• Stiina

På fjälltur med barn

Min man och min pappa ska på tur med vår dotter på 22 månader. Han skidar och vår dotter åker i pulka bakom. De ska vara ute fyra dygn och sova i stuga. Mannen har mycket erfarenhet av fjällen, har gått utbildning o.s.v., men har aldrig varit ute med barn. De har varit ute och skidat här hemma, men det handlar ju bara om några timmar åt gången.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Vi skulle vilja ha lite tips och råd. Hur gick det? Vad tyckte barnen? Kläder? Hur gick det att sova i stuga? Vad sysselsatte sig barnen med i pulkan?

• Svar på tråden På fjälltur med barn
  • Sara Helena

Kompisar till mig var på vintersemester i fjällen när deras äldsta barn var 9-10 månader. Han satt i pulka, de bodde i stuga och det gick bra. Det är visserligen lite skillnad i ålder.

Jag kan ta och fråga dem lite mer, för jag är nämligen själv inne på att åka till fjällen nästa vinter med vårat ännu ofödda barn. Så jag återkommer med fakta!

• Stiina

Kul med fler som är intresserade av fjällen. Väntar med spänning på mer fakta.

• knattepinne

jag är också intresserad, vad gör man för att skydda från solen tex, vår som är bara 8 mån

• Doriath

Jag har inte haft barn på fjället men jag har bott i fjällen några år. Solkräm och solbrillor rekommenderas ju till alla, till bäbisar finns ju skyddsfaktor 25-30.
    Borde man inte kunna jämföra pulkaåkningen med en lång bilfärd?
    Vi ska upp med vår 3månaders dotter nu till påsken, men planerar inga längre strapatser.

• Tundra

Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter, har stor fjällvana- går bla som färdledare på STF turer och har varit uppe en hel del med barn i ffa jämtlandsfjällen.

Har man med sig en bebis eller ett barn får man anpassa turerna efter deras humör och dagsform samt, som alltid i fjällen, efter rådande väder och temperatur och ens egna kunskaper. Det enklaste med barn är att utgå från en stuga och göra dagsturer, vissa dagar kommer man iväg upp på fjället, nästa hamnar man i en snödriva utanför stugknuten. Har man med sig barn på fjället ska man inte ha för fast schema, man ska kunna stanna och leka i en snödriva 2 timmar 300 meter från stugan...

Att tänka på är köldeffekten när det blåser. Norska Fjellpulkan har bra barnpulkor med vind- och solskydd som skyddar barnet, men bra att komplettera med solglasögon.

Ska själv åka tillfjällen med lillkillen, då 4 månader, till påsk. Om inte annat ser jag fram emot att sitta i en snödriva och dricka varm choklad!

• Tundra

Såg nu att din man skulle gå mellan stugor, mitt tips är då att välja stugor där det ej är alltför långa dagsetapper i mellan och att det under de fyra dagarna finns möjlighet att ändra rutten om de skulle bli sittande någon dag i en stuga, t ex jämtlandstriangeln. Jag skulle också planera in att övernatta två nätter i samma stuga, blir inte lika tajt schema och det finns en dag att vila lite på så barnet inte tröttnar helt. Än en gång är man med barn i fjällen får man anpasa efter dem, det blir inga toppturer eller storslagna prestationer med jättelånga dagsetapper, sådant får man ägna sig åt någon annan gång. Även om det inte var det man tänkte sig får man vara beredd på att man inte kommer längre än till stuga 1 och därifrån gör dagsetapper.

Svar på tråden På fjälltur med barn