• Anonym (Frisk nu)

Avskedsgåva till psykolog?

Så, om bara några veckor avslutas min terapi, som har varat i litet drygt 3 år. Jag har kommit långt på den tiden; mycket pga att jag välsignades med en fantastisk psykolog. Ord kan inte beskriva hur mycket hon har gjort för mig. På den här tiden har jag förvandlats från en paranoid och djupt olycklig liten sak till någon med ett rikt förråd av både självkänsla, livslust och stabila relationer. Mycket pga att min psykolog har funnits där, ibland t o m utanför arbetstid, och ihärdigt arbetat för att göra folk av mig också. :)

Då jag kommer att sakna henne något enormt och då jag inte ärsärskilt bra på att verbalt visa uppskattning och vid vårt sista möte kommer jag säkerligen bara att försöka hålla tillbaka tårarna så skulle jag vilja ge henne något. Har talat med min mor, som jobbar inom vården, som gav ett blankt nej till det samt psykologens kollega som trodde att hon nog skulle bli glad.

Så frågan är: om så vore, vad fan skall man ge bort? Blommor är verkligen inte min grej och jag är ganska så säker på att känner mig såpass bra att hon hade blivit lite förvirrad om jag kom med en sådan. Då jag ritar och målar en del så har jag övervägt en teckning, men jag har ingen aning om vad motivet skulle bestå av då jag egentligen inte direkt känner henne. Har också funderat på att ge henne en av mina favoritböcker (ny, givetvis) men det kanske är riskabelt ifall hon redan har läst den?

Någon som har varit i en liknande situation och/eller vill ge mig litet tips?

• Svar på tråden Avskedsgåva till psykolog?
  • Anonym (Good for you!)

Förstår att du vill ge något som bevis på din uppskattning. Jag skulle satsa på något typ ätbart/förbrukningsbart och inte för dyrt. Det är ju ändå gesten som är grejen. Typ en låda choklad eller nåt litet presentkit med te o godsaker. 

• Anonym (pppp)

Om det ens är ok att ge gåvor när man varit i beroendeställning (antar det var det din mamma reagerade på) så skulle jag tycka en bild du målat vore bra MEN bara om du målar något som inte blir för förknippat med henne., dvs inget personligt på det viset. Men tex en symbolisk blid av glädje, lättnad, ja, det här som du beskriver i din TS, att du utvecklats. Kanske något form av bild för just utveckling? Den kan hon ha på väggen i sin mottagning och andra patienter kanske kan inspireras? 

Då behöver du inte känna henne mer än du gör och det blir inte pinsamt för henne. Jag vet andra fall där man blivit lite för engagerad i sin psykolog och tagit reda på saker om dennes privatliv osv, och det blir en ansträngt sits för båda. Bättre hålla det lite glatt och visa sin tacksamhet men på ett lite distanserat sätt ändå. En bild som beskriver utveckling, inte dig eller henne blir just lagom, kan jag tycka. 

• Anonym (Dina tankar i skrift)

Jag vet inte vad du ska ge, men en teckning låter fint. Jag tänkte också på det att du skrev att du skulle ha svårt att uttrycka i tal hur du känner. Mitt tips är att skriva ner dina tankar på ett litet kort istället.

• Meriall

Jag har jobbat som psykolog. En teckning du målat är en jättebra idé! Måla något som känns viktigt för dig eller abstrakt så kan hon minnas dig när hon ser den. Gärna också något som passar i ett terapirum för hon vill nog hänga den där.

En bok är också en jättebra idé med en hälsning i så blir den speciell även om hon läst den innan.

Tror hon blir glad :)

• elsi

Det måste vara något symboliskt, Psykologen får inte ta emot något med högt pengavärde från en patient.

Men om jag var din psykolog så skulle ett brev eller kort med texten från din trådstart vara en helt fantastisk gåva som skulle betyda enormt mycket.

Sen något ätbart eller en liten gåva om du vill. Men ett fint brev eller kort skulle ju räcka.

• huskur

Så härligt att du hade en psykolog som du känner att du vuxit med!

