Inlägg från: Aurora Borrealis |Visa alla inlägg
  • Aurora Borrealis

Ta tag i sitt liv

Det du beskriver om dig själv är väldigt typiskt för missbrukare. Den enda vägen att gå är att bli helt ärlig från och med nu. Lägga bort masken, den förljugna karaktären som gör allt för att spela roller inför omvärlden. Det är den där förljugenheten, lögnerna som du säger och visar till andra och digsjälv som driver dig till missbruk. MYCKET BRA GJORT ATT DU ÄR ÄRLIG HÄR I DITT INLÄGG! Bestäm dig för att vara ärlig från och med nu. Bestämd dig för att från och med nu säga sanningen. Och ta hjälp från andra människor i att bli drogfri.

• Aurora Borrealis
    Anonym (unknow) skrev 2018-05-23 21:31:50 följande:

Idag har jag varit på mitt första NA möte. Det kändes bra till en början men gick sedan utför. Medan jag lyssnade på dom andra så repeterade jag för mig själv i mitt huvud vad jag skulle säga. När det blev min tur och jag började prata så blev det jätte hackigt och osammanhängande. Redan efter en och halv minut blev jag tvungen och avbryta utan att ha sagt något vettigt. Efter det kände jag extremt obehag och ville bara därifrån och ta ett återfall. Jag gjorde inte det utan åkte hem istället och berättade hur dåligt det hade gått.

Har någon annan upplevt samma sak eller vill berätta hur deras första NA möte gick?

BRA! GRATTIS TILL DITT FÖRSTA MÖTE! Ta en sponsor (tror NA har sponsorer som AA) så fort du kan som kan vägleda dig genom stegen och berätta hur du ska göra. Mötena är bara en del - en sponsor guidar dig i hur du ska göra för att leva drogfri, så att det blir lätt att vara drogfri. Det är ett jättestort steg att gå på sitt första möte! ÄR STOLT ÖVER DIG!
  • Aurora Borrealis
    Anonym (unknow) skrev 2018-05-26 19:45:52 följande:

Tack åter för all feedback.

Imorgon ska jag som sagt på mitt andra NA/AA möte.

Jag funderar på det här med sponsor. Jag har hört det nämnas tidigare och är nyfiken på vad det egentligen är och hur man får kontakt med en sådan osv. Berätta gärna mer.

Det är någon som har gjort alla stegen och kan tänka sig vägleda någon annan. På mötena brukar den som leder fråga ungefär "vilka kan tänka sig att vara sponsorer och har gjort alla stegen?" Så räcker några upp handen. Kolla vilka som räcker upp sina händer. Efteråt kan du prata med de så väljer du någon, som vägleder. Välj någon som har en långvarig, stabil nykterhet, som har det du vill ha, är där du vill vara. Så kommer denne vägleda dig i stegen. Det behöver inte vara 100 % personkemi utan hen ska bara göra stegen med dig, så att säga.
  • Aurora Borrealis
    Anonym (unknow) skrev 2018-06-08 07:39:27 följande:

Idag har jag varit ren i 41 dagar. Jag är nere på en halv sobril om dagen och på måndag är det slut med den också. Så egentligen kan jag först nästa vecka säga att jag är helt ren och det är mitt mål just nu. Jag har även pratat med några stycken vänner som jag kan tänka mig skulle vara jättebra sponsorer. Jag hoppas att någon av dessa känner att dom vill och klarar av att hjälpa mig med det. Det är 3 personer som har varit enormt stöd för mig hela resan från mitt erkännande till idag. Det finns inga ord som gör deras betydelse och min tacksamhet rättvis.

Andra mötet gick mycket bättre och nu på söndag är det dags för möte igen.

Stort tack till alla som följer den här tråden och kommer med hjälpsamma råd och stort tack för all uppmuntran. ??

GRATTIS! ÄR STOLT ÖVER DIG! Att ha hjälp och stöd i omgivningen och framförallt gemenskap tycker jag personligen var det som gjorde det möjligt. Det skulle liksom kännas omöjligt att sluta dricka ensam i sitt hem helt själv. Hörde talas om någon som gjorde det, var nykter 10 år och fick sedan återfall och söp snabbt ihjäl sig. Nä, gemenskap, att få hjälp från andra som är nyktra/rena och som själva har slutat och gå på möten så att man kan få ett helt nytt socialt nätverk känns väldigt viktigt för att leva livet ren och njuta av det. När man har gemenskapen blev det lätt liksom. Att det finns människor som ser ens missbruk som ett GEMENSAMT problem som alla hjälper till att lösa, är fantastiskt. Allt stöd till dig!
Svar på tråden Ta tag i sitt liv