• Anonym (Originell)

"Du är orginell"

Hur tolkar ni ordet orginell?

Min goda vän kallade mig för orginell idag, och jag tog det lite negativt. För mig är ordet negativt laddat.

Det började med en duskussion om mitt sovrum. Jag och maken har inrett en garderob (typ walk-in closet) till sovrum. Det får plats två madrasser av god kvalitet på golvet, men inget annat.

Vi vill bo centralt och lägenheten är liten, så vi vill prioritera rum för barnen och gemensamt vardagsrum istället och sover själva trångt. Inget problem för oss.

Min väninna tycker detta är jättekonstigt och anser att vi måste skaffa en vanlig säng och ställa den i vardagsrummet istället, alternativt skaffa större (inte råd med det i centrum och vill inte flytta till utkanten av stan) medan jag inte förstår problemet.

Det hela slutade med att hon utbrast "Ja men du har ju alltid varit originell!"' och påstod det var en komplimang.

Vi bråkade inte eller så, men tycker ni det lät som en komplimang?

• Svar på tråden "Du är orginell"
  • Anonym (Bibbi)

Generellt uppfattar jag det nog varken som positivt eller negativt, eller kanske snarare som både och. Att man inte gör som alla andra kan ju leda till både bra och dåliga saker. I just fallet du beskriver så verkar din vännina ha klargjort att hon anser att det enda rätta är att inte sova i klädkammaren, och då blir det svårt att tolka hennes kommentar om din originalitet som något annat än negativ.

• linani

En originell person är för mig en person som har ovanliga idéer och lever efter egna normer, inte de som samhället förväntar sig. 

Jag skulle hålla med din vän om att det är ganska ovanligt för två vuxna i Sverige att sova på golvmadrasser i en garderob. Men ovanligt betyder inte dåligt eller bra, bara just det: inte som andra. 

Sedan kan jag såklart se komfortfördelarna med att ha en bra sängbotten och fönster att vädra, men alla prioriterar ju olika.

Hade din kompis en nedlåtande röst när hon kallade dig originell? Om hon sa det i en neutral ton, tycker jag inte du behöver ta illa vid dig. 

• Anonym (Originell)

Ja, så tolkar jag det också.

Jag vet inte varför det är så orginellt att sova lite trångt, så kan inte rå för att undra på vilka andra sätt jag också är konstig på.

• Anonym (Originell)
    linani skrev 2018-04-24 20:44:04 följande:

En originell person är för mig en person som har ovanliga idéer och lever efter egna normer, inte de som samhället förväntar sig. 

Jag skulle hålla med din vän om att det är ganska ovanligt för två vuxna i Sverige att sova på golvmadrasser i en garderob. Men ovanligt betyder inte dåligt eller bra, bara just det: inte som andra. 

Sedan kan jag såklart se komfortfördelarna med att ha en bra sängbotten och fönster att vädra, men alla prioriterar ju olika.

Hade din kompis en nedlåtande röst när hon kallade dig originell? Om hon sa det i en neutral ton, tycker jag inte du behöver ta illa vid dig. 

Vi har ett fönster i rummet, men det är nog en bisak. Hon skrattade och skakade på huvudet när hon sa det. Inte elakt, men lite som om jag vore ett sött barn.
  • BurningDiamond
    Anonym (Originell) skrev 2018-04-24 20:46:03 följande:

Ja, så tolkar jag det också.

Jag vet inte varför det är så orginellt att sova lite trångt, så kan inte rå för att undra på vilka andra sätt jag också är konstig på.

De flesta löser trångboddhet med bäddsoffor i vardagsrummet, rumsavdelande bokhyllor och liknande. Så vitt jag vet är det allt annat än vanligt att sova på en madrass i garderoben i Sverige år 2018. Det betyder inte att det är fel, men du inser nog själv att just den lösningen tillhör en av de mer ovanliga lösningarna? Därför blir det en orginell lösning.
  • Anonym (Hanna)

Jag har en väninna som löst det på samma sätt som ni.

De har en tvåa. Sovrummet har deras barn, och de själva sover i klädkammaren. Får precis plats med två madrasser där. Fönster har de också.

Skulle nog inte kalla dem "originella" pga det, utan det är en smart lösning, tycker jag.

Hellre det än att sova i vardagsrummet.

• Anonym (L)

Att vara originell är något idérikt och positivt men vissa personer kallar dig orginell med pik att "du tror du är så himla speciell du"

• Anonym (Originell)

Tack för svar! Det börjar bli uppenbart att hon pikar mig. Varför vet jag inte.

Vi jobbar på samma ställe och jag blev imorse ombedd att ta hand om ett litet projekt. Väninnan frågade genast en annan kollega om denne kunde stötta mig, för jag kanske känner mig osäker. Alla andra bara stirrade på henne och frågade varför hon i hela friden sa så.

Jag vet inte om hon är arg på mig eller nåt. Jag är högutbildad, kan mitt jobb och har aldrig fått några klagomål, tvärtom.

Skumt. Ska nog fråga rakt ut snart.

• Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2018-04-25 02:40:41 följande:
    Att vara originell är något idérikt och positivt men vissa personer kallar dig orginell med pik att "du tror du är så himla speciell du"
    Håller med
Svar på tråden "Du är orginell"