Inlägg från: Anonym (matägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (matägare)

Frys som blivit för varm!

Jag upptäckte förut när jag öppnade min frys att termometern (som sitter längst fram på en "lucka" till ett fack i frysen) var någonstans mellan 0 och 10 plusgrader. Jag vet egentligen inte hur det har blivit så men det enda jag kan komma på är ju att dörren inte har varit tillräckligt stängd (det var inget jag kände tydligt när jag öppnade den dock, så helt säker är jag inte) och i så fall kan det nog ha varit så sedan igår kväll vid typ åtta- halv nio då jag senast lagade mat. :( 

När jag sträckte in handen kändes det kallare längre in än precis vid dörren och jag tyckte inte att det kändes som att maten hade tinat särskilt mycket. Några korvbröd var mjuka på ytan, och lite is på lådorna hade börjat smält. Hade dock små iskuber i en iskubslåda som inte såg ut att ha smält alls, och det mesta jag kände på verkade hårt på ytan. Men det var ju säkert inte lika djupfryst som det var innan. 

Det jag kommer på utan att kolla (vill inte ha frysen öppen så länge att jag kan rota runt och hitta allt) att jag har i frysen är:
    makrillfilé, fiskpinnar, lite vegetariska köttsubstitut, grönsaker, bär, örter, bröd, varmkorv, grädde, tomatpuré, tacosås, panpizzor, pommes frites, matlådor med pasta- och skinkgratäng, matlådor med nudlar och kokosmjölkbaserad kikärtsgryta, vitlöksklyftor, hackad lök och purjolök.
    Vad av detta måste jag slänga? Pommesen och ett av de vegetariska köttsubstituten har jag precis ätit av så det märker jag väl snart om det har blivit dåligt, haha. Men resten? 

• Svar på tråden Frys som blivit för varm!
  • Anonym (matägare)
    LFF skrev 2018-04-25 15:40:28 följande:

Jag skulle hiva allt.

Salmiakk skrev 2018-04-25 15:55:21 följande:

Jag hade slängt ALLT utan att ens fundera.

Men blir verkligen allt så dåligt av att vara i typ kylskåpsvärme i några timmar? Antar att jag åtminstone borde slänga allt med fisk/kött för att vara på den säkra sidan, men typ brödet och frukt/grönt? Blir det så dåligt? :/
    Och om jag till exempel tinar fisken ordentligt nu, tillagar den och fryser ner den igen? Det borde väl inte vara värre än att ha tinat den i kylen över natt och sedan tillaga den? Jag vill ju absolut inte spara något som verkligen kan vara farligt, men vore sjukt tråkigt att behöva slänga precis allt... 
    Anonym (.) skrev 2018-04-25 15:57:07 följande:

Det finns massor av frost om  frysen varit öppen så länge.
    Annars är det mest troligt att kompressorn börjar lägga av.

Förlåt, men hur menar du? Jag är inte så kunnig när det gäller frysar så jag hänger inte riktigt med här. Vad innebär det att det är "massor av frost"? Menar du att det är något jag kan se för att avgöra om den har varit öppen? 
    Anonym (.) skrev 2018-04-25 15:57:07 följande:

Lukta och smaka på maten! Släng det som luktar och smakar konstigt och ät upp resten.

Vågar nog inte riktigt gå efter hur det smakar/luktar. Eller ja, smakar eller luktar det superilla känner jag det väl men är ärligt talat inte så bra på att avgöra hur det ska lukta...
  • Anonym (matägare)
    Anonym (Kunnig) skrev 2018-04-25 16:02:16 följande:

Salmiakk skrev 2018-04-25 15:55:21 följande:

Jag hade slängt ALLT utan att ens fundera.

ÖÖÖh äter ni inte mat från kylen heller? Många av sakerna som bröd, varmkorv, grädde, tomatpuré, tacosås, matlådor med pasta- och skinkgratäng, matlådor med nudlar och kokosmjölkbaserad kikärtsgryta, vitlöksklyftor, hackad lök och purjolök kan man ju ha i kylen.

Jag skulle spara allt, men vara lite vaksam på kvalitén. Iaf makrillfilén tex som pga fettet lätt härsknar.

