• Stardust74

Korta kurser på distans?

Jag skulle vilja läsa någon kort kurs på distans, mest bara för att lära mig något nytt. Skulle kunna tänka mig att läsa tex inom psykologi, självledarskap, skrivande, något självutvecklande. 
    Vart kan man hitta korta kurser? Med kort menar jag 1-2 mån. Gärna kostnadsfria och online:)

• Svar på tråden Korta kurser på distans?
  • Kanttant
    Stardust74 skrev 2018-04-29 14:34:50 följande:

Jag skulle vilja läsa någon kort kurs på distans, mest bara för att lära mig något nytt. Skulle kunna tänka mig att läsa tex inom psykologi, självledarskap, skrivande, något självutvecklande. 

Vart kan man hitta korta kurser? Med kort menar jag 1-2 mån. Gärna kostnadsfria och online:)

En 7.5 hp kurs på heltid på universitet är ju bara 5 veckor och 10 veckor på halvtid, så det ka ske skulle fungera? Finns massvis med distanskurser att välja på. Utöver det finns det ju en hel del online kurser på olika sidor, dock är de allihop på engelska oftast. Men många av dem är gratis, men till skillnad från en kurs på universitet så kommer du ju inte betygsättas eller ha uppgifter att lämna in och få feedback på. Därav blir det inget du direkt kan sätta på ditt cv, men funkar bra för lite självutvekling :) googla "free online courses" bara så kommer du direkt få upp de största sidorna!
  • GGN

NTI-skolan eller likande? Det är på Komvux-nivå.

• snedtak

Det finns flera universitet som ger MOOC:s, kolla tex här: www.edx.org/.
    Bioetik, Filosofi och kritiskt tänkande, Akademiskt skrivande, m.m.  Eller varför inte "Hållbar utveckling för problemlösare" www.kth.se/utbildning/kurser/mooc/mooc-s-via-kthx-1.739261

Just ledarskapskurser, skrivarkurser m.m. har en tendens att kosta om de är bra, men universiteten har en del i sitt vanliga utbud. Svårigheten med Komvux och NTI är att det är kommunen som betalar och behöver godkänna deltagandet. De lär inte vara så pigga på att betala hobbykurser.

• Stardust74

Om man vill plugga på högskolenivå, även korta lr enstaka kurser, behöver man inte ha behörighet då? Om jag skulle läsa en vanlig utbildning skulle jag behöva söka in på reell kompenens eller göra högskoleprovet. Har tydligen för gamla betyg (från komvux) som inte gäller längre. Men vill gärna lära mig nya intressanta grejer ändå:))

• Kjell2
    Stardust74 skrev 2018-05-02 17:52:28 följande:

Om man vill plugga på högskolenivå, även korta lr enstaka kurser, behöver man inte ha behörighet då? Om jag skulle läsa en vanlig utbildning skulle jag behöva söka in på reell kompenens eller göra högskoleprovet. Har tydligen för gamla betyg (från komvux) som inte gäller längre. Men vill gärna lära mig nya intressanta grejer ändå:))

Behörighet krävs men även gamla betyg ger behörighet. Kolla med någon studievägledare.
  • snedtak
    Stardust74 skrev 2018-05-02 17:52:28 följande:
    Behörighet krävs för de flesta vanliga högskolekurser, se Kjells kommentar om validering. Men saknar du högskolebehörighet ökar ju möjligheterna att söka kurser via Komvux. Men då kanske urvalet inte är lika roligt MOOC:s från tex. Harvard kräver inte högskolebehörighet.
Svar på tråden Korta kurser på distans?