• ALLIEVERDO

    Dator med Windows Vista - hjälp mig att uppdatera?

    Hej,

    Min moster har en bärbar dator med gamla windows vista. En efter en sak slutar att fungera. Nu kan hon ju inte ens ha bank id eller nåt. 
    Hon måste ha en fungerande datorn och har inte mycket pengar just nu..
    Så ni som kan datorer. vad rekommenderar ni?
    Antingen att lösa det på nåt sätt igenom internet? nån gratis uppdatering?
    men det verkar inte så lätt med just vista som ugått?

    Eller har ni tips om nån billig bra dator att köpa?
    Hon använder inte datorn så mycket utan behöver till vanliga saker. betala räkningar osv.

  • Svar på tråden Dator med Windows Vista - hjälp mig att uppdatera?
  • punktslash

    Nästan vilken dator som helst bör räcka väl till din mosters grundläggande behov.

    Stationära datorer brukar ha längre livslängd än bärbara. Kolla på någon stationär med Intel i5-processor, 8 GB ram, och minst 200 GB hårddisk. Hyfsat stor skärm är dessutom trevligt. SSD är bekvämt lyx.

  • punktslash

    Gå på samma tips som för stationär, dvs Intel i5, minst 8 GB RAM, minst 250 GB disk, SSD om pengarna finns. Skärm på minst 15 tum.

    Tänk på att många moderna bärbara inte har CD/DVD-spelare, om moster nu skulle kräva det.

    Toshiba, HP, Lenovo eller Dell kanske?

  • Aniiee

    Hjälp henne att köpa en billigare smart-phone istället. Typ en LG K8. Hon lär nog använda den mer om hon pratar i telefon och SMSar, än en dator som mest står och samlar damm.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Hermioney
    ALLIEVERDO skrev 2018-05-01 18:44:06 följande:

    Hej,

    Min moster har en bärbar dator med gamla windows vista. En efter en sak slutar att fungera. Nu kan hon ju inte ens ha bank id eller nåt. 

    Hon måste ha en fungerande datorn och har inte mycket pengar just nu..

    Så ni som kan datorer. vad rekommenderar ni?

    Antingen att lösa det på nåt sätt igenom internet? nån gratis uppdatering?

    men det verkar inte så lätt med just vista som ugått?

    Eller har ni tips om nån billig bra dator att köpa?

    Hon använder inte datorn så mycket utan behöver till vanliga saker. betala räkningar osv.


    För någon som varken har intresse eller kunskap för datorer finns bara en sak att köpa:

    CHROMEBOOK

    1. Du öppnar locket och efter två sekunder kan du börja använda den.

    2. Du behöver inte vänta tills den har startats upp

    3. Uppdaterar sig själv i bakgrunden.

    4. Alltså kommer den aldrig få för gammalt operativsystem.

    5. Du behöver aldrig sitta och vänta på en uppdatering som ska installeras som tex på windows.

    6. Den är billig

    7. Jag rekommenderar alltid chromebook till personer som:

    *bara betalar räkningar

    *äldre

    *som behöver något extremt enkelt

    Se till att välja en med 4 GB ram.
  • Hermioney

    Denna är billigast bland 14" skärm:

    new.webhallen.com/se/product/276789-Lenovo-Chromebook-N42-20-14-Celeron-N3060-4GB-16GB-Intel-HD-400-Chrome-OS

    Skärmstorlek finns från 11,6" till 15,6".

    Jag har 11,6 på min och tycker bilden är stor när jag jänför med min 10" windows men jag är inte äldre med sämre syn.De brukar vilja ha så stor skärm som möjligt.

    Denna är billigast bland 15,6" skärm:

    www.komplett.se/product/916118/datorer/datorer-barbara-laptop/chromebook/acer-chromebook-cb3-532-156-fhd-matt

Svar på tråden Dator med Windows Vista - hjälp mig att uppdatera?