En målning tror jag skulle vara jättebra. Tror det är mindre viktigt vilket motiv du väljer. Det viktiga är att det är du som gjort den. Tror också hon blir glad av det.

• Anonym (Jodå)

Jag jobbar inom vården och har fått en del gåvor under mina år. Den finaste gåvan var ett kort jag fick där kunden hade planterat ett träd i mitt namn i Afrika. Det var fint!

• Glinda från Oz
    Anonym (Good for you!) skrev 2018-04-29 04:19:56 följande:

Förstår att du vill ge något som bevis på din uppskattning. Jag skulle satsa på något typ ätbart/förbrukningsbart och inte för dyrt. Det är ju ändå gesten som är grejen. Typ en låda choklad eller nåt litet presentkit med te o godsaker. 

På många mottagningar slängs sådant direkt eftersom risken är att det är förgiftat. Nu fattar vi alla att ts inte skulle göra en sån sak men det är samma regler för alla.
  • Anonym (Liv)

Jag tycker du kan måla något i vykortsformat eller lite större och skriva en hälsning på baksidan om vad hon betytt för dig och lägga i ett kuvert. Det tror jag blir mycket uppskattat. Jag har jobbat på liknande mottagning och visst får man ta emot gåvor men inte pengar eller extremt dyra saker. Jag har från patienter fått bl a en liten hjärtask för smycken, fina kort, blommor, godis plus godisskål, vas, en bok till min ofödda bebis mm. Små gåvor som ändå betyder mycket och visar att någon uppskattar det man gör på jobbet och att man gjort skillnad. Så hon kommer säkert bli glad.

• Anonym (Frisk nu)

Tack så mycket för alla fina svar! Jag blev väldigt glad. :) Har inte riktigt lärt mig citationssystemet är på Familjeliv så jag skall försöka besvara er i ett och samma inlägg.

Angående att ta emot gåvor från personer i beroendeställning så har jag läst mig till att det är helt ok, såvida det inte kan betraktas som en muta eller om det är så dyrt att det räknas som en arbetsförmån och måste beskattas därefter. Det min mor reagerade på är att sannolikt att hon inte vill att patienterna skall tro att hon vill vara deras vän då det har hänt att patienter har ringt på hennes privata telefon om kvällarna. Min mor jobbar dock som vårdare och inte som psykolog.

Något ätbart vill jag inte riktigt ge bort. Dels för att jag har läst mig till att det finns en viss misstänksamhet mot en eventuell förgiftning och dels för att själva gåvan existerar i ungefär fem minuter (om man är som jag, haha) vilket känns lite tråkigt. Jag vill ju ge henne något som betyder någonting för mig, utan att det blir på tok för personligt.

En mer neutral teckning är en god idé! Men jag kan verkligen inte erinera mig om ett motiv ändå. Har övervägt en bukett med blommor, men det känns lite väl opersonligt. Jag kan dessvärre inte måla abstrakt.

Att skriva en hälsning i boken var låter jättefint! Håller på en del med kalligrafi så det skulle nog komma väl till pass. :) Likaså ett litet, handmålat kort!

Fortsätt gärna att komma med fler tips! Uppskattar det något enormt.

• neverpreggo

Ska själv ge ett hemmapysslat kort med en text inuti om hur mycket hon betytt till en handledare. Känns lagom även om jag hade velat ge henne mycket mer :)

• Anonym (Good for you!)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-29 13:44:39 följande:
    På många mottagningar slängs sådant direkt eftersom risken är att det är förgiftat. Nu fattar vi alla att ts inte skulle göra en sån sak men det är samma regler för alla.
    Ojdå, det hade jag inte en tanke på! Bra att veta 
  • Anonym (Psykolog)

Va kul att din terapi varit så bra för dig! Jag jobbar som psykolog och det finaste jag fått har varit när en patient gav mig ett litet kort där hon kort beskrev hur terapin hjälpt henne! Det bästa som finns är när en patient mår bättre och har fått med sig användbara verktyg resten av livet. Tycker det låter fint om du vill ge ett litet handmålat vykort och kanske skriva nåt kort.

