Inlägg från: Helgapelga |Visa alla inlägg
  • Helgapelga

Köttfärssås utan kött - hjälp!

Jag skulle så gärna vilja börja äta mindre kött, men vet inte hur jag skall göra. Nu har jag fått för mig att jag vill testa att göra en köttfärssås, fast med linser eller bönor istället för kött, men hur går jag tillväga? 

Om det i mitt recept står 400 gram nötfärs, skall jag då ta 400 gram linser istället? I så fall, skall det vara 400 gram torra eller 400 gram blötlagda? Jag fattar inte. Eller hur skall man omvandla köttinnehållet? Och hur skall jag veta vilken av alla sorters linser och bönor som lämpar sig bäst till en "köttfärssås", när det gäller smak och konsistens? 

Jag hatar kikärtor, det är som att tugga mjöl, det bara växer i munnen. Jag vill ersätta köttet med något som har ett trevligt tuggmotstånd och som har en så neutral smak som möjligt. Vad skall jag välja? Snälla, hjälp mig!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Köttfärssås utan kött - hjälp!
  • Helgapelga
    Meriall skrev 2018-04-29 23:38:39 följande:

Jag tycker det är gott med rivna morötter + lök + hackad stjälkselleri + krossade tomater + buljong + vitlök och kryddor. Du kan ha i ost också om du äter sånt.

Jag tycker det blir jättegott och inte torrt som med linser och bönor.

Åh, tack så jättemycket för tipset! Stjälkselleri tror jag inte att jag gillar (har för mig att jag har testat det för ett antal år sedan), men man kanske kan hoppa över det bara? Ost är jättegott :)
  • Helgapelga
    Cansu skrev 2018-04-29 23:45:04 följande:

Sojafärs! Krydda och tillaga som köttfärs. Gjorde tacos och lasagne på det häromdagen. Urgott!

Tack för ditt svar! Jag vet att det finns sojafärs och andra "låtsas"-/ersättningsfärser, men jag har fått för mig att det är kemiskt och onaturligt och vill därför inte äta det. 
  • Helgapelga

Oj, tack så jättemycket för alla svar! Jag kommer inte att hinna svara alla personligen, så jag skall försöka sammanfatta lite här.

Jag inser att jag inte var helt tydlig med mina matlagningskunskaper... Först skall jag säga att jag inte tycker om att laga mat, och att jag är väldigt kinkig dessutom. Trots att jag är vuxen är jag som en femåring, jag vill inte ens smaka på sånt jag tror att jag inte gillar. Jag har gett upp hoppet om mig själv, både när det gäller att börja uppskatta matlagning och att börja våga testa nya smaker, så det är nog inte lönt att försöka ändra på mig. Det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Det "receptet" jag har, alltså hur jag lagar min köttfärssås, är med tioprocentig finmalen nötfärs, två hackade gula lökar, 2 1/2 dl crème fraiche (34%), 4 msk tomatpuré, salt, svartpeppar och ganska mycket ketchup... Det är alltså ingen hälsosam rätt vi pratar om. Men den är enkel och jättejättegod, så jag har kört på den under alla år. 

Anledningen till att jag inte vill äta kött längre är för djurens skull. Det känns inte moraliskt bra när man vet hur illa djuren behandlas och slaktas. Jag KAN inte stå bakom det längre, det går inte. 

Jag vill behålla den lena, krämiga, barnvänliga smaken som crème fraiche och ketchup ger, för jag är som sagt inte positivt inställd till vuxna smaker... Men stort tack igen för alla svar!

• Helgapelga
    snedtak skrev 2018-05-01 00:01:01 följande:
    Isåfall kan jag rekommendera ICA:s recept med beluga-linser ovan.
    Skall absolut testa det!
  • Helgapelga
    Anonym (B) skrev 2018-05-01 00:04:53 följande:
    Hej!

Jag har samma smak som du :)

Jag vet att du sa att du inte vill prova soja/quorn men en gång kanske du kan prova iaf? Det är inte mer kemiskt än ketchup :) prova att göra samma köttfärssås du brukar fast med kryddan umami som finns på burk från santa maria. Om du inte använder köttbuljong alltså :) linser kan man absolut använda och det blir supergott men det blir inte alls samma sak. Bara så att du är medveten om det :)
    Skall försöka våga :) Umami har jag aldrig hört talas om... Känns läskigt, men skall kolla upp det i alla fall. Tack för ditt svar!
  • Helgapelga
    Pope Joan II skrev 2018-05-01 10:03:50 följande:
    Oatleys iMat Fraiche som är havrebaserad är lika god, används på samma sätt som vanlig creme fraiche och ger samma effekt som den "vanliga". 
    Jag testade faktiskt ett havrealternativ istället för vanlig grädde när jag gjorde korv stroganoff för några månader sedan. Det var verkligen jättestor skillnad på smaken (tyckte jag)! Så det har jag inte gett mig på igen... Men kanske att det bara är en vanesak? Att man måste vänja om smaklökarna :)
Svar på tråden Köttfärssås utan kött - hjälp!