• Humörmamman

    Valborg

    Min 17-åring vill åka till en studentstad som har ett rykte om att ha ett vilt valborgsfirande. Det är fem mil dit och inte en stad han brukar vistas i. Jag vill inte släppa iväg honom, men det känns svårare och svårare att styra barnen ju äldre de blir.... Om ett år är han 18, men å andra sidan bor han faktiskt hemma. Vill bara lufta mina tankar och funderingar lite, hur gör ni andra tonårsföräldrar?

  • Svar på tråden Valborg
  • Carabellis kusp

    Om det är Lund eller Uppsala; säg nej! Jag har firat valborg på det viset och det är inget man vill att ens 20+-åring gör heller...!

  • Humörmamman

    Jepp, det är det.
    Nu säger han att han ska åka dit på förmiddagen och komma hem på eftermiddagen. Va? Varför vill man det? Är det inte på kvällen/natten det är röj?

  • Kurlie

    Har firat valborg i Lund och det är mycket trevligt! Extremt mycket folk och mycket alkohol. Man festar vanligtvis från morgonen. Har själv aldrig stannat särskilt länge då man begett sig hem till nån å käkat istället för att sitta kvar. Men stämningen är fantastiskt måste jag säga. Kanske inte så kul att veta ditt barn möjligtvis super sig full redan på morgonen men personligen tror jag det är svårt att hindra hovom om han vill åka. Du kanske kan köra och hämta och lämna honom så du iaf har någorlunda koll på att han kommer dit och hem tryggt.

  • Carabellis kusp
    Humörmamman skrev 2018-04-29 20:31:44 följande:

    Jepp, det är det.

    Nu säger han att han ska åka dit på förmiddagen och komma hem på eftermiddagen. Va? Varför vill man det? Är det inte på kvällen/natten det är röj?


    Man börjar med champagnefrukost... skjuts hem som föreslogs är en god idé!
  • Olivera

    Är själv uppvuxen i Uppsala och precis som alla skrivit - man börjar på morgonen och avslutar ofta framåt eftermiddagen när det börjar bli kyligt (i alla fall om man inte är student vid universitet och kan gå vidare på nation) sen är man ganska mör efter en sån dag också kan jag säga ... det är som att vara på festival , folk är jääättefulla redan vid elvasnåret, folk överallt, hemskt trevligt för det mesta men visst är det värre när det är barnen det gäller ... min dotter är 16 och får åka ner på stan med kompisar över dagen men vi kommer ha tät telefonkontakt så hon vet att vi märker om hon blir riktigt full (att hon dricker litegrann en sån dag är jag tyvärr övertygad om , även om jag absolut inte accepterar det officiellt, jag är väldigt sträng och tydlig med det mot henne)

    Bor man i de här städerna är det nästan bara att acceptera, hela stan blir till Hultsfredsfestivalen en dag om året ...

  • Olivera

    Men ring regelbundet tycker jag, och prata ordentligt innan om att han ska ringa om det är något oavsett vad det är och sådär. Så gör vi i alla fall. Och hämta och skjutsa hem är ju toppen om du har möjlighet !

    Det är ändå gaska så tryggt skulle jag säga, masssssor med folk så svårt att hamna i ett riktigt utsatt läge, och eftersom det är dagtid så är det ju "vuxna" på stan också, med mösspåtagningar och alumniträffar och allt vad det är....

  • Humörmamman

    Helst hade jag velat förbjuda honom, men det är svårt när pappan inte alls är inne på den linjen. Jag tror faktiskt inte att han kommer att dricka (!) men det gör det ännu svårare att förstå det roliga att hänga med kompisar som jag vet kommer att dricka. Jag kan absolut hämta dem, men tveksam till att han vill det eftersom kompisarna garnterat kommer att vara påverkade. Får köra med telefonkontakt lite då och då. Ja, det är väl som de säger, små barn - små problem, stora barn - stora problem... Fast egentligen är det ju inget problem än, bara en oro....

  • Olivera

    Ja verkligen, oron växer med barnen. Jag resonerar mest så att det viktigaste är att de får öva sig på ansvar på rätt nivå, om bara ett eller två år får de ju fatta helt egna beslut om allt, och då är det bra att ha fått lite lagom frihet att testa sina egna beslut innan det drar igång på riktigt... Ju mer jag ser att hon klarar av att göra egna vettiga bedömningar minskar oron faktiskt igen, det var som allra värst när hon var 13-14 och det kändes som att vad som helst kunde gå snett... då fick hon knappt göra något alls, jag var som en hök och fångvaktare i samma person, haha :)

    Hoppas allt gått bra idag! Vi har en synbart nykter tjej på plats hemma igen, som haft jättekul (och säkert "smakat" mer än hon medger, men hon har uppenbarligen skött det bra)

  • Humörmamman

    En nykter kille kom hem kl 16 (åkte hemifrån 6.45...) Jag frågade om han druckit något? Han sa att kompisen bjudit honom på cider, men det stod en vakt bredvid så han vågade inte... gulle... Mycket folk och musik från tidig morgon. Ja, det är ju inte så jag tänker mig valborg...  Ja, då var denna prövning över, bara resten kvar....

  • punktslash
    Humörmamman skrev 2018-05-01 16:19:35 följande:

    Jag frågade om han druckit något? Han sa att kompisen bjudit honom på cider, men det stod en vakt bredvid så han vågade inte... gulle...


    Det svaret betyder att han druckit lite. Men kom han hem kl 16 i nyktert skick är det ändå ok.
  • Humörmamman

    Tror faktiskt inte det eftersom han vet att jag har stickor som jag inte skulle tveka att testa honom på vid misstanke. Ett positivt resultat skulle innebära att han inte skulle få något körkort...  Han blir dessutom testad på skolan då och då. Egentligen är det inte att han skulle dricka jag oroade mig mest för utan att han eller hans kompisar skulle råka i bråk eller annat strul, vilket är lätt hänt med så mycket berusade människor samlade på en plats som det är på valborg.  

Svar på tråden Valborg