Anonym (M) skrev 2018-05-03 15:03:25 följande:
Jag har inte erfarenhet av det du går igenom men jag kan relatera av andra skäl. Är det något jag har lärt mig så är det att de små valen i vardagen är avgörande. Det är när man fokuserar på det större perspektivet som allt blir skrämmande och överväldigande. Det är en klyscha men att ta en dag i taget är det bästa man kan göra när man går igenom en svår period som du gör nu.
I stället för att fastna i tankarna på allt du har gjort och allt du måste förändra i ditt liv så försök tänka på vad du måste klara av just idag. Du verkar redan tänka så men håll fokus på det ännu mer.
En annan sak är att ha färdiga nödlösningar när man vacklar. Fundera över vad du kan göra när ångesten eller tvivlen sätter in. Det kan vara banala saker som du gillar men som kräver koncentration och tid. I bästa fall hinner de jobbiga känslorna passera innan du är klar.
Jag har stor respekt för alla som tar sig ur ett missbruk och tar tag i sitt liv. Nu måste du främst fokusera på dig själv men den dag du känner dig mer stabil finns det tid att säga förlåt till dem du har sårat. Även om din ex-sambo inte vill ha kontakt tror jag att hon skulle uppskatta t.ex. ett brev där du förklarar vad du gick igenom och säger förlåt för allt. Fast du måste göra det utan att förvänta dig något svar, det ska bara vara för hennes skull.
Absolut sant och klokt allting. Men jag har varit utsatt för en stalker i flera år. Den här stalkern som oftast varit påverkad har varit förjävlig mot mig och min sambo. Förföljt oss överallt. Stalkern har varit själv och ibland förföljt oss med sina knarkande sambo ibland med sina knarkande vänner. Nu har det dock lugnat ner sig en aning. Men det går i vågor. Det verkar aldrig riktigt ta slut vad man än gör.
Det sista jag vill ha är ett förlåt och ett ursäkta brev. Det skulle ju bara vara ett hån. Vi vill bara bli lämnade ifred för alltid och aldrig mer höra av den jäveln igen. Så skriv inget brev du gör bara illa folk. River upp gamla sår. Noll kontakt på alla sätt är det bästa för alla parter.
Du kanske tycker att det är nobelt och ärligt att skriva ett förlåtelsebrev men för den du gjort illa så känns det inte så. Det känns som om ska det aldrig ta slut ska den jäveln fortsätta tracka mig trots att jag lämnat och håller mig undan.
Du ska ju börja ett nytt liv. Vända blad. Skaffa nya vänner. Men om du säger att du har knarkat så möts du med skepsis från de som inte knarkar och blir utesluten från gemenskapen på jobb, skola etc. Men för de knarkliberala så skulle du bli accepterad och en hjälte nästan. Så håll tyst om ditt förra knarkliv. Annars kommer vanligt folk dvs de som inte knarkar att se ner på dig och du får ett dåligt rykte och ingen kommer att lita på dig till 100%. Ett tvivel kommer alltid att finnas om du säger något. Alla måste inte veta allt om ditt liv. Det räcker med anhöriga och läkar och sociala myndigheter. Annars kommer du dessvärre att få nya liberala knarkvänner. Jag önskar dig och alla andra lycka till med sina nya liv utan några beroenden.