens. 

• Carambolan

Med akademisk karriär menar jag att du skulle vilja arbeta inom det akademiska, alltså som lärare eller forskare inom beteendevetenskap eller sociologi.

Vad vill du göra efter utbildningen?

• Anonym (Hastings)

Om man inte vet vad man vill med poängen är det lite dumt att ta fulla studielån tycker jag. Risken är att du får läsa om ungefär samma sak när du väl kommer in på ett program (om det är på en annan ort).

Kanske vore det bättre att försöka fixa ett deltidsjobb och testa på några kurser (finns ju rätt mycket på distans idag) medan man jobbar på att få högre poäng på högskoleprovet eller lite arbetslivserfarenhet som kan hjälpa en in på ett lite hetare program?

• Anonym (Tips)

Ett tips är att du kollar på jobbannonser på till exempel Ams.se och söker just på titlar som beteendevetare eller HR. Eller på andra jobb du tycker låter roligt/intressant. Då kan du längst ner i annonsen se vad de efterfrågar för utbildning/kompetens.

Genom detta kan du dels få en bild av vad du kanske skulle vilja jobba som och dessutom kan du välja en utbildning du vet efterfrågas av arbetsgivare.

• AmbitiousAngie

Tack så mycket för tipsen! Det är såhär, jag har alltid sedan jag varit liten velat plugga juridik, men pga min ångest under gymnasiet och mina betygsresultat så gav jag upp på den drömmen, det kändes som att den var så långt ifrån. För någon dag sedan kände jag bara: nej jag SKA bli jurist. Det bara kändes så rätt. Så jag ska kämpa för min dröm, dock ligger inte beteendevetare så långt ifrån det jag är intresserad av heller. Men juridik är det jag verkligen vill hålla på med och känner mig inte lika vilsen längre. Nu har jag ett mål och ska kämpa! Skrattande

Svar på tråden Beteendevetare + intrikning