• elsi
    Anonym (Frisk nu) skrev 2018-04-29 16:25:09 följande:

Tack så mycket för alla fina svar! Jag blev väldigt glad. :) Har inte riktigt lärt mig citationssystemet är på Familjeliv så jag skall försöka besvara er i ett och samma inlägg.

Angående att ta emot gåvor från personer i beroendeställning så har jag läst mig till att det är helt ok, såvida det inte kan betraktas som en muta eller om det är så dyrt att det räknas som en arbetsförmån och måste beskattas därefter. Det min mor reagerade på är att sannolikt att hon inte vill att patienterna skall tro att hon vill vara deras vän då det har hänt att patienter har ringt på hennes privata telefon om kvällarna. Min mor jobbar dock som vårdare och inte som psykolog.

Något ätbart vill jag inte riktigt ge bort. Dels för att jag har läst mig till att det finns en viss misstänksamhet mot en eventuell förgiftning och dels för att själva gåvan existerar i ungefär fem minuter (om man är som jag, haha) vilket känns lite tråkigt. Jag vill ju ge henne något som betyder någonting för mig, utan att det blir på tok för personligt.

En mer neutral teckning är en god idé! Men jag kan verkligen inte erinera mig om ett motiv ändå. Har övervägt en bukett med blommor, men det känns lite väl opersonligt. Jag kan dessvärre inte måla abstrakt.

Att skriva en hälsning i boken var låter jättefint! Håller på en del med kalligrafi så det skulle nog komma väl till pass. :) Likaså ett litet, handmålat kort!

Fortsätt gärna att komma med fler tips! Uppskattar det något enormt.

Som psykolog är ju patientarbetet just ett arbete. Det är klart att det är trevligt att få uppskattning och veta att jobbet man gör är betydelsefullt, men det är ju fortfarande ett jobb och psykologen ska ju göra samma goda jobb även om du inte är tacksam och ger presenter. Därför kan det bli lite jobbigt att få en alltför fin gåva för något som man ändå ska göra.

Men ett brev där du beskriver hur du utvecklats och hur psykologen hjälpt dig är ju en konkret beskrivning av vad du fått ut av arbetet tillsammans med psykologen - detta kunde du lika gärna sakt med ord, men ett brev varar längre. Och sen ev något symboliskt för att uttrycka din glädje. 
  • Anonym (Mm)

När jag avslutade min långa, så hade hon berättat om sin nya valp hon köpt. Så jag valde och köpa en hundrelaterad sak som tack för hjälpen, det var uppskattat :)

• Anonym (Frisk nu)

Jag skall absolut ta med mig det med en symbolisk gåva. Det lutar faktiskt åt bok just nu. Problemet är mest att boken jag skulle vilja ge är relativt dyr, med mina mått mätt. Vad anser ni att det borde få kosta? Vill verkligen inte riskera att göra situationen ansträngd.

• Anonym (Ett)

Jag tycker teckning eller målning låter som en bra idé. Jag har själv gjort små akvarellmålningar i vykortsformat (som jag ramade in i en billig ram) till personer jag stött på som jag uppskattat, som två arbetskollegor jag jobbade några år med på en arbetsplats. Till dem letade jag upp en varsin bild som fick mig att tänka på dom, både vad gällde motiv och färg. Tex en fjäril i gula varma färger, den andra fock en blomma i rosa lila färger- för det var så jag upplevde dom. Om de ens gillade de färgerna vet jag inte haha. Men målningarna var uppskattade. Plus att det inte kostade så mycket, bara material och min tid.

Och fina ord bakom eller i ett brev intill är alltid uppskattat :)

• neverpreggo

Skulle säga max 50 på en bok.

• Anonym (Me to)

Har samma problem, tror jag kommer ge min terapeut ett stort kort ihop med en glödlampa, symboliserar tack för alla upplysningar. Vill inte sätta henne i en obekväm sits att få obekväma presenter och att ge bort saker att hänga på kontoret är inte helt bra, inredning har hon ju redan klart hur hon vill ha.

Svar på tråden Avskedsgåva till psykolog?