Minimal risk för matförgiftning, mer att varorna fått dålig kvalié.
    Makrillen kom jag på att jag kan tillaga ikväll om jag hinner, har lagt den i kylen nu för att den ska tina. Visserligen kanske den hann "återfrysas" lite i ett par timmar innan jag kom på att jag kunde göra så, men kan det skada? 

Alltså jag tänkte själv typ som du skriver att mycket kan man ju ha i kyl och därför borde väl typ inget vara dåligt redan nu. Men jag kan ju inte äta upp allt idag, och imorgon kommer jag bara vara hemma på kvällen så blir inte så mycket uppätet då heller... 
  • Anonym (matägare)
    LFF skrev 2018-04-25 16:05:27 följande:
    Tja, man hinner inte äta upp allt innan det ändå gått dåligt och mat brukar må jävligt dåligt av att halvtina och sen frysas om. Har blivit sjuk av sånt själv så jag skulle inte chansa.
    Mår maten dåligt av själva omfrysningen eller är det hållbarheten som förkortas väldigt mycket av det? För nu har jag ju fått ner frysen i alla fall till lite bättre temperatur, men är det då redan förstört om jag skulle ta upp något av det och äta ikväll? För hade jag bara låtit det tina hade det ju knappast varit någon fara väl?
  • Anonym (matägare)
    Aniiee skrev 2018-04-25 16:07:56 följande:

Känn igenom allt, släng korvbröden, med resten är förmodlgen ok. Kolla lite extra på makrillen.

Ett av felen att ha en termometer i dörren, det kan skilja väldigt många grader mellan dörren och mitt i frysen om dörren varit på glänt.

Bröd ska man inte ha i kylen (om det inte är färdigbredda mackor som ska ätas typ idag eller i morgon).
    Termometern sitter fast i frysen, antagligen för att man ska kunna se det smidigt när man öppnar. Jag kan eventuellt ha en lös termometer i en av lådorna men vet inte var och ville inte ha frysen öppen så länge att jag kunde rota runt för att hitta den. Om den ens finns där. Men har haft någon gång tidigare, är jag ganska säker på, så om jag inte har flyttat den så finns det en där. Men nu är det ju för sent att kolla. 
    Aniiee skrev 2018-04-25 16:20:44 följande:
    Som sagt, kläm på det. Särskilt kött tar lång tid att tina, så det är större risk att brödet och grönsakerna tinat och blivit dåligt (men förmodligen inte ens dåligt, tinat, dock)
    Att klämma på det är tyvärr lite sent, då det redan har gått säkert mer än två timmar sedan jag upptäckte det. Så även om något var lite mjukt då så kan det ju ha hunnit frysa till en aning nu. :/ 
  • Anonym (matägare)
    Anonym (matägare) skrev 2018-04-25 16:27:42 följande:
    Att klämma på det är tyvärr lite sent, då det redan har gått säkert mer än två timmar sedan jag upptäckte det. Så även om något var lite mjukt då så kan det ju ha hunnit frysa till en aning nu. :/ 
    Men klämde som sagt lite på några grejer när jag upptäckte det. Av det jag kände på var det bara korvbröden som var mjuka. Men om det andra var lite tinat trots att det var hårt, det vet jag inte.
  • Anonym (matägare)

Hittade den här sidan sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3807587 och det verkar ju där som att det borde vara lugnt att behålla brödet i alla fall?

Och om man går efter vad som står här www.allas.se/kan-halvtinat-frysas-om/ så verkar det ju vara lugnt med i princip allting eftersom det inte har blivit varmare än kylskåpskallt? Termometern vid dörren var någonstans mellan 0 och 10 så den visade nog inte mer än 8 grader i alla fall, och maten är ju i alla fall lite längre in. Så jag tror faktiskt att jag känner mig ganska trygg med att behålla maten. Kanske slänger korv och fisk (förutom makrillen som jag ska äta ikväll) bara. :) 

Eller är det någon som tror att det ändå kan vara farligt? Vet ju inte vad de som skrivit på de sidorna jag läste har för källor till den informationen men tycker att det låter vettigt. 
    Tack i alla fall för alla svar!

Svar på tråden Frys som blivit för varm!