• Äldre 28 Apr 00:20
    44898 visningar
    5 svar
    5
    44898

    Student snart??!!

    Hej på er! 
    Jag insåg precis att det är sån sjukt kort tid kvar till jag tar studenten?? Det känns så sjukt overkligt på något sätt och tiden har gått så extremt fort. Tidigare har jag tyckt att det ska bli så skönt och bara längtat men nu när jag inser hur lite tid det är kvar så får jag jättemkt ångest. Det känns inte alls bra att lämna skolan trots att den oftast är ett helvete. Hur ser ni på det hela och finns det egentligen något positivt med att gå ut skolan? 

  • Svar på tråden Student snart??!!
  • Äldre 28 Apr 00:28
    #1

    Vad är fel med att ta studenten och börja jobba?
    Tjäna pengar istället för att få bidrag?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Caramb­olan
    Äldre 28 Apr 06:54
    #2

    Jag tyckte att det var väldigt skönt att komma ifrån den där påtvingade miljön som hälften av eleverna inte ens ville vara i. På universitetet får du kurskamrater som är mer engagerade i det program de har valt.

  • Äldre 28 Apr 07:41
    #3

    Du går inte ut skolan om du blir student och fortsätter på uni. Det blir lite mer frihet (Du kan hoppa över många föreläsningar utan att behöva sjukanmäla dig) och du läser bara ett eller två ämnen åt gången (mkt skönt!). Annars är det väldigt likt gymnasiet på typ alla sätt. Förutom att alla vill vara där.

  • Äldre 28 Apr 16:09
    #4

    Det är oron för framtiden som ser helt annorlunda ut nu när du vet att du, efter sommaren, inte kommer återgå till gymnasiet. Du vet inte vad som kommer hända, du vet inte vart du kommer befinna dig. Det är alltså begripligt att du har panik. 
    Sätt dig ner och fundera ut en plan, så ska du se att ångesten lättar en smula. 

    Har du gått en yrkeslinje så förmodar jag att du fått tillfälle att praktisera någonstans, kontakta praktiken och hör med dem om jobb, även om de bara vill ha vikariat under sommaren - tacka ja. Det kan öppna möjligheter. Om du inte praktiserat eller om de inte har något att erbjuda dig, börja söka jobb. 

    Oavsett om du gått en yrkeslinje eller högskoleförberedande så har du möjligheter att komma in på något på högskolan, åtminstone en kurs. Kolla vad som är öppet för sen anmälan, sök. Om du kommer in på något men har ändrat dig så kan du bara tacka nej till platsen.

    Se till att inkludera arbetsförmedlingen i kalendern runt dagarna då du tar studenten, ifall att det krisar sig och du inte fått ihop någon annan framtidsplan.  

  • Äldre 29 Apr 23:50
    #5

    Tack alla för era tips! Nu känns det en aning bättre, ska sätta mig ner och fundera på vad jag vill göra efter studenten helt enkelt.

Svar på tråden Student snart??!!