• Anonym (Pålen)

Pole dance - är det inte från porr?

Min kollega dansar tydligen pole dance. Jag tänker på prostituerade i actionfilmer som ålar sig mot en påle.

Är det inte en massa porr-vibbar kring denna dans? Hur kan man tycka detta är en sport? Det är ju inte ens fint att titta på. Bara massa kråmandes.

• Svar på tråden Pole dance - är det inte från porr?
  • Anonym (M)
    Anonym (Pålen) skrev 2018-04-29 23:43:28 följande:

Min kollega dansar tydligen pole dance. Jag tänker på prostituerade i actionfilmer som ålar sig mot en påle.

Är det inte en massa porr-vibbar kring denna dans? Hur kan man tycka detta är en sport? Det är ju inte ens fint att titta på. Bara massa kråmandes.

Inte från porr direkt , däremot från strippklubbar. Men det har vuxit sig stort under en rätt lång tid nu. Är rätt rolig träning och kan även vara riktigt bra träning. De som tävlar i det gör helt sjuka grejer som kräver styrka, en stabil och stark core, balans. Så visst är det en sport i den menigen, krävs definitivt atletiska färdigheter.

Att du inte tycker det är fint att titta på, jaha? Är det fint att titta på alla annan sport menar du? Själv tycker jag inte sporter oftast är så "fina" att titta på, men imponeras av hur duktiga atleterna är. Sen är ju sådant som gymnastik, dans, konståkning - pole dance - det har ju en koreografidel till sig också, där en del av sporten handlar om att göra kreativa koreografier, och det kan ju vara fint.
  • Anonym (Pålen)
    Anonym (M) skrev 2018-04-29 23:49:10 följande:

Inte från porr direkt , däremot från strippklubbar. Men det har vuxit sig stort under en rätt lång tid nu. Är rätt rolig träning och kan även vara riktigt bra träning. De som tävlar i det gör helt sjuka grejer som kräver styrka, en stabil och stark core, balans. Så visst är det en sport i den menigen, krävs definitivt atletiska färdigheter.

Att du inte tycker det är fint att titta på, jaha? Är det fint att titta på alla annan sport menar du? Själv tycker jag inte sporter oftast är så "fina" att titta på, men imponeras av hur duktiga atleterna är. Sen är ju sådant som gymnastik, dans, konståkning - pole dance - det har ju en koreografidel till sig också, där en del av sporten handlar om att göra kreativa koreografier, och det kan ju vara fint.

Det ör väl att jag associerar det med strippor jag inte tycker det är ?fint? kanshe. Håller med om att det krävs styrka mm så som träningsform säkert bra.

Men förste ändå inte hur man Kan vara intresserad av det. Varför inte lika bra bli cirkusartist då. Känns som de ska visa upp så mycket att det ska vara sensuellt typ.
  • Anonym (Dansare)

Jag dansar poledance. Sjukt kul och bra träning.

Är precis lika porrelaterat som att dansa polka - dvs inte alls

• Anonym (M)
    Anonym (Pålen) skrev 2018-04-29 23:53:32 följande:

Det ör väl att jag associerar det med strippor jag inte tycker det är ?fint? kanshe. Håller med om att det krävs styrka mm så som träningsform säkert bra.

Men förste ändå inte hur man Kan vara intresserad av det. Varför inte lika bra bli cirkusartist då. Känns som de ska visa upp så mycket att det ska vara sensuellt typ.

Men det är ju i princip aldrig man "visar upp" pole dancing. Är ju antingen de som tävlar (men då är det ju fokus på tävling) eller de som uppträder (och det är väldigt få). Pole dancing och att "bli cirkusartist" är två väldigt olika saker, pole dancing är dessutom mer tillgängligt varför fokusera så mycket på vad andra gillar att göra på sin fritid? Finns mycket jag inte alls skulle vilja göra eller ser någon lockelse i, men är ju inte så svårt att förstå att folk är olika och gillar olika saker. Din kollega gör vad dem gillar helt enkelt.
  • Anonym (Robot)
    Anonym (Pålen) skrev 2018-04-29 23:43:28 följande:

Allt går att sälja till idioter som måste ha "det senaste".

En hel drös lättpåverkade kvinnor gick på det och betalar stora summor som stoppas i djupa fickor med hånleenden som skrattar åt de korkade som tror att de nu tillhör klicken.
  • Anonym (M)
    Anonym (Robot) skrev 2018-04-30 01:36:47 följande:
    Allt går att sälja till idioter som måste ha "det senaste".

En hel drös lättpåverkade kvinnor gick på det och betalar stora summor som stoppas i djupa fickor med hånleenden som skrattar åt de korkade som tror att de nu tillhör klicken.
    Var ju ca 10-15 år sedan pole dancing var på tapeten på det sättet. Knappast därför folk gör det idag. Är det verkligen så svårt att ta in att det finns de som tycker det är roligt och bra träning? Tror inte heller det kostar särskilt mycket. 
  • sextiotalist

Nej, jag har kompisar som tränar poledance, gör det för att det är kul och en allsidig träning.

Även män tränar pole-dance. Har funderingar själv

• Anonym (Polis)

Följde med en bekant för att testa poledance 1 gång. Dagen efter hade jag den värsta träningsvärken man kan tänka sig. Var till å med hemma från jobbet. Tjejerna är jätte duktiga och det är sjukt bra träning

• Anonym (mmmm)

Jag tycker det är bra att det mer och mer kommer bort från det här med strippklubbryktet, men visst kommer det därifrån och den typen av klubbar har ju än i dag ofta polen Dance i sina uppträdanden. 

De som går på kurs i det och gör det som vilken annan träning som helst är ju en del i att förändra normen kring det, dvs att få bort det från den lite ruffiga industrin och skapa ett eget rykte som en variant på träning. 

• klyban

Det blir vad du gör det till, men det har sitt ursprung ifrån striptease och den kan ju gå båda vägarna.

hur många meter var det?
  • Zadre

Några dagar gammal tråd men iaf.

Först av allt, det KAN vara porrigt men det måste inte det. Det är precis vad man själv gör det till. Exotisk pole tråkar ut mej, jag gillar den mer atletiska delen.
    Pole dance kommer från strippklubbarna, det går itne att komma ifrån. Första polestudion öppnades av en föredetta strippa. Sen har det urvecklats och blivit nånting mer. Det finns ju s.k. exotisk pole som liknar mer det som man hittar på stripklubbar men sen finns även artistisk/lyrical pole som jag liknar mer vid ballet och sen så finns det de pole sport. Där är det inte "bara en massa kråmandes" utan kan snarast liknas vid gymnastik. Det finns barn som polar. Tror inte någon skulle gå med på det om det bara var "en massa kråmandes"
    Det är en grymt rolig och allsidig träning för hela kroppen. Du blir stark av det och har roligt på köpet.

Svar på tråden Pole dance - är det inte från porr?