Hur mycket utrymme behöver man egentligen?
Jag har funderat lite på hur mycket utrymme man egentligen behöver att bo på. Inte bara hur många rum eller hur många kvadratmeter, utan också samspelet mellan detta, Självklart spelar ju saker som familjens sammansättning, intressen mm in.
Det är ju väldigt modernt att bo så stort som möjligt, men är det egentligen nödvändigt? Eller ens önskvärt? Självklart ska man inte bo i en skokartong om man inte är tvungen till det, men hur mycket av det där 50 kvadrat stora vardagsrummet använder du egentligen? 20? Om ens det? En etta på 85 kvadrat, låter det vettigt? Ja, jag vet inte.... en del vill så klart bo så.
Ska man bygga ett nytt hus idag och vill ha ett på mindre än 100 kvadrat så får man leta fritidshus, nästan.
Och vi då? Jag och ugan, personligen? Ja, vi bor på lika mycket yta som min mormor bodde på som barn. Lite större till och med. De var 12 pers på samma kvadrat som vi är två. Ok, kanske lite väl trångt, men ändå. Nu skulle vi kunna bo lite mindre, men vi behöver alla rum. Vardagsrummet kunde vara hälften så stort och köket en aningen större, men inte så det tar ut varandra.
Hur har du det? Bor du lagom stort? Känner du att du har massa överflödig yta eller skulle behöva fler eller färre rum? Hur tänker du rent allmänt om storlekar på bostäder för månniskor i olika situationer?