• Anonym (Trött.)

    Exets nya är extremt svartsjuk.

    Jag ska försöka att göra detta begripligt.

    Jag och mitt ex har varit skilda i över 4 år. Vi har 3 barn tillsammans under 10 år. Vi bor ca 2 timmar ifrån varandra och barnen är skrivna hos mig. De träffar sin pappa varannan helg samt vid loven. Just nu har vi gemensam vårdnad, dock bara på papper eftersom pappan aldrig varit med på möten i skolan, utvecklingssamtal eller vabbat.

    Mitt ex är tillsammans med en tjej som pga svartsjuka inte vill att jag och mitt ex har kontakt med varandra. Jag får absolut inte kontakta mitt ex och hon kontrollerar hans mobil dagligen vilket han tillåter. I nuläget skriver jag bara om det mest akuta gällande barnen samt lämning och hämtning. Jag ringer väldigt sällan eftersom han måste ha telefonhögtalaren på varje gång jag ringer så att hon hör och godkänner samtalet, så jag låter helt enkelt bli att ringa eftersom jag riskerar att bli förolämpad och anklagad för allt möjligt.

    Det har gått så långt att mitt ex föreslagit att vi ha ha en fast tid i veckan som vi ska höras angående barnen som tjejen godkänner.

    Två av barnen har ev diagnoser vilket gör att det är rörigt med dem på skolan, jag har bett skolan informera pappan men de gör inte alltid det tyvärr.

    Vi var på samarbetssamtal där pappan håller med om att flickvännens beteende inte är rimlig samtidigt gör han inget för att förändra situationen, sedan klagar han på att han inte känner sina barn tillräckligt osv. Barnen har en egen telefon som han kan ringa de på men gör det sällan.

    Jag orkar inte längre vara med om detta och har nu kontaktat en jurist för att reda ut detta. Mitt ex ringer då och anklagar mig för att vara feg osv..

    Vad tycker ni om hela den här situationen? Hur skulle ni göra? Inga påhopp tack, jag orkar inte med det. Jag har försökt att bemöta hans flickvän så gott det går men kan inte göra mera. Jag kan inte göra av mig mindre än jag redan gör och när jag har hänvisat mitt ex till min sambo istället så att hon inte ska börja bråka så här han tackat nej. Han tycker att vi ska kunna samarbeta och komma överens. Vi är överens, men det är han som inte kan sätta gränser mot sin nya och jag orkar inte bli anklagad gång på gång för osanningar.

  • Svar på tråden Exets nya är extremt svartsjuk.
  • Anonym (David)

    Komplicerat.

    Exet:s nya måste vara helt körd i huvudet som inte begriper att ni måste ha mycket kontakt angående barnen.

    Begriper inte varför ditt ex inte begriper detta.

    Tråkigt att behöva blanda in juridiken, men troligtvis nödvändigt.

  • Anonym (Skild och gift)

     


    Ja jag känner tyvärr igen allt fast det är min "nya" frus ex i mitt fall. Hennes ex har också träffat en "ny". Hennes ex har varit tillsammans med sin fru i nästan 6 år och dom har gemensamma barn men hon vägrar träffa/prata med oss.

    Skit svårt att sammarbeta med en sån. Sen ett år tillbaka går min fru och hennes ex på familjerådgiving. Han håller också med om att hans fru kunde skärpa sig men allt slutar där. Hon vägrar att sammarbeta. 

    Så vi får inte hämta min frus dotter (min bonus dotter) från deras hem. Så dotterns måste alltid hämtas och släppas av hos oss. Detta är endast för att vi inte är välkomna hos dom (p
    ga frun)




    Hans fru (dotterns bonus mamman) kommer aldrig på hennes födelsedagskalas för då riskerar hon att träffa oss eller ännu värre, att vi träffar deras barn (min bonus dotters halv syskon). 
     
    Så tyärr har jag inte så mycket råd att ge direkt men jag är glad att du har mest vårdnan.

    Mitt tips till dig är att få det på pappret så fort som möjligt att du har mest vårdnad. Du vet aldrig om hans nya fru får hjärnsläpp och vill ha 50% vårdnad. Särskilt om du en dag behöver barnbidrag från honom...

  • Anonym (Trött.)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2018-05-01 21:00:37 följande:

     

    Ja jag känner tyvärr igen allt fast det är min "nya" frus ex i mitt fall. Hennes ex har också träffat en "ny". Hennes ex har varit tillsammans med sin fru i nästan 6 år och dom har gemensamma barn men hon vägrar träffa/prata med oss.

    Skit svårt att sammarbeta med en sån. Sen ett år tillbaka går min fru och hennes ex på familjerådgiving. Han håller också med om att hans fru kunde skärpa sig men allt slutar där. Hon vägrar att sammarbeta. 

    Så vi får inte hämta min frus dotter (min bonus dotter) från deras hem. Så dotterns måste alltid hämtas och släppas av hos oss. Detta är endast för att vi inte är välkomna hos dom (pga frun)



    Hans fru (dotterns bonus mamman) kommer aldrig på hennes födelsedagskalas för då riskerar hon att träffa oss eller ännu värre, att vi träffar deras barn (min bonus dotters halv syskon). 

     

    Så tyärr har jag inte så mycket råd att ge direkt men jag är glad att du har mest vårdnan.

