• BragoP

Fingrar i bebis mun, äckligt?

Aldrig. Här möts folk av uppmaningen att tvätta händer och använda handsprit för att ens få hålla barnet. Måste även säga att de runt mig är så pass vettiga att de inte stoppar fingrar i mitt barns mun.

• BragoP
    Anonymsju skrev 2018-04-27 21:26:18 följande:

Tack för svar! Jag håller med er om att det är äckligt och onödigt, speciellt när man bara gör de för sin egna skull (som i detta fall min svärmor) som inte tvättar sig o kan ta i pengar och annat äckligt sen hålla i min 5 månaders och "smygstoppa" in sitt finger i munnen på honom.

Jo jag kan passa på att ställa en annan fråga också (på tal om morföräldrar, i detta fall farmorn till mitt barn)

Vi kom in på när hon ska vara barnvakt senare i livet åt vårat barn, då säger hon: men en sak ska du ha klart för dig och det är att hos farmor så är det farmors regler som gäller!! Allt vad de gäller godis, glass o sånt hon gärna proppar i sina andra större barnbarn.)

Hon sa detta inte så gulligt som det kanske låter, utan väldigt bestämt och rakt på.

Tyckte de va lite störigt sagt, som hon formulerade sig men svara typ: aja det är lugnt! Men med vidare eftertanke kan jag tycka att det är väl ändå vi som föräldrar som bestämmer om han ska få glass till middag eller massa godis 3:e dagen irad.

Hur hade ni tänkt gällande det och den kommentaren?

Och gällande farmors regler. För mig gäller mitt barn och mina regler. Om farmor vägrar förstå att jag inte vill stoppa i mitt barn socker så hittar jag annan barnvakt.

Kanske låter hårt men jag timmar inte på något när det gäller mitt barn.
  • BragoP
    Anonymsju skrev 2018-04-28 23:52:51 följande:

Får jag fråga hur gammal ditt barn är när du ber folk tvätta sig innan dom tar i barnet?

Hon är 5 månader och jag är fortfarande nitisk med handhygienen för besökare. Tror det grundar sig i att vi fick åka in akut flera gånger med andningssvårigheter när dottern var yngre än en månad. Vissa har tagit illa upp men det skiter jag i.. Min främsta uppgift här i världen är att se till att min dotter mår bra. Jag tycker även att det är en självklarhet att man tvättar händerna (även utan barn) när man varit på affären eller åkt tunnelbana.

Det är såklart annorlunda för mig och pappan. Vi tvättar händerna när vi varit utanför huset, varit på toa, tömt kattlådan typ. Sånt vi gjorde även innan barn.
  • BragoP
    Anonymsju skrev 2018-04-28 23:55:33 följande:

Jag håller med dig, mitt barn - mina regler.

Varför är det inte självklart för svärmor?

Jag undrar varför det alltid verkar vara svärmödrar som är så kontrollerande och gränslösa..

Har tyvärr inget bra svar på det och jag har precis samma erfarenhet av svärmödrar...
  • BragoP
    Jsv17 skrev 2018-05-01 16:34:30 följande:

Tror det är en bra idé att ta upp saker när man är lugn och sansad, så bättre att planera när man ska ta upp det och göra det på ett lugnt sätt. Det blir ju lätt så annars att rätt var det är så rinner bägaren över, och så blir du helt skogstokig och så verkar reaktionen helt oproportionerlig till vad som just skett (typ att hon tar i sonen utan att ha tvättat händerna) då du liksom samlat ihop det under en hel graviditet och sonens första halvår.

Säg till henne att du vill ha en bra relation till henne och vill givetvis att sonen ska ha det också, men att du känner att hon går över gränsen och inte respekterar dig som förälder. Du är hans mamma och det är nu ditt främsta jobb att göra det som är bäst för honom, och vad det är det avgör du och hans pappa, ingen annan och kan man inte respektera det då får man acceptera att man inte får hålla eller vara barnvakt, ingen tvivlar på hennes kärlek till sitt barnbarn, men hon är inte hans mamma det är du.

Jag håller med allt här. Bara att ta tjuren vid hornen och utföra det.

Ta, du klarar det! Lycka till :)
Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?