• Aniiee

Hur mycket utrymme behöver man egentligen?

Jag har funderat lite på hur mycket utrymme man egentligen behöver att bo på. Inte bara hur många rum eller hur många kvadratmeter, utan också samspelet mellan detta, Självklart spelar ju saker som familjens sammansättning, intressen mm in. 

Det är ju väldigt modernt att bo så stort som möjligt, men är det egentligen nödvändigt? Eller ens önskvärt? Självklart ska man inte bo i en skokartong om man inte är tvungen till det, men hur mycket av det där 50 kvadrat stora vardagsrummet använder du egentligen? 20? Om ens det? En etta på 85 kvadrat, låter det vettigt? Ja, jag vet inte.... en del vill så klart bo så.

Ska man bygga ett nytt hus idag och vill ha ett på mindre än 100 kvadrat så får man leta fritidshus, nästan.

Och vi då? Jag och ugan, personligen? Ja, vi bor på lika mycket yta som min mormor bodde på som barn. Lite större till och med. De var 12 pers på samma kvadrat som vi är två. Ok, kanske lite väl trångt, men ändå. Nu skulle vi kunna bo lite mindre, men vi behöver alla rum. Vardagsrummet kunde vara hälften så stort och köket en aningen större, men inte så det tar ut varandra.

Hur har du det? Bor du lagom stort? Känner du att du har massa överflödig yta eller skulle behöva fler eller färre rum? Hur tänker du rent allmänt om storlekar på bostäder för månniskor i olika situationer?

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Hur mycket utrymme behöver man egentligen?
  • Anonym (Hej Hopp Pille Snopp)
    Aniiee skrev 2018-04-26 19:04:04 följande:

Jag har funderat lite på hur mycket utrymme man egentligen behöver att bo på. Inte bara hur många rum eller hur många kvadratmeter, utan också samspelet mellan detta, Självklart spelar ju saker som familjens sammansättning, intressen mm in. 

Det är ju väldigt modernt att bo så stort som möjligt, men är det egentligen nödvändigt? Eller ens önskvärt? Självklart ska man inte bo i en skokartong om man inte är tvungen till det, men hur mycket av det där 50 kvadrat stora vardagsrummet använder du egentligen? 20? Om ens det? En etta på 85 kvadrat, låter det vettigt? Ja, jag vet inte.... en del vill så klart bo så.

Ska man bygga ett nytt hus idag och vill ha ett på mindre än 100 kvadrat så får man leta fritidshus, nästan.

Och vi då? Jag och ugan, personligen? Ja, vi bor på lika mycket yta som min mormor bodde på som barn. Lite större till och med. De var 12 pers på samma kvadrat som vi är två. Ok, kanske lite väl trångt, men ändå. Nu skulle vi kunna bo lite mindre, men vi behöver alla rum. Vardagsrummet kunde vara hälften så stort och köket en aningen större, men inte så det tar ut varandra.

Hur har du det? Bor du lagom stort? Känner du att du har massa överflödig yta eller skulle behöva fler eller färre rum? Hur tänker du rent allmänt om storlekar på bostäder för månniskor i olika situationer?

Vi är två vuxna två och burdjur på 55 m².Tvåa utan balkong. Vi använder varenda millimeter. Här är så trångt och jobbigt att bo.

Innan bodde vi på 58m² tvåa med inglasad balkong.

Där kände jag aldrig att vi var trångbodda. Halva storarummet var fritt.

Men där hade vi inga bokhyllor.jag hade istället satt upp alla mina böcker på en hylla som löpte under taket längs med ena väggen i två rum. I denna lägenheten går inte det för väggarna är gjorda av sand.

Jag längtar efter att flytta till en större lägenhet eller hus men som student går det inte. Svårt att studera så trångt är det också.
  • Anonym (J)

Vi är två vuxna som bor i en trea på 65 kvadrat. Alldeles för litet. Vi vill ha minst en fyra. Vardagsrum, sovrum, mannens kontor/lekrum, ett lekrum till mig. Jag vill ha ett rum där jag kan slänga allt mitt skit. Gymväska t.ex. Ha ett skrivbord där jag kan sitta och plugga.

Hade varit kul med ett gästrum också då vi ofta har gäster som sover över. Så en femma är drömmen.

• Anonym (Tjej)

Vi bodde i en trea när vi just flyttat ihop och det var för stort. Vi använde aldrig ett av rummen då utan det var helt omöblerat. Nu bor vi två vuxna och två barn i en trea och det är för litet. Två vuxna och ett barn gick någorlunda men kändes lite trångt och nu är det litet. Det går men inte så bekvämt. Det hade varit bra med 1 eller helst två rum till. 

• Anonym (Qwerty)

Här är en som också bor onödigt stort. Bor själv i en trea på 85 kvadrat. Ja och två katter också.

Använder precis varenda millimeter typ. Jag har badrummet, katterna har toaletten. Ett rum har jag gjort om till walk in closet/gym och ett rum är såklart sovrum. I vardagsrummet har jagen soffa som tar upp precis hela rummet, så det är bara ett klätterträd och en tv som får plats.

Jag skulle självklart kunna bo på mindre yta. Har bott på 25 kvadrat utan några större problem. men jag skulle inte kunna leva om jag bor mindre. Som det ser ut nu i alla fall.

• Anonym (mini)

Vi bor två personer på 20kvm. Jag håller på att bli galen eftersom det aldrig går att vara ifred någonstans och det finns extremt lite förvaring. Vill jag sova och sambon kolla på tv så måste någon av oss anpassa sig efter den andra. Ta hem vänner fungerar inte.
    Hade vi bara haft ett rum till så hade det varit lugnt. Jag arbetar hemifrån så jag hade gärna velat ha en 3a. Enorma ytor i varje rum behövs absolut inte, men det får inte heller bli så trångt att det känns som att väggarna och taket äter upp en...men nu bor jag ju på 20kvm så jag antar att "större ytor" för mig är mindre än dom flesta andras :)

• Cecese

Jag bor för trångt. 1 vuxen och 3 barn (i åldrarna 10-15 år) i en 3a på 70 kvm. Köket är enormt och egentligen för stort med tanke på totala kvm-ytan (uppskattar köket till ca 20 kvm). Vi skulle behöva ca 30 kvm yta till fördelat på 1 toa och 2 sovrum till. Då skulle vi bo lagom, 4 personer på 100 kvm och 4 sovrum.

• Anonym (81)

Vi bor två vuxna i en 3a på 81kvm med två badrum. Det räcker nu, men om en snar framtid vill vi ha barn och då behöver vi en 4a eller 5a! Anledningen till att vi behöver minst ett rum till är för att sambon har en musikstudio i det tredje sovrummet i lägenheten och kommer det ett eller två barn så behöver vi fler sovrum.. Visst kan han flytta ut studion till tv-rummet, men det skulle nog vi båda bli galna på i slutändan. Riskabelt att ha ett litet barn som är och springer och drar i kablar och gitarrer också..

• Lånehajen

Bor två stycken på 59kvm i en tvåa. Tycker det är lagomt, visst skulle det inte skada ibland med mer yta men inte så att man lider av det heller.

• Träskvatten

Vi bor alldeles lagom, tre pers med bostadsyta på 90kvm och sen tillkommer ateljén och verkstaden på kanske 50 kvm. Vi använder varenda millimeter.

• Anonym (M)

Vi bor två vuxna och ett barn (ytterligare ett barn påväg) i en villa på ca 160 kvm, fyra sovrum. Jag tänkte faktiskt tidigare ikväll (innan jag trillade in på denna tråd, efter att ha varit på visning med min syster) att jag är så glad över hur vi bor, att det är så luftigt och motsatsen till instängt. När vi flyttade hit hade vi inga barn och då var det onödigt stort, men nu använder vi nog alla rum ändå och framförallt när barn nummer två kommer. Dessutom skönt att ha lite att växa i, vi har ett extra tv-rum exempelvis där barnen i framtiden kan hänga med sina vänner istället för att de ockuperar vardagsrummet :)

Svar på tråden Hur mycket utrymme behöver man egentligen?