PatiencePro skrev 2018-05-02 11:02:26 följande:
Ja jag var i skrivande stund extremt irriterad, är du aldrig irriterad? Jag har förtydligat i ett inlägg att det inte endast handlar om folk som vill klappa, utan det kan vara folk som går förbi, hejar eller dylikt.
En man kom fram med sin hund & frågade om dem skulle hälsa, hunden skällde och hade panik så jag lyfte upp honom och sa att det funkar inte för han är rädd. Vänder mig om och går något steg och då bet han mig i näsan. Hade jag ansett att hunden var aggressiv hade jag avlivat honom eller omplacerat honom. Men jag förstår att han agerade i rädsla. Möjligen skulle jag inte lyft upp honom där och då, men det var ett beslut jag tog.
Det jag vill, är att min sambo ska börja träna sin hund, och hur jag kan motivera honom för detta. Möjligen tips på tillvägagångssätt. Jag är fruktansvärt irriterad, men jag behandlar inte hunden annorlunda, jag är inte dum mot hunden eller vanvårdar den. Vill jag träna honom? Nej det vill jag inte. Kan jag träna honom? Absolut hade jag kunnat det.
Om din sambo inte förstår att hunden mår dåligt i sin osäkerhet och behöver hjälp med att hantera sin rädsla så tycker jag faktiskt han inte borde ha hund utan råder er att omplacera den till någon som har intresset och kunskapen att stärka hundens självförtroende och jobba med hunden. Även om din sambo tar sig i kragen och börjar tex skvallerträna så måste även du träna hunden konstant när du ansvarar för den. Det hela bygger ju på att hunden ska "lyckas" i alla situationer, inte bara när din sambo är ute med den för då kommer ni vara kvar på ruta 1. Räkna också med att det kommer ta tid eftersom ni använt antiskallhalsband, vattenspruta, fyat osv vilket bara stärkt hundens rädsla och osäkerhet.
Fundera på om inte du kan stötta sambon i tex spårträning och skvallerträning om han nu bestämmer sig för att ta tag i problemet....är varken du eller han beredda att hjälpa hunden så får ni helt enkelt omplacera till någon som kan tillgodose hundens behov.