    Mitt tips till dig är att få det på pappret så fort som möjligt att du har mest vårdnad. Du vet aldrig om hans nya fru får hjärnsläpp och vill ha 50% vårdnad. Särskilt om du en dag behöver barnbidrag från honom...


    Tack så mkt för svar. Pappan betalar underhåll och de är inte gifta så i nuläge har hon inte så mycket att säga till om förutom de reglerna som hon ställer.

    Det känns helt absurt att jag ska behöva ha en tid i veckan som jag kan kommunicera med mitt ex Ang barnen och att den timmen ses över av henne. Jag har föreslagit till mitt ex att kommunikationen ska gå via min sambo som känt barnen och delat vardag med de sedan 3,5 år tillbaka men det vägrar exet och menar på att vi ska kunna kommunicera med varandra och visst kan vi det men det känns så otroligt obehagligt att prata när någon annan hör och styr samtalet samt lägger sig i.

    Mitt ex vill inte blanda in jurister och kallar mig för feg som påstår att jag heller går via tingsrätt än familjerätt och på frågan om vårdnaden så säger han att han aldrig kommer att ge mig enskilda vårdnaden för att jag bara kommer att förlora den, men om jag är så kass mamma att jag kommer att bli av med vårdnaden varför är barnen skrivna här? Varför är det jag som fått ta all VAB, alla möten och allt som rör barnen? Varför "dumpade" han sina barn hos mig i två månader för att han mådde dåligt? Jag hade då aldrig gjort det.
  • Anonym (Skild och gift)
    Anonym (Trött.) skrev 2018-05-01 21:25:33 följande:
    Mitt ex vill inte blanda in jurister och kallar mig för feg som påstår att jag heller går via tingsrätt än familjerätt och på frågan om vårdnaden så säger han att han aldrig kommer att ge mig enskilda vårdnaden för att jag bara kommer att förlora den, men om jag är så kass mamma att jag kommer att bli av med vårdnaden varför är barnen skrivna här? Varför är det jag som fått ta all VAB, alla möten och allt som rör barnen? Varför "dumpade" han sina barn hos mig i två månader för att han mådde dåligt? Jag hade då aldrig gjort det.
    Ditt ex kan kalla dig vad han vill och min frus ex kör med samma propaganda (att du har inget att vinna osv). Tro inte på hans påstående för 5 öre. Jag skulle tippa på att du har 99.99% chans att "vinna" om det skulle gå så långt.

    TS du är inte en "kass mamma". Ditt ex är helt enkelt den sista människan du ska lyssna på och att han äns kallar dig det är ju bara omoget.

    Och om han nu var så säker på att vinna varför säger han det då? Man spelar väl inte ut drumfkorten det första man gör? Nä han är livrädd för vad som kan hända om du går till tingsrätten. Jag misstänker också att han då skulle ha NOLL hjälp av sin nya flickvän.

    Lycka till!
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (Trött.) skrev 2018-05-01 21:25:33 följande:
    Tack så mkt för svar. Pappan betalar underhåll och de är inte gifta så i nuläge har hon inte så mycket att säga till om förutom de reglerna som hon ställer.

    Det känns helt absurt att jag ska behöva ha en tid i veckan som jag kan kommunicera med mitt ex Ang barnen och att den timmen ses över av henne. Jag har föreslagit till mitt ex att kommunikationen ska gå via min sambo som känt barnen och delat vardag med de sedan 3,5 år tillbaka men det vägrar exet och menar på att vi ska kunna kommunicera med varandra och visst kan vi det men det känns så otroligt obehagligt att prata när någon annan hör och styr samtalet samt lägger sig i.

    Mitt ex vill inte blanda in jurister och kallar mig för feg som påstår att jag heller går via tingsrätt än familjerätt och på frågan om vårdnaden så säger han att han aldrig kommer att ge mig enskilda vårdnaden för att jag bara kommer att förlora den, men om jag är så kass mamma att jag kommer att bli av med vårdnaden varför är barnen skrivna här? Varför är det jag som fått ta all VAB, alla möten och allt som rör barnen? Varför "dumpade" han sina barn hos mig i två månader för att han mådde dåligt? Jag hade då aldrig gjort det.
    Om jag var du skulle nog ärligt talat kontakt advokat bara för att syna hans bluff. Det skulle nog aldrig gå till rätten, utan ni skulle få enas i ett sk förberedande samtal, tror det skulle skrämma honom rejält bara det 
  • Anonym (oj)

    Men hjälp vilket mongo till ny tjej ditt ex har skaffat sig! 

    Du gör helt rätt i att kontakta en jurist, och det är inte fegt. Den är ditt ex som är feg som inte vågar sätta gränser mot sin nya.

  • Anonym (A)
    Anonym (oj) skrev 2018-05-04 13:06:22 följande:
    Men hjälp vilket mongo till ny tjej ditt ex har skaffat sig! 

    Du gör helt rätt i att kontakta en jurist, och det är inte fegt. Den är ditt ex som är feg som inte vågar sätta gränser mot sin nya.
    Håller med
  • Anonym (Jill)

    Om det blir en vårdnadstvist är det kanske bra att ha inspelade samtal...

Svar på tråden Exets nya är extremt svartsjuk.