• Aniiee

Frys som blivit för varm!

Känn igenom allt, släng korvbröden, med resten är förmodlgen ok. Kolla lite extra på makrillen.

Ett av felen att ha en termometer i dörren, det kan skilja väldigt många grader mellan dörren och mitt i frysen om dörren varit på glänt.

Anonym (Kunnig) skrev 2018-04-25 16:02:16 följande:

Salmiakk skrev 2018-04-25 15:55:21 följande:

Jag hade slängt ALLT utan att ens fundera.

ÖÖÖh äter ni inte mat från kylen heller? Många av sakerna som bröd, varmkorv, grädde, tomatpuré, tacosås, matlådor med pasta- och skinkgratäng, matlådor med nudlar och kokosmjölkbaserad kikärtsgryta, vitlöksklyftor, hackad lök och purjolök kan man ju ha i kylen.

Jag skulle spara allt, men vara lite vaksam på kvalitén. Iaf makrillfilén tex som pga fettet lätt härsknar.

Minimal risk för matförgiftning, mer att varorna fått dålig kvalié.
    Bröd ska man inte ha i kylen (om det inte är färdigbredda mackor som ska ätas typ idag eller i morgon).
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Anonym (matägare) skrev 2018-04-25 16:12:31 följande:
    Salmiakk skrev 2018-04-25 15:55:21 följande:

Jag hade slängt ALLT utan att ens fundera.

Men blir verkligen allt så dåligt av att vara i typ kylskåpsvärme i några timmar? Antar att jag åtminstone borde slänga allt med fisk/kött för att vara på den säkra sidan, men typ brödet och frukt/grönt? Blir det så dåligt? :/
    Och om jag till exempel tinar fisken ordentligt nu, tillagar den och fryser ner den igen? Det borde väl inte vara värre än att ha tinat den i kylen över natt och sedan tillaga den? Jag vill ju absolut inte spara något som verkligen kan vara farligt, men vore sjukt tråkigt att behöva slänga precis allt... Förlåt, men hur menar du? Jag är inte så kunnig när det gäller frysar så jag hänger inte riktigt med här. Vad innebär det att det är "massor av frost"? Menar du att det är något jag kan se för att avgöra om den har varit öppen? 
    Anonym (.) skrev 2018-04-25 15:57:07 följande:

Lukta och smaka på maten! Släng det som luktar och smakar konstigt och ät upp resten.

Vågar nog inte riktigt gå efter hur det smakar/luktar. Eller ja, smakar eller luktar det superilla känner jag det väl men är ärligt talat inte så bra på att avgöra hur det ska lukta...
    Som sagt, kläm på det. Särskilt kött tar lång tid att tina, så det är större risk att brödet och grönsakerna tinat och blivit dåligt (men förmodligen inte ens dåligt, tinat, dock)
  • Aniiee
    Anonym (Kunnig) skrev 2018-04-25 16:14:11 följande:

Då äter du aldrig rätter med strimlat kött på billigare, små restauranger typ pizza, kina?
    Vilket är ett djävla oskick och som kock skämms jag att jag har kollegor i branschen som gör så. Det är varken halsosäkert eller kvalitetssäkert.
Svar på tråden Frys som blivit för varm!