• Anonym (k)

Mörkt brun urin, ibland

Den senaste veckan har det hänt två gånger att jag kissat och märkt att urinen är mörkt brun. Såvitt jag vet har jag inte ätit något som kan orsaka det utan då har jag direkt tänkt att jag är uttorkad och genast druckit mycket vatten. Men när jag kollade upp detta idag så står det att man ska prata med läkare om man har brun urin. Så jag undrar om man ska göra det om det bara är tillfälligt så att säga för direkt efter att jag har druckit vatten så är det normalt igen. Det händer att jag glömmer dricka vatten en dag och det är möjligt att jag drack ytterst lite igår, kanske ca 3 dl vatten och en kaffe efter 11 och imorse bara kaffe fram tills 12.

• Svar på tråden Mörkt brun urin, ibland
  • Anonym (V)

Låter normalt eftersom du inte dricker tillräckligt. Fattar inte folk som kan gå en hel dag utan att reagera på att de inte har druckit.

• Anonym (A)

Du har druckit för dåligt.

• Anonym (k)
    Anonym (V) skrev 2018-04-30 14:52:10 följande:

Låter normalt eftersom du inte dricker tillräckligt. Fattar inte folk som kan gå en hel dag utan att reagera på att de inte har druckit.

När jag jobbar dricker jag massor med vatten för jag har en sån där vattenkylare precis framför mig och jag har tid att sitta ner och dricka i lugn och ro men på helgerna när jag är hemma och försöker få ihop allting som ska göras så häller jag upp ett glas vatten och i bästa fall kommer jag ihåg att tömma glaset.
  • Anonym (1972)

Jag har också haft mörkt urin från och till sen förra sommaren. Har tagit upp det med läkare vid flera tillfällen. De har tagit prover, jag är inte uttorkad, har inte bakterier, har också genomgått skiktröntgen av njurar med kontrastvätska samt undersökts med kamera inuti urinblåsan. De hittar inget fel. Värden visar på normala. Är dock mycket trött och urinet fortsätter att vara mörkt trots att jag dricker mycket. Äter som tidigare, färgen borde inte komma från kosten.

• lövet2

Mörkbrunt ska det inte vara, även om du är uttorkad. Om det är samma färg som kaffe, så be dem kolla levervärdet. Jag fick mörkbrunt urin i samband med ett gallstensanfall, och de lade in mig direkt på sjukhuset.

• Anonym (k)
    lövet2 skrev 2018-04-30 18:33:33 följande:

Mörkbrunt ska det inte vara, även om du är uttorkad. Om det är samma färg som kaffe, så be dem kolla levervärdet. Jag fick mörkbrunt urin i samband med ett gallstensanfall, och de lade in mig direkt på sjukhuset.

Det var inte så mörkt som kaffe men som te kan man nog säga. Det försvann direkt efter att jag drack massa vatten båda gångerna..ska inte glömma att dricka i fortsättningen. Hoppas du blev av med din gallsten.
  • lövet2
    Anonym (k) skrev 2018-04-30 20:29:06 följande:
    Det var inte så mörkt som kaffe men som te kan man nog säga. Det försvann direkt efter att jag drack massa vatten båda gångerna..ska inte glömma att dricka i fortsättningen. Hoppas du blev av med din gallsten.
    Om det var samma färg som te, då var det nog bara vätskebrist.
Svar på tråden Mörkt brun urin, ibland