• Anonym (ellie)

Migrän med aura, svårt att hitta något som hjälper! Vad tar ni?

Jag får migrän som börjar med synbortfall (aura) på ena ögat, sedan efter det kommer huvudvärk i ena tinningen. Känner mig trött men inget illamående. 

Mitt problem är att inga mediciner verkar hjälpa för mig, även om jag tar den så fort synrubbningen kommer, jag får alltid huvudvärk ändå. Detta är jobbigt framförallt när jag är på jobbet.

Har fått Zomig utskrivet, hjälpte ingenting. Även Zomig nazal, men får ändå huvudvärk. Två stycken Alvedon hjälper inte heller. 

Har inte vågat testa Voltaren och sådana eftersom jag är rädd att få ont i magen.

Vad tar ni som funkar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-29 08:44
    Glömde skriva att jag får domningar också, brukar sitta i läppen och ena armen.

• Svar på tråden Migrän med aura, svårt att hitta något som hjälper! Vad tar ni?
  • Mantrasina

Tar Sumatriptan 50 mg så fort auran börjar komma, brukar hålla värken på en okej nivå och göra att jag visserligen känner mig bakis och tung i skallen men kan fungera hyffsat normalt. 

Rekommenderar att du ber läkaren skriva ut så att du får prova!

• Anonym (Magnesium)

Bindvävsmassage el naprapat brukar hjälpa

• Forumvärd

Jag tar imigran som näspray så fort auran kommer. Det funkar för mig och jag slipper migrän.

• chrissepisse

Två Treo och en stor mugg svart kaffe brukar göra att det stannar vid att jag känner mig bakis och slipper huvudvärken.

Även om du inte frågar efter det så är träning det som förebygger bäst för mig. Får väldigt sällan anfall om jag tränar tre -fyra gånger i veckan. Bettskenorna har också förbättrat läget avsevärt.

• Anonym (Köp)

De finns receptfritt. Väldigt billigt dessutom på tex apotea så behövs inget läkarbesök för att testa det.

Mantrasina skrev 2018-04-28 13:08:28 följande:

Tar Sumatriptan 50 mg så fort auran börjar komma, brukar hålla värken på en okej nivå och göra att jag visserligen känner mig bakis och tung i skallen men kan fungera hyffsat normalt. 

Rekommenderar att du ber läkaren skriva ut så att du får prova!

• Anonym (.)

Alvedon 1gr och 400mg ibumetin. Sen vilar jag i ett tyst mörkt rum

• Anonym (ellie)
    Forumvärd skrev 2018-04-28 14:25:28 följande:

Jag tar imigran som näspray så fort auran kommer. Det funkar för mig och jag slipper migrän.

Har du några biverkningar av Immigran?
  • Anonym (ellie)
    chrissepisse skrev 2018-04-28 14:32:56 följande:

Två Treo och en stor mugg svart kaffe brukar göra att det stannar vid att jag känner mig bakis och slipper huvudvärken.

Även om du inte frågar efter det så är träning det som förebygger bäst för mig. Får väldigt sällan anfall om jag tränar tre -fyra gånger i veckan. Bettskenorna har också förbättrat läget avsevärt.

Jag tränar också på gym, 4 ggr/veckan, och lite bättre har det blivit, men får fortf anfall. Stress har jag gått om, läser sista terminen på min högskoleutbildning.

Funderar på och testa 1 Ipren och sen en kopp kaffe nästa gång, 

Men det är ju koffein i Treo, men du fricker ändå kaffe också?
  • Mojjan

2 st receptfria Diklofenak så fort synen börjar rubbas. Då brukar det ge med sig efter en stund. Om det inte hjälper plussar jag på med en stark Iprentablett. Receptfritt har faktiskt funkat bättre för mig än de starkare mediciner jag förr fick av läkare.

• Anonym (Misse)

Har samma problem, ingen medicin hjälper. Det enda som lindrar för mig är att sätta mig på golvet i duschen, flytta ner munstycket så långt det går och med högt tryck duscha hett vatten över huvudet/nacken/ryggen.

Svar på tråden Migrän med aura, svårt att hitta något som hjälper! Vad tar ni?