• Anonym (TS)

Om anhörig dör under vår utlandsresa.

Svårt att hitta rätt kategori att lägga detta i...

Jag ska utomlands med en släkting. Då släktingen har en lungsjukdom och är lite äldre frågade jag honom hur han vill att jag gör om han avlider. Släktingen vill i så fall att jag semestrar vidare och lämnar honom där.

Min fråga är nu och jag är juridiskt ansvarig att ta hand om kroppen? Varken jag eller min släkting vill att jag ska behöva hålla på med papper, boka hemresa etc.

Han har ingen partner eller barn.

Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Om anhörig dör under vår utlandsresa.
  • Anonym (TS)
    Almina skrev 2018-04-25 17:14:22 följande:

Här finns lite information:

www.begravningssidan.se/vad-hander-vid-dodsfall-utomlands/

Du kontaktar alltså i så fall UD för hjälp. Och viktigt att din anhörige har en försäkring som täcker hemtransporten. Be den anhörige kolla med sitt försäkringsbolag.

Men han vill ju inte hem...
  • Almina
    Anonym (TS) skrev 2018-04-25 17:29:13 följande:

Men han vill ju inte hem...

Varför ska du i så fall boka hemresa?
  • Anonym (TS)
    Almina skrev 2018-04-25 17:57:25 följande:

Varför ska du i så fall boka hemresa?

Vi vill INTE att jag ska behöva hålla på och fixa.

Risken att han dör är ju minimal men om så sker så kanske det är bäst att bara smyga från platsen...
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (TS) skrev 2018-04-25 17:59:02 följande:

Risken att han dör är ju minimal men om så sker så kanske det är bäst att bara smyga från platsen...

Det är ju ett sätt men kommer det fram så verkar du ju onekligen rätt skum...
  • Anonym (X)

Svårt att ta detta på allvar

• Almina
    Anonym (TS) skrev 2018-04-25 17:59:02 följande:

Ok! Men du kan ju som sagt överlämna det åt UD.
  • Anonym (?!)

Svårt att ta seriöst. Vem vill fortsätta semestra om den man reser med går bort?

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2018-04-25 17:03:02 följande:

Svårt att hitta rätt kategori att lägga detta i...

Jag ska utomlands med en släkting. Då släktingen har en lungsjukdom och är lite äldre frågade jag honom hur han vill att jag gör om han avlider. Släktingen vill i så fall att jag semestrar vidare och lämnar honom där.

Min fråga är nu och jag är juridiskt ansvarig att ta hand om kroppen? Varken jag eller min släkting vill att jag ska behöva hålla på med papper, boka hemresa etc.

Han har ingen partner eller barn.

Någon som har någon aning?

Du kommer få hålla på med papper och sånt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (?!) skrev 2018-04-25 18:07:27 följande:

Svårt att ta seriöst. Vem vill fortsätta semestra om den man reser med går bort?

Alla är olika. Den släktingen ser fram emot döden, tycker det ska bli spännande. Är troende. Tror absolut på ett liv efter detta. Vi har pratat mycket om döden så det är väldigt avdramatiserat.
Svar på tråden Om anhörig dör under vår utlandsresa.