• Äldre 26 Apr 23:18
    4842 visningar
    11 svar
    11
    4842

    Bebis i tvärläge v. 33+3?!

    Som rubriken säger så upptäcktes på TUL att bebis (2:an) ligger i tvärläge. Sf- måttet har varit detsamma sedan v. 28 och det beror tydligen på detta.

    Hur stora chanser har jag att bebis vänder sig rätt igen? Nästa besök hos bm är i v. 35+0. Vad kan jag kräva då om bebis ff ligger i tvärläge?

  • Svar på tråden Bebis i tvärläge v. 33+3?!
  • Äldre 26 Apr 23:21
    #1

    Min kompis bebis låg så i v 35-36 hon fick tid för vändning men då i v 38 hade han vänt sig rätt själv och nu är han fixerad och föda vilken dag som helst. Så dom KAN vända sig sent.

  • Äldre 26 Apr 23:28
    #2
    viseversa skrev 2018-04-26 23:21:19 följande:

    Min kompis bebis låg så i v 35-36 hon fick tid för vändning men då i v 38 hade han vänt sig rätt själv och nu är han fixerad och föda vilken dag som helst. Så dom KAN vända sig sent.


    Ja... de kan men känns svårare från tvärläge-rättvänd än från säte-rättvänd, eller?
  • Äldre 27 Apr 00:59
    #3

    Min son låg i tvärläge ungefär lika sent, kom rätt till slut. Vad menar du att du skulle kunna kräva vid nästa besök?

  • Anonym (Em)
    Äldre 27 Apr 05:07
    #4

    Tror nog bäbis har tid på sig att vända sig. Jag har hjärtformad livmoder så det är lite platsbrist därinne men bäbis kunde själv vända sig till rätta :)

    Annars gör dom nog vändningsförsök.

    I de flesta fall lägger sig barnen själva till rätta och du har ju flera veckor kvar :)

  • Anonym (bm 2)
    Äldre 27 Apr 05:49
    #5

    Barnet kan vända sig från tvärläge till huvudläge när som helst. Du kan int "kräva" något, då BM inte kan göra något åt det. I 37+0 brukar man göra ett vändningsförsök.

  • Äldre 27 Apr 08:05
    #6

    När jag pratar om att "kräva något" menar jag ju främst typ ett datum för vändning/uppföljning eller dylikt.

    Låter ju positivt att så många säger att bebis brukar vända sig. Av allt jag läst att döma har det låtit som att det är ovanligt att bebis vänder sig från tvärläge om den legat så länge.

  • Anonym (Em)
    Äldre 27 Apr 08:26
    #7
    halfbaked skrev 2018-04-27 08:05:34 följande:

    När jag pratar om att "kräva något" menar jag ju främst typ ett datum för vändning/uppföljning eller dylikt.

    Låter ju positivt att så många säger att bebis brukar vända sig. Av allt jag läst att döma har det låtit som att det är ovanligt att bebis vänder sig från tvärläge om den legat så länge.


    Har inte barnet vänt på sig vid återbesöket så kommer du säkerligen få tid för vändningsförsök i vecka 37. I de flesta fall vänder barnet sig självt och i många fall lyckas vändningsförsök.
  • Äldre 27 Apr 09:02
    #8

    Nu var iofs min bebis i säte, men hon vände sig rätt själv i v39. Tror absolut inte du behöver oroa dig än! På vårat sjukhus börjar man oroa sig först om bebisen ligger fel efter v37 och vändningsförsök bokas in när bebisen är fullgången. :)

  • Äldre 27 Apr 10:01
    #9

    Ettan låg också i säte men när vi kom in för vändningsförsök hade hon vänt sig. Men hade gör mig att det var annorlunda när de ligger i tvärläge.

  • Äldre 27 Apr 10:28
    #10

    Är väl "bara" så att man inte får föda vaginalt i tvärläge tror jag? Hursomhelst är det ju positivt att första barnet också låg fel och sen vände sig lite sent! Kanske bara så dina bebisar gör. ;)

  • Äldre 27 Apr 12:23
    #11

    Jag är lite i samma båt. Väntar tvillingar och senaste TUL i v 32 så låg båda bebisar i tvärläge från att ha legat "rättvända" hela tiden. Vet någon om man gör vändningsförsök på tvillingar? Det borde väl ändå vara lättare att vända sig med huvudet rätt när de ligger på tvären än om de ligger i säte?

    Är i vecka 34 imorgon så det finns nog inte överdrivet mycket plats kvar.

Svar på tråden Bebis i tvärläge v. 33